در کنگره ایمنی در فناوری نانو که اولین همایش بین‌المللی برگزار شده درحوزه ایمنی نانوفناوری در ایران است، همه جنبه‌های ایمنی در نانو مواد از سلامت انسان تا مباحث مطرح در حوزه سلامت شغلی و ایمنی محیط‌زیست تحت پوشش قرار گرفت. در این کنگره فرصت مناسبی فراهم شد تا متخصصان و محققان اطلاعات و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذارند.
کد خبر: ۶۴۹۹۰۸

یکی از فعالیت‌های ستاد توسعه نانوفناوری، افزایش تولید علم نانو است. کشور ما در این حوزه پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، کره جنوبی، آلمان، ژاپن و فرانسه در رتبه هشتم قرار دارد. با توجه به این که کشور ما در زمینه تولید محصولات مبتنی بر این فناوری از جایگاه خوبی برخوردار است ستاد توسعه فناوری نانو سال 1390، شبکه‌ای را به عنوان شبکه ایمنی نانو ایران راه‌اندازی کرد.

در حقیقت با توجه به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی، ایمنی و زیست‌محیطی در حوزه فناوری نانو پیشنهاد تشکیل این شبکه در کمیته استاندارد ستاد توسعه فناوری نانو مطرح شد. این شبکه از چهار کارگروه تخصصی ایمنی زیست‌محیطی، سلامت انسان، ایمنی شغلی و کارگروه تخصصی اخلاق تشکیل شده است و هدف اصلی این شبکه فراهم‌شدن بستری مناسب برای ایجاد ارتباط بین متخصصان و موسسات فعال در این حوزه است تا بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌های موجود در این زمینه اقدامات و برنامه‌هایی را اجرا کنند. کارگروه تخصصی ایمنی زیست‌محیطی، در زمینه تدوین آیین‌نامه‌ها و استانداردهای مورد نیاز در زمینه مسائل زیست‌محیطی نانوفناوری و ایمنی محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. فعالیت کارگروه تخصصی سلامت انسان در حوزه‌های سلامت و ایمنی نانو مواد، محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و داروهای نانوساختار محدود می‌شود. این کارگروه مسئولیت بررسی چگونگی تاثیر نانو مواد بر عوامل موثر در سلامت انسان را به عهده دارد.

برای نخستین بار کارگروه اخلاقی نیز به عنوان یکی از کارگروه‌های اصلی این شبکه در نظر گرفته شده است. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از محصولات نانو در سطح جامعه این کارگروه چارچوب‌ها را شناسایی کرده و سرانجام آیین‌نامه‌ها و مقرراتی در این خصوص تهیه و تدوین می‌کند.

​محمود قاضی ‌/‌ دبیر علمی کنگره ایمنی در فناوری نانو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها