نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اهمیت حوزه استراتژیک خزر گفت: ناتو و آمریکا میل زیادی برای حضور در منطقه خزر دارند که کشورهای حوزه این دریا باید مانع از توسعه طلبی‌های ناتو و آمریکا به سمت شرق و حوزه خزر شوند.
کد خبر: ۶۴۸۷۸۹

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی در نشستی با عنوان «منافع بهینه ایران در دریای خزر چیست و چگونه تامین می‌شود؟» افزود: بنای توسعه‌طلبی ناتو و آمریکا به سمت شرق است و حضور آنها در افغانستان هم گویای این موضوع است و منافع مشترک ایران و روسیه و دیگر کشورهای حوزه خزر اقتضا می‌کند که اجازه ندهند تا ناتو و آمریکا توسعه‌طلبی‌های خود را به سمت شرق گسترش دهند.

ولایتی گفت: در سال‌های اخیر بعد از فروپاشی شوروی سابق و شکل گرفتن 12 کشور مشترک‌المنافع، بین ایران و بیشتر این کشورها، روابط بسیار دوستانه‌ای برقرار شد و موضوعاتی چون حسن همجواری و وجود زبان، دین و فرهنگ مشترک بین ایران و این کشورها این ضرورت را ایجاب می‌کند که ما روابط و همکاری‌های گسترده‌ای با کشورهای مشترک‌المنافع بویژه کشورهای حوزه خزر و روسیه داشته باشیم.

ولایتی با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه و بویژه تحولات جاری در سوریه و اکراین گفت: این تحولات اقتضا می‌کند که پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که قرار است مهر سال آینده در آستاراخان روسیه برگزار شود، نسبت به چهار اجلاس قبلی سران با حساسیت بیشتری مسائل منطقه خزر را مورد توجه قرار دهد و اهمیت بیشتری به آن داده شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با یادآوری قراردادهای سال 1921 و 1940 بین ایران و شوروی سابق، گفت: این قراردادها تا به امروز تنها قرارداد رسمی و معتبر است که درخصوص دریای خزر امضا شده و تا زمانی که قرارداد معتبر و رسمی دیگری درباره رژیم حقوقی دریای خزر امضا نشود، هرگونه تصمیمی درباره خزر باید بر مبنای قراردادهای 1921 و 1940 باشد.

وی افزود: برخی کشورهای حوزه خزر معتقدند که باید منابع زیرسطحی خزر بین پنج کشور تقسیم شود و آب‌های خزر به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد و برخی نیز معتقدند که آب‌های خزر نیز باید بین پنج کشور تقسیم شود.

ولایتی گفت: هرگونه تصمیم‌گیری قطعی در این باره نیازمند امضای یک قرارداد معتبر و رسمی جدید میان کشورهای حوزه خزر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ضمن این ‌که باید از خزر مراقبت کنیم در عین حال باید مراقب روابط خود با همسایگان خزری باشیم و دقت کنیم تا مسائل مربوط به خزر باعث بروز مسائل و اختلافات میان کشورهای حوزه خزر نشود و انجام این مهم فقط در سایه گفت‌وگوهای مستمر بین این کشورها امکان‌پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها