به‌طور کلی به نظر می‌رسد با تغییر شرایط آب و هوایی و اقلیمی در انسان تغییرات خلق و خویی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر اصطلاحاً زمانی که آسمان ابری است افراد هم آب و هوای دلشان ابری و گرفته می‌شود به همین خاطر مشاهده می‌شود میزان افسردگی و دلتنگی در شرایط آب و هوای ابری افزایش پیدا می‌کند طوری که از آن به عنوان اختلال فصلی اسم می‌برند.
کد خبر: ۶۴۹۲۹۴

جام جم سرا: واضح است یکی از علت‌های اصلی این نوع اختلال کمبود نور در شرایط اقلیمی مطرح شده است بنابراین برای از بین بردن این حالت و درمان اختلال فصلی از نور درمانی استفاده می‌شود. یعنی فرد در نوردرمانی در کنار یک منبع نورانی کارهای متداول زندگی روزمره را انجام می‌ دهد. ولی واقعیت امر این است که در فصل زمستان علاوه بر این موارد مسائل دیگری هم وجود دارد. مثلاً طولانی شدن مدت تاریکی و کم تحرک شدن افراد در طول دوره تاریکی یکی از مواردی است که معمولاً با فعالیت کمتر و به دنبال آن با تغییر خلق و خو ارتباط دارد از طرف دیگر در خیلی از مواقع شاهد هستیم افراد بویژه در انتهای سال گذشته خود را بازنگری می‌کنند و اگر احساس کنند آن‌طور که باید و شاید به اهداف و خواسته‌هایشان دست نیافته‌اند دلتنگی و احساسات ناخوشایند به سراغشان خواهد آمد. از طرف دیگر عمدتاً انسان‌ها دوست دارند، جوان بمانند و این جوان ماندن به‌طور قطع با تغییر سال منافات دارد، به عبارت دیگر هر چه یک سال جلو‌تر می‌رویم اصولاً شمارشگر عمر یک سال بزرگ‌تر شدن را نشان می‌دهد این مسأله معمولاً با بزرگ شدن افراد یعنی فاصله گرفتن از دوران جوانی و احساسات همراه با این دوران مانند شادمانی همراه بوده و دلتنگی‌های خاص خود را دارد. از طرف دیگر پایان سال یعنی شروع سال جدید و شروع سال جدید معمولاً با خرید عید و مواردی از این قبیل همراه است. این عوامل نیز در صورت وجود مشکلات اقتصادی منجر به ایجاد تجربه‌های ناخوشایند بعدی در افراد خواهد شد به همین خاطر، مشاهده می‌شود افرادی که وارد سال نو می‌شوند معمولاً (اغلب افرادی که از قشر پایین جامعه هستند) احساس ناخوشایندی مثل خجالت و شرمندگی را در کنار اعضای خانواده به دلیل ناتوانی در برآورده کردن نیاز‌های آنان تجربه می‌کنند.
نکته آخر درباره دلتنگی‌های آخر سال به تجربه‌ها و خاطرات افراد مربوط می‌شود. بدیهی است که همه انسان‌ها از بودن در کنار خانواده‌ها در سال نو، خرید کردن با خانواده و مواردی مشابه آن تجربه‌های متعددی دارند ولی کسانی که بنا به دلایل مختلف عزیزانشان را از دست داده‌اند معمولاً خاطره آن افراد در این زمان‌ها بیشتر زنده شده و یادآوری خاطرات احساس غم و اندوه و دلتنگی مضاعف را برایشان در پی خواهد داشت در نتیجه این افراد معمولاً در پایان سال احتمال دارد دلتنگی‌هایی را تجربه کنند. البته در موارد دیگر افرادی که به دلایل متفاوت مانند تحصیلات، مهاجرت و کار و... از خانواده دور هستند دلتنگی‌های خاص خود را دارند.

راهکارهایی برای رفع احساس دلتنگی
در درجه نخست به نظر می‌رسد همان‌طور که استفاده از نور در حد خیلی زیادی به افراد کمک می‌کند (نوردرمانی) همچنین فعالیت‌های ورزشی، تحرک و جنب و جوش، افزایش امید و بالا بردن سطح معنوی زندگی، گسترش شبکه ارتباطات اجتماعی مانند دوستان و اقوام و اعضای فامیل، داشتن هدف در زندگی و مدیریت درست منابع اقتصادی به از بین رفتن این احساس کمک می‌کند. چنانچه دلتنگی‌های فصلی وخیم باشد لازم است افراد از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرند. |شبکه ایران|دکتر حسین ابراهیمی مقدم - روان‌شناس و مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها