در دهه 60 همه مسابقات در اوج سادگی برگزار می‌شد و عنصر پیچیدگی هنوز به مسابقات تلویزیونی راه پیدا نکرده بود. این سادگی بسیاری از جنبه‌های مسابقه از جمله جوایز، کارهای گرافیکی، مسیر برنده شدن، دکور و چیزهای دیگر را در برمی‌گرفت. در مسابقات آن دوره نیازی نبود شرکت‌کننده هفت خوان رستم را طی کند، جنب و جوشی داشته باشد یا از صخره‌ای بالا برود تا به جایزه برسد. شرکت کننده‌ها آرام و خونسرد روی یک صندلی می‌نشستند و به پرسش‌هایی که مطرح می‌شد پاسخ می‌گفتند.
کد خبر: ۶۴۹۰۶۸

اگر در آرشیو ذهنتان خوب بگردید و جستجو کنید به نام سه مسابقه مطرح آن روزگار برمی‌خورید؛ مسابقه «نام‌ها و نشانه‌ها» با اجرای شادروان رضا معینی، مسابقه «یک مسابقه، سی سوال» با اجرای شادروان حسین باغی و مسابقه «جدول‌های تصویری» که اجرایش را زنده‌یاد کمال‌الحق ‌سلامی‌ برعهده داشت. هر سه مسابقه از قاعده گفته شده پیروی می‌کردند و اتفاقا محور مشترک هر سه برنامه هم سنجش میزان اطلاعات عمومی‌ شرکت‌کنندگان بود. محدود بودن تعداد مسابقات و اهمیت بالای آنها موجب شده بود که شرکت‌کنندگانی مطلع و آگاه پا به عرصه این رقابت‌ها بگذارند. برخلاف برنامه‌های امروزی که می‌بینیم جوانانی کم‌سن و سال گوشی تلفن را برمی‌دارند و با چند تماس فوری شرکت‌کننده یک مسابقه زنده می‌شوند. این‌گونه شرکت‌کننده‌ها صرفا دنبال این هستند که صدایشان از تلویزیون پخش شود و دست آخر جایزه نقدی و معنوی برنامه را هم تصاحب کنند. اما مسابقاتی چون نام‌ها و نشانه‌ها حکایت دیگری داشتند. افرادی که وارد میدان این رقابت می‌شدند افراد نخبه‌ای بودند که از پس پاسخگویی به سخت‌ترین پرسش‌های مطرح شده برمی‌آمدند. اگر یادتان باشد مجری برنامه پاکت نامه‌ای در اختیار داشت که پرسش‌ها را از داخل آن بیرون می‌کشید. این برگه‌ها شامل پرسش‌های معماگونه، چیستان، علمی، فرهنگی و هنری می‌شد و شرکت‌کننده‌ها در قالب دو گروه دو نفره در مقام پاسخگویی برمی‌آمدند. برخی از پرسش‌ها هم در قالب تصویر به رقبا ارائه می‌شد. مثلا مجری عکس شتری را نشان می‌داد و شرکت‌کننده باید ضرب‌المثل مربوط به آن عکس (شتر در خواب بیند پنبه دانه) را بیان می‌کرد.

از مسابقه نام‌ها و نشانه‌ها صدای رسا و پخته زنده‌یاد رضا معینی در ذهنمان مانده است. او از گویندگان توانای رادیو بود که در مقطعی اجرای برنامه‌های صبح جمعه با شما و قصه شب رادیو را برعهده داشت.

اجرای برنامه نام‌ها و نشانه‌ها که پنجشنبه شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شد، مدت هشت سال ادامه داشت. رمز استمرار و تداوم این برنامه را باید در جذابیت‌های محتوایی آن و اجرای خوب رضا معینی جستجو کرد.

امروز در بین این همه مسابقه رنگارنگ با دکورهای عظیم و جوایز آنچنانی، دلمان برای یک مسابقه جمع و جور همچون نام‌ها و نشانه‌ها تنگ می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها