8 شکارچی غیر مجاز با تبر و چاقو به این 2 محیط بان حمله و آنها را زخمی کردند

حمله شکارچیان به 2 محیط بان گلستانی

محافظت از منابع طبیعی کشورمان بار دیگر قربانی داد و این‌بار دو محیط‌بان گلستانی بر اثر ضربات تبر و چاقوی هشت شکارچی غیرمجاز در منطقه نوهور روستای آهنگر محله گرگان مورد جراحت شدید قرار گرفتند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.
کد خبر: ۶۴۸۷۳۵

این محیط‌بانان عصر جمعه گذشته در حالی که مشغول گشتزنی در منطقه جنگلی نوهور بودند، مورد حمله شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرند.

کیوان هوشمند، مدیر دیده‌بان محیط‌زیست ایران در گفت‌وگو با مهر در این باره گفت: محیط‌بانان هنگام گشتزنی در منطقه نوهور و شنیدن صدای شلیک گلوله، دو فرد مسلح را مشاهده می‌کنند و زمانی که برای برخورد با آنان وارد عمل می‌شوند، هشت نفر با چاقو و تبر به آنها حمله کرده و پس از مجروح ساختن‌شان از محل متواری می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز درباره وضع این محیط‌بانان نیز گفت: مهدی مجنی‌پور که از ناحیه سر و بازو دچار جراحت شده است، اکنون در بخش به سر می‌برد و محمد تمسکنی نیز از ناحیه صورت، بازو، کتف و کمر مورد اصابت چاقو قرار گرفته و حتی دچار پارگی در ناحیه ریه نیز شده و اکنون حال وی وخیم است.به گفته اسماعیل مهاجر ، عاملان حمله به محیط‌بانان شناسایی شده‌اند و تلاش برای دستگیری آنها از سوی پلیس اطلاعات و امنیت استان گلستان آغاز شده است.

این اتفاق در حالی برای این دو محیط‌بان گلستانی افتاده است که حدود سه هفته پیش در همین استان و در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع گمیشان، دو محیط‌بان دیگر در درگیری با شکارچیان غیرمجاز که در حال تیراندازی به پرندگان مهاجر بودند، از ناحیه سر و دست آسیب دیدند.

حمله به محیط‌بانان و جنگل‌بانان از سوی شکارچیان غیرمجاز به این چند مورد مربوط نمی‌شود و تاکنون گزارش‌های زیادی در این مورد بویژه در مناطق جنگلی و منابع طبیعی همچون البرز و زاگرس، مخابره شده است،‌ به طوری که به گفته برخی منابع حمله و قتل جنگلبانان و محیط‌بانان در ایران در بین کشورهای جهان کم‌سابقه ‌است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این ‌که آمار تلفات و درگیری‌ها در حوزه محیط زیست که به ضایعات جانی و ضربه‌های اقتصادی منجر شده، بسیار بالا و قابل توجه است، به جام‌جم می‌گوید: مشکلات زیادی بین جوامع محلی و ذی‌نفعان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با مامورانی که وظیفه آنها پاسداری از این منابع است، وجود دارد، به طوری که طی 30 سال گذشته بیش از 110 محیط‌بان و حدود 16 جنگلبان در این حوزه شهید و کشته و بیش از 3000 نفر نیز مضروب و مجروح و دچار نقص عضو دائم شده‌اند. این در حالی است که خانواده برخی محیط‌بانان و جنگلبانان نیز تهدید شده‌اند.

محمد درویش با مقایسه وضع این حوزه در کشورمان نسبت به دیگر کشورهای دنیا خاطرنشان می‌کند: آماری از تمام کشورهای دنیا برای مقایسه در دست نداریم، اما به طور نمونه در ایالات متحده آمریکا طی 80 سال اخیر، 25 تا 28 محیط‌بان کشته شده‌اند که دلیل مرگ اغلب آنها، حوادث و سوانحی همچون سقوط از کوه یا تصادف جاده‌ای بوده و ربطی به درگیری با شکارچیان، اشرار و قاچاقچیان نداشته است و با همین مقایسه می‌توان دریافت که آمار تلفات به واسطه درگیری با اشرار و شکارچیان در کشور ما بسیار بالاست.به گفته وی طبیعت کشور ما به جای این ‌که صحنه دلپذیری باشد که نگهبانان طبیعت داوطلب حضور و خدمت در این شغل جذاب باشند، به صحنه رعب و وحشت تبدیل شده و محیط‌بانی نیز جزو مشاغل سخت، نفسگیر و خطرناک در کشور محسوب می‌شود.

جایگاه ضعیف حفاظت از محیط زیست

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به عواملی که موجب شکل‌گیری این روند و حتی افزایش آن در سطح محیط‌زیست کشور شده است نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که یک تیم ورزشی دچار شکست می‌شود شاهد هستیم که بلافاصله نمایندگان مردم در مجلس وارد میدان شده و خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی عوامل این شکست می‌شوند و اکنون نیز یک بحران در محیط زیست کشور ایجاد شده و امنیت جان حافظان این طبیعت به طور معناداری به خطر افتاده است، در حالی که هیچ گروهی از مسئولان به طور جد ی وارد این قضیه نشده و موضوع را پیگیری نمی‌کنند.

درویش با بیان این‌که ناامنی حاکم بر کار و زندگی محیط‌بانان و جنگلبانان کشور نشان می‌دهد که مجموعه عملکردهای محیط‌زیست و منابع طبیعی و کارکردهای حمایتی در این زمینه کافی و جوابگو نبوده است، می‌افزاید: بی‌نتیجه بودن این حمایت‌ها به عوامل متعددی مربوط می‌شود که بخشی از آن به قوانین، بخشی به آموزش‌های همگانی و اطلاع‌رسانی و بخشی نیز به تنگناهای اقتصادی و معیشتی و همچنین میزان و نوع آموزش خود محیط‌بانان برمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که رفع مشکلات این حوزه نیازمند حضور و تلاش صاحب نظران مختلف در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق و... است، خاطرنشان می‌کند: ما اکنون به سهم خود برای رفع این مشکل در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط‌زیست، تلاش می‌کنیم و در حال انجام اقداماتی از جمله فرهنگ‌سازی جوامع محلی و آموزش و توانمندسازی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه‌های درگیرتر مانند زاگرس، هیرکانی و البرز هستیم . همچنین آموزش‌های ضمن خدمت را برای محیط‌بانان به منظور اطلاع از فنون مذاکره، دفاع شخصی و اشراف به قوانین و مقررات در این حوزه در نظر گرفته و اجرا می‌کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید می‌کند: با این همه این راهکارها کافی نیست و برای رفع اساسی این بحران نیازمند یک فرآیند و رسیدگی فراسازمانی، گسترده‌تر و ملی هستیم و باید چاره‌ای اندیشیده شود تا اگر قرار است نمایندگانی از حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، قضات، اکولوژیست‌ها و حتی نیروهای نظامی وارد این حوزه شوند،‌ این اقدام هرچه سریع‌تر انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها