عدلی منصور، ابراهیم محلب را مسئول تشکیل دولت جدید کرد

استعفای ناگهانی دولت موقت مصر

مصر روز گذشته شاهد تحولات سریع و برق آسایی بود که هنوز صحت برخی از آنها تائید نشده است؛ همچنان که در یکی از این تحولات اعلام شد دولت حازم الببلاوی استعفا کرده است. در خبر دیگری اعلام شد ژنرال عبدالفتاح السیسی قصد شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر را ندارد و سومین خبر این‌که اعلام شد محمد مرسی به اتهام فروش اطلاعات به ایران محاکمه می‌شود. درگزارش امروز مجموع این تحولات را پی می‌گیریم.
کد خبر: ۶۴۹۵۵۲

به گزارش ایسنا و به نقل از الجزیره، منابع مصری اعلام کردند دکتر حازم الببلاوی، نخست وزیر مصر و اعضای کابینه‌اش دیروز به صورت دسته جمعی استعفا کردند. بلافاصله با استعفای کابینه عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر ابراهیم محلب وزیر مسکن دولت الببلاوی را به عنوان نخست وزیر جدید مامور تشکیل کابینه کرد. الببلاوی خبر استعفای خود را دیروز در نشستی 15 دقیقه‌ای در کابینه که پیرامون بررسی اوضاع اقتصادی تشکیل شده بود، اعلام کرد. وی در سخنانی گفت: دولت مسئولیت‌ اداره کشور را پذیرفت، اما نه به این خاطر که بهترین قدرت درکشور بود. ما تمام تلاش خود را کردیم تا مصر را از این تونل تنگ خارج کنیم که به دلیل فشارهای اقتصادی و تنش‌های سیاسی در این شرایط قرار گرفته بود.

حازم الببلاوی، متولد 1936 و فارغ‌التحصیل دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه پاریس است و از شخصیت‌های مخالف حسنی مبارک بود. وی تالیفات زیادی در زمینه اقتصاد دارد و رساله دکترای وی با عنوان بهترین پایان نامه دکتری در سال 1964 در دانشگاه پاریس انتخاب شد. الببلاوی استاد دانشگاه عین شمس، قاهره، اسکندریه و همچنین کالیفرنیای آمریکا و سوربن فرانسه بود و مدتی را هم به‌عنوان مشاور صندوق پول عرب در ابوظبی خدمت کرد. هنوز علت اصلی استعفای کابینه مصر روشن نیست.

گمانه زنی‌ها درباره السیسی

روزگذشته روزنامه سعودی الجزیره اعلام کرد: ژنرال عبدالفتاح السیسی تصمیم نهایی خود را برای عدم مشارکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر اتخاذ کرده است. به گزارش مهر، ژنرال السیسی تاکید کرده حتی در صورتی که با فشارهای شدید مردمی روبه‌رو شود در انتخابات نامزد نخواهد شد. روزنامه الجزیره اعلام کرد: السیسی پس از استخاره تصمیم به حضور نیافتن در انتخابات گرفته و از این تصمیم هم راضی است. این خبر از سوی منابع مصری یا بین‌المللی تائید نشده است.

عبدالفتاح السیسی پیشتر گفته بود اگر ارتش اجازه دهد و مردم هم بخواهند، در انتخابات شرکت خواهد کرد. ارتش مصر در اظهاراتی رسمی اعلام کرد مانعی برای نامزدی وی وجود ندارد. السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر است که در جریان برکناری محمد مرسی از قدرت نقش بسزایی داشت. از همان موقع نام السیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور مصر سر زبان‌ها افتاد. قرار است مصر بهار سال آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد.

گرچه هنوز خبر کناره‌گیری السیسی از رقابت‌های آینده از سوی منابع داخلی مصر تائید نشده و نمی‌توان به آن زیاد تکیه کرد اما اگر این خبر صحت داشته باشد حمدین صباحی، رئیس جریان مردمی مصر «التیار الشعبی» که نامزد گروه‌های ملی‌گرای این کشور به شمار می‌رود شانس زیادی برای برنده شدن خواهد داشت. صباحی پیشتر در سخنانی از السیسی خواسته بود نامزد نشده و درهمان مقام وزارت دفاع باقی بماند. وی روز گذشته نیز در اظهاراتی از حضور السیسی در انتخابات استقبال کرد و گفت حامیان اخوان المسلمین برای جلوگیری از پیروزی وی ممکن است به السیسی رای بدهند . صباحی در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی یک بار دیگر بر ضرورت وجود مثلث ایران، ترکیه و کشورهای عربی در جهان تاکید کرد.

مرسی و ایران

دیروز جمعی از حامیان اخوان‌المسلمین مصر بار دیگر در تظاهراتی گسترده و تشکیل زنجیره‌ انسانی در مناطق مختلف این کشور، کودتای نظامی و اقدامات نیروهای امنیتی را محکوم کردند و خواهان آزادی تمام بازداشت‌شدگان شدند. درهمان حال دادگاه جنایی قاهره نیز محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را همراه ۱۳۰ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین برای دومین روز متوالی احضار کرد تا به اتهام فرار از زندان «وادی نطرون» در جریان انقلاب بیست و پنجم ژانویه محاکمه شوند. مرسی در جلسه روز شنبه دادگاه از داخل قفس شیشه‌ای گفته بود همچنان خود را رئیس‌جمهور قانونی مصر می‌داند و محاکمه‌اش باطل است. در این دادگاه دادستان کل مصر مدعی شد مرسی اسرار دفاعی این کشور را برای ایران افشا کرده است. این درحالی است که مرسی در دوران یکساله ریاست‌جمهوری خود روابط خوبی با ایران نداشت و به‌دلیل موضعگیری‌های تند و نسنجیده‌اش نسبت به تحولات سوریه بشدت از سوی ایرانیان مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها