معاون برنامه ریزی رئیس جمهور اعلام کرد:

نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال منفی 2درصد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نرخ رشد اقتصاد کشور در شش ماهه اول امسال را منفی دو درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۶۴۹۳۴۲
نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال منفی 2درصد

محمدباقر نوبخت امروز دوشنبه در نخستین جشنواره آموزش و پژوهش در نظام اداری گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار برآورد مقدماتی رشد اقتصادی شش ماهه امسال منفی دو درصد اعلام شد، در حالی که بر اساس برنامه های پنجساله چهارم و پنجم توسعه میانگین نرخ رشد هشت درصد پیش بینی شده بود.

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی در سال 1390 حدود سه درصد و در سال 1391 منفی 5.8 درصد بوده است.

نوبخت اظهار کرد: در هشت سال گذشته بالغ بر 700 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما امروز شاهد رشدهای منفی هستیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تاکید کرد: تمامی دلایل این نرخ رشد منفی را نباید به پای تحریم گذاشت، هر چند که تحریم نیز اثر خود را گذاشته است.

به گفته نوبخت، طبق قانون بودجه سال 92 و قبل از اصلاحیه مهرماه، دولت باید 210 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کرد و 57 هزار میلیارد تومان باید صرف بودجه عمرانی می شد اما هم اکنون 10 هزار میلیارد تومان صرف بودجه عمرانی شده است.

وی سپس با طرح این پرسش که آیا با این ارقام می شود انتظار تحول داشت؟ و با بیان این که پیمانکاران دولت در حالی کار عمرانی را آغاز کرده اند که وجوه کمی برای پرداخت به آنها بود، افزود: در حالی که حقوق و عیدی کارمندان پرداخت شده است، اما پیمانکارانی که برای دولت کار می کردند عیدی که هیچ، چند ماه حقوق معوقه دارند.

نوبخت با تاکید بر اهمیت نقش پژوهش در کیفیت نظام اجرایی کشور، افزود: طبق سیاست های کلی بدنه اجرایی کشور باید کوچک و فربه باشد اما آنچه که شاهدیم بخش اداری فربه و ناکارآمد است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از مراکز پژوهش دولتی از جمله مرکز آموزش مدیریت دولتی خواست تا در زمینه تهیه لایحه الگوی اسلامی-ایرانی، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تهیه لایحه برنامه پنجساله ششم، دولت را یاری کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها