مذاکره کننده ارشد آمریکا در گروه1+5 می گوید که واشنگتن در جریان مذاکرات، به دقت آن چه را که می گوید: پس از حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، تحریم ها را به طور کامل لغو خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۴۸۳۰۶
لغو کامل تحریم ها چه زمانی عملی می شود

وندی شرمن که به نظر می رسد گفت و گو با شبکه های خارجی فارسی زبان را در دستور کار خود قرار داده است، به بی بی سی گفت: در جریان مذاکرات ما به دقت آن چه را که می گوییم می سنجیم و امیدواریم ایران هم همین کار را انجام دهد تا مذاکرات به خوبی پیش رود.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی دولت انگلیس پرسید: ظاهرا فشارها باعث شده که شما زبان تندتری را حداقل در ملاءعام استفاده کنید و طرف ایرانی هم از این شکایت دارد که در گفت وگوهای خصوصی یک زبان و در ملاء عام زبان دیگری را به کار می برید، در حالی که صحبت های تند کمکی به حل مسایل نمی کند.

شرمن پاسخ داد: می توانم بگویم آن چه در ایران هم گفته می شود همان تاثیر را بر کشور ما خواهد داشت، ما بعضی از چیزها را مضر، مشکل ساز و دشوار یافته ایم و چیزهایی هم هست که ما گفته ایم و ایران آنها را مضر، مشکل ساز و دشوار یافته است.

شرمن در پاسخ به این پرسش که با اشاره به زمان حدود یک ساعت و 20 دقیقه ای گفت وگوهای دو جانبه اخیر و روند رو به بهبود این روابط، از قرار گرفتن آمریکا در چه نقطه ای از روابط دو جانبه با ایران هستیم، گفت: من فکر می کنم که در آغاز این روند هستیم.

نگاهی به دلایل برکناری بندر بن سلطان

رسانه های بین المللی از کنار رفتن بندر بن سلطان رئیس دستگاه جاسوسی عربستان سعودی از حوزه تصمیم گیری های ریاض به ویژه سیاست گذاری در خصوص سوریه خبر می دهند و در این میان دلایل مختلفی نیز برای حذف تدریجی این چهره ضد ایرانی از کانون قدرت دربار سعودی نقل می شود.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی می نویسد : بندر بن سلطان به دلیل ناکارآمدی سیاست های عربستان در خصوص سوریه جای خود را به محمد بن نایف وزیر کشور، داده است.

در خصوص دلابل برکناری بندر بن سلطان، یکی از مشاوران نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان به وال استریت ژورنال گفت : این جابجایی می تواند به این معنا باشد که عربستان به دنبال راه های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران سوریه بوده و با این کار می خواهد فشار بیشتری را بر روسیه، ایران و حزب الله برای تغییر نظامی سوریه وارد کند.

یادآوری می شود که پیشتر گزاش هایی در مورد تهدید روسیه از سوی بندر بن سلطان منتشر شده بود. در این گزارش ها آمده بود که بندر در سفر به مسکو، روسیه را تهدید کرده بود که اگر از حمایت بشار اسد دست برندارد، از نفوذ خود بر روی گروه های افراطی حاضر در قفقاز استفاده کرده و مشکلاتی را برای کرملین به وجود می آورد.

از همین رو نمی توان ترس ریاض از اقدامات تلفانی جویانه روسیه در مقابل تهدیدهای بندر را در این جابجایی نادیده گرفت.

دیپلماسی هسته‌ای ایران و کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی

از زمان آغاز روند مذاکرات هسته ای ایران و به موازات تلاش های بین المللی برای حل و فصل اختلافات در این زمینه، موضع رژیم صهیونیستی همواره بر ضرورت تشدید هرچه بیشتر فشارها بر ایران استوار بوده است. با این حال، پس از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در وین، برخی تحلیلگران صهیونیستی از کاهش قابل توجه نفود این رژیم بر روند مذاکرات در نتیجه دیپلماسی ایران سخن می گویند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» امروز مطلبی را درباره دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین منتشر کرده که بخش هایی از آن بسیار جالب توجه به نظر می رسد. به عقیده تحلیلگر این روزنامه، روند تلاش های طرفین برای رسیدن به راه حل جامع تا حدی جدیت یافته که اعمال فشار رژیم اسرائیل بر غرب دیگر تأثیر چندانی بر این روند نخواهد داشت.

هاآرتص اشاره می کند که از دید شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران، موضع بنیامین نتانیاهو مبنی بر «عدم غنی سازی و برچیدن سانتریفیوژها» هیچ ریشه ای در واقعیت ندارد. در حقیقت، اکنون کار به جایی رسیده که از نظر این کشورها، نتانیاهو در مسیر مذاکرات هسته ای ایران به عنوان «مزاحم» در نظر گرفته می شوند.

البته هرچند هاآرتص از کاهش قابل توجه نفوذ رژیم صهیونیستی بر مذاکرات هسته ای ایران سخن می گوید، نباید این امر را به معنای توقف «تلاش» این رژیم در این مسیر تلقی کرد؛ زیرا در همین مطلب اشاره شده که با وجود شکست لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در تلاش خود برای تشدید فشار تحریم ها بر ایران، دیگر گروه های هوادار رژیم صهیونیستی در آمریکا، از جمله «پروژه اسرائیل»، با حمایت شدید سفارت این رژیم در واشنگتن و نیز دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل، در صدد شکل دادن به کمپین جدیدی علیه ایران هستند.

دخالت حزب منحله مشارکت در عزل و نصب‌ها

نماینده اصلاح‌طلب دور ششم مجلس از عزل و نصب‌ها در استان کردستان انتقاد کرد و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: داس بی تدبیری از سر یاران بردارید و از سرنوشت دولت اصلاحات عبرت بگیرید.

به گزارش فارس، محمد محمد‌رضایی نماینده اصلاح‌طلب دور ششم مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی فیس‌بوکش از عزل و نصب‌ها در استان کردستان انتقاد کرد.

وی نوشت: انتظار به حق مردم کرستان همچون دیگر استان‌های کشور از آقای روحانی انتصاب استاندار بومی بود. متاسفانه عدم تفاهم فعالان سیاسی و تک روی طیف {منحله} مشارکت، ستاد انتخاباتی آقای روحانی بدون اعتنا به نظر دیگر گروه‌ها باعث شد به این انتظار جامه عمل پوشانده نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها