در حالی که از خوردن سبزیجات به عنوان یکی از منابع لازم و «ضرورتی روزانه» در تأمین سلامتی بدن یاد می‌شود، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: میانگین مصرف میوه و سبزی تازه در کشور یک سوم میزان لازم است و ۴۷ میلیون ایرانی، یعنی ۸۸ درصد مردم این محصولات را به میزان کافی مصرف نمی‌کنند؛ علاوه بر این ۴۸ درصد مردم با اضافه وزن و ۴۵ درصد نیز با مشکل کم تحرکی مواجهند.
کد خبر: ۶۴۸۴۸۷
آمار نگران کننده از سبزیخوری ایرانیان

جام جم سرا: دکتر رضا ملک‌زاده اظهار داشت: طی یک دهه گذشته، نرخ باروری در کشور به ۱/۹ کاهش یافته که هیچ کشوری در دنیا چنین کاهش رشدی نداشته است. با ادامه این روند، جمعیت پیر و بزرگسال در کشور در حال افزایش است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اولویت تحقیقات این حوزه نیز باید براساس بار بیماری‌ها معطوف به کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر باشد گفت: برخی ریسک فاکتور‌ها در کشور وجود دارد که به آن‌ها توجه نمی‌شود. مثلا هر فرد باید روزانه پنج نوبت میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند در حالی که ۸۸ درصد مردم ما کمتر از این میزان میوه و سبزی می‌خورند و میانگین میوه و سبزی مصرفی یک و نیم واحد است. از سوی دیگر ۴۸ درصد مردم اضافه وزن و ۱۷ درصد مشکل چاقی دارند که این معضل رو به افزایش است. ۴۵ درصد افراد جامعه نیز کم تحرکند و درصد قابل توجهی از فشار خون و قند خون بالا رنج می‌ّرند در حالی که این ریسک فاکتور‌ها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.
وی اظهارداشت: ایران در بخش کنترل بیماری‌های عفونی و واگیردار بسیار موفق بوده اما از سوی دیگر شاهد افزایش بیماری‌های غیر واگیر مانند افسردگی هستیم.
ملک‌زاده گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که افراد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند ریشه در کودکی آن‌ها دارد از این رو نحوه زندگی و محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه سیستم وزارت بهداشت باید از کنترل و درمان بیماری‌های واگیردار به سمت بیماری‌های غیرواگیر حرکت کند از شیوع ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه مصرف دخانیات به ویژه قلیان بسیار باب شده است که جلوگیری از این گونه رفتار‌ها نیازمند فرهنگ سازی و صرف هزینه است.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها