وزیر نفت گفت: جذاب شدن قراردادهای نفتی، به بازگشت شرکت‌های بین‌المللی و لغو تحریم‌ها علیه ایران کمک می‌کند.
کد خبر: ۶۴۸۷۸۴

به گزارش شانا، بیژن زنگنه دیروز در همایش هم‌اندیشی مدل جدید قراردادهای نفتی درباره بازگشت شرکت‌های معتبر بین‌المللی به ایران با اصلاح قراردادهای بیع متقابل افزود: گرچه بازگشت شرکت‌های بزرگ منوط به برداشتن کامل تحریم و رفع موانع حقوقی آنهاست، اما جذاب شدن قراردادهای نفتی به بازگشت آنها بسیار کمک می‌کند.

وی درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در طرح‌های نفتی ایران تصریح کرد: ما از حضور همه شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز و افزایش ظرفیت‌ها از جمله شرکت‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: تحریم‌ها رفتنی است اما چه باشد و چه نباشد ما وظیفه خودمان می‌دانیم برای صیانت از میدان‌های نفتی و افزایش ظرفیت‌ها اقدام کنیم.

زنگنه تاکید کرد: زنجیره تولید نفت و گاز در کشور باید تکمیل شود، هدف ما فقط خام‌فروشی نیست و امیدواریم به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرآورده‌ها در جهان تبدیل شویم.

وی درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: ترک‌ها خواهان کاهش قیمت گاز هستند در حالی که ایران این موضوع را فقط در صورتی محقق می‌داند که ترکیه میزان واردات گاز را از ایران افزایش دهد.

وزیر نفت درباره قراردادهایی که در دولت گذشته منعقد شد و پیمانکاران آن به تعهدات خود عمل نکردند، افزود: طبق قرارداد با این شرکت‌ها برخورد می‌شود، ضمن این‌که مصلحت طرح را نیز در نظر می‌گیریم.

آمادگی برای پذیرش سرمایه‌های خارجی در بخش گاز

از سوی دیگر معاون وزیر نفت در امور گاز از آمادگی کشورمان برای پذیرش سرمایه‌های خارجی در بخش‌های پالایشگاهی، خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار شرکت گاز خبر داد.

حمیدرضا عراقی با اشاره به افزایش تولید از فازهای پارس‌جنوبی در سال‌های اخیر گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم خطوط لوله جدید گاز را ایجاد و بستر لازم برای انتقال گاز فازهای جدید پارس‌جنوبی را فراهم کنیم که این یکی از چالش‌های جدی شرکت گاز در بخش خطوط انتقال گاز است.

وی روند توسعه خطوط لوله سراسری کشور و توسعه فازهای جدید پارس‌جنوبی را نامتوازن دانست و افزود: هم‌اکنون خطوط لوله‌ای که قرار است گاز فازهای جدید پارس‌جنوبی را منتقل کند، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این امر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌تواند جذاب باشد.

عراقی با اشاره به رشد ٢٤ درصدی مصرف گاز در بخش صنعتی جهان در ده سال اخیر، گفت: ایران با داشتن ٣٣٦ تریلیون متر مکعب گاز به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی، هم‌اکنون نقش کمی در تجارت جهانی گاز دارد. معاون وزیر نفت در امور گاز ایران، روسیه، قطر و ترکمنستان را به ترتیب بزرگ‌ترین کشورهای دارنده منابع گازی جهان اعلام و عنوان کرد: ایران در بخش مصرف گاز در جایگاه سوم جهانی قرار دارد و این موضوع حاکی از شدت بالای مصرف انرژی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها