سخنگوی دولت روز گذشته در پایان جلسه هیات وزیران، در نشستی خبری ضمن تشریح مصوبات دولت، به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل داخلی و خارجی پاسخ گفت و در پاسخ به این پرسش خبرنگار جام‌جم که آیا علاوه بر پرونده بابک زنجانی، پرونده دیگری در جهت دستور رئیس‌جمهور مبنی بر مبارزه با ویژه‌خواری به قوه قضاییه ارجاع داده شده است یا نه، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
کد خبر: ۶۴۸۰۳۶

به گزارش جام‌جم، محمدباقر نوبخت با اشاره به این‌که تا آنجا که اطلاع دارد، پرونده تازه‌ای در جهت دستور رئیس‌جمهور برای مبارزه با ویژه‌خواری به قوه قضاییه ارجاع نشده است، خاطرنشان کرد: البته در حال تکمیل برخی پرونده‌ها هستیم، اما در این روند دچار ذوق‌زدگی نمی‌شویم و با وجود قاطعیت در برخورد با متخلفان، برای حفظ آبروی افراد تلاش می‌کنیم.

وی که به همراه معاون حقوقی رئیس‌جمهور به پرسش‌های خبرنگاران جواب می‌داد، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره سفرهای استانی دولت و استفاده از این ظرفیت برای توجه به حقوق اقوام، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این سفرها، دیدار با سران قبایل و بزرگان اقوام برای افزایش همبستگی ملی است و همان‌طور که در اولین سفر استانی نیز این امر در دستورکار قرار گرفت، در سفرهای استانی تلاش می‌شود تا مشکلات اقوام و دیدگاه‌های آنها مورد توجه قرار گیرد.

الهام امین‌زاده، معاون رئیس‌جمهور هم در پاسخ به همین پرسش، بر استفاده از ظرفیت سفرهای استانی برای تکمیل دیدگاه‌ها درباره منشور حقوق شهروندی تاکید کرد و همچنین درباره پرونده‌های حقوقی دولت علیه برخی ویژه‌خواری‌ها گفت: دولت بنا ندارد تا از زاویه سیاسی، علیه کسی پرونده‌ای تشکیل دهد و در همین باره 50 شکایت دولت که مربوط به دوره قبل بود، در این دولت پس گرفته شد، با وجود این ما مصمم به پیگیری حقوق مردم و برخورد با افرادی هستیم که به حقوق مردم تجاوز کرده‌اند.در این نشست، نوبخت به تشریح مصوبات هیات دولت پرداخت و از تشکیل کمیسیونی ویژه برای رسیدگی به مشکلات تهران و دیگر کلانشهرهای کشور خبر داد تا با همکاری دولت با شوراهای شهر و شهرداری‌های این شهرها، آلودگی هوا کاهش یابد.

جبران خسارت ساکنان استان‌های شمالی کشور در جریان برف اخیر، از دیگر مصوبات هیات وزیران در جلسه دیروز بود که در همین باره 95 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای خسارت‌دیدگان برف در نظر گرفته شد.

مذاکره درباره مسائل موشکی ایران فقط آرزوی آمریکایی‌هاست

نوبخت دیروز همزمان با دومین روز از مذاکرات هسته‌ای، به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل هسته‌ای نیز پاسخ داد و درباره احتمال طرح موضوعات موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای وین گفت: ما فقط درباره موضوعات هسته‌ای در حال مذاکره با 1+5 هستیم و طرح موضوعات موشکی موضوعی بی‌ربط با این گفت‌وگوهاست و رسیدگی به مسائل موشکی ایران صرفا از آرزوهای آمریکاست. خبرنگاری از سخنگوی دولت درباره انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و اخراج کارشناسان از سازمان انرژی اتمی سوال کرد که وی هر دو موضوع را شایعه دانست و رد کرد. نوبخت گفت: تعطیل فعالیت‌های هسته‌ای صحت ندارد و در بحث غنی‌سازی نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم، اما سقف آن در حد 5 درصد است. وی تصریح کرد: برای ما نیروی انسانی متخصص بسیار ارزشمند است، اما امکان دارد با پایان پروژه‌ای، پایان ماموریت مهندسان و عوامل فنی پروژه اعلام و از آنها یا تیم جدید دیگری برای آغاز پروژه دیگر استفاده شود. نوبخت تأکید کرد: در فعالیت‌های هسته‌ای به صورت قانونمند و گسترده در چارچوب توافق‌های ژنو کارها را پیگیری می‌کنیم و بحثی در خصوص تعطیل فعالیت‌های هسته‌ای‌مان نداریم.

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که با توجه به اعتراف یکی از کشورهای 1+5 درباره تحریم‌های جدید علیه ایران و نقض توافق ژنو دانستن این اقدام آمریکا،‌ آیا دولت تصمیمی برای برخورد با این رفتار آمریکا دارد، گفت: اگر اقدامی بر خلاف توافق ژنو و منافع ملی ما از سوی طرف مقابل صورت گیرد، قطعا در برابر آن مقاومت می‌کنیم و این واکنش در صورتی است که آنها نقض عهد کنند. وی با بیان این‌که گزارش رسمی درباره این‌که آمریکا توافق‌نامه ژنو را نقض کرده به دست ما نرسیده است، تصریح کرد: حرف‌های آمریکایی‌ها از روی ناراحتی از حجم بالای سفر گروه‌های اقتصادی به ایران است.

نحوه اجرای منشور حقوق شهروندی بستگی به نظر رئیس‌جمهور دارد

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز در این نشست خبری به برخی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره زمان و نحوه اجرای منشور حقوق شهروندی گفت: هنوز نمی‌شود زمان دقیقی درباره تکمیل این منشور اعلام کرد، زیرا تاکنون هزار ایمیل پیشنهادی درباره این منشور به سایت ریاست‌جمهوری ارسال شده و بالغ بر 200مقاله علمی هم در این رابطه به دستمان رسیده است که کارشناسان حقوقی درحال بررسی این پیشنهادهای اصلاحی هستند. وی درباره ضمانت اجرای این منشور هم گفت: این بستگی به نظر رئیس‌جمهور دارد که آیا منشور حقوق شهروندی به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه شده یا این‌که در قالب بخشنامه‌ای منحصر به دستگاه‌های اجرایی شود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید براین‌که در اجرای منشور حقوق شهروندی، به دنبال موازی‌کاری با دیگر قوا نیستیم، از گفت‌وگو با روسای دیگر قوا درباره این منشور خبرداد و گفت که در مذاکره با وزیر آموزش و پرورش، موضوع ورود حقوق شهروندی با شیوه‌هایی جذاب به کتب درسی در دستورکار قرار خواهد گرفت. او همچنین توجه به حقوق اقتصادی مردم و رفع مشکل ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی را مورد اشاره قرار داد و در پاسخ به انتقادهایی درباره پرداختن اندک منشور حقوق شهروندی به موضوع زنان و اقوام، اظهارکرد: به نظر من هم موضوع زنان باید در فصلی جداگانه به تفصیل مورد توجه قرار می‌گرفت.

امین‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المجالس اسلامی در تهران، گفت که در حاشیه این اجلاس تلاش کردیم تا نظام قانونگذاری در کشورهای اسلامی را از طریق انتقال تجربیات به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها