تغییر سلیقه در میان فوتبالیست های وطنی

دوره پورشه تمام شد، حالا لامبورگینی می آید!

امشب در لیگ قهرمانان اروپا

شب سخت بارسلونا در منچستر

این‌که کار تیم‌های انگلیسی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به مراتب دشوارتر از دیگر مدعیان خواهد بود، یک واقعیت محض است.
کد خبر: ۶۴۷۴۱۵
شب سخت بارسلونا در منچستر


لیگ قهرمانان اروپا پس از وقفه‌ای 50 روزه از امشب وارد مرحله یک‌هشتم نهایی خود می‌شود تا تیم‌های مدعی قدم به قدم خود را به فینالی که قرار است خرداد ماه آینده در ورزشگاه لیسبون پرتغال برگزار شود، نزدیک‌تر کنند. جز یوونتوس و پور تو که در مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها خارج شدند، تقریبا تمام مدعیان اصلی قهرمانی حضور دارند تا رقابت‌های مرحله حذفی لیگ قهرمانان، این فصل هم محلی برای تقابل بهترین تیم‌های اروپایی با یکدیگر باشد. اتفاقا تب بازی‌های بزرگ از همین شب نخست مرحله یک‌هشتم نهایی بالاست؛ جایی که یکی از دو تیم بزرگ منچسترسیتی و بارسلونا باید برای صعود، تیم دیگر را از گردونه رقابت‌ها کنار بزند. برای فوتبالی‌ها تقابل فرداشب آرسنال ـ بایرن مونیخ از آن بازی‌های تماشایی خواهد بود، زیرا هر دو تیم داعیه قهرمانی دارند و دوست ندارند خیلی زود دستشان از رسیدن به جام کوتاه شود. آنچه در ادامه می‌آید بررسی شرایط چهار تیمی است که امشب و در نخستین بازی‌های دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم می‌روند.

سیتی و ادامه بازی‌های سخت

این‌که کار تیم‌های انگلیسی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به مراتب دشوارتر از دیگر مدعیان خواهد بود، یک واقعیت محض است.

به لحاظ کلاس بازی، بدون شک تفاوت چندانی میان منچسترسیتی با تیم‌های بزرگی همچون بایرن مونیخ، رئال مادرید و بارسلونا نیست، اما فشار بازی‌های لیگ برتر کجا و فشار بازی‌های بوندس‌لیگا یا لالیگا کجا. منچسترسیتی در حالی امشب به مصاف بارسلونا می‌رود که همین سه شب پیش در چارچوب جام حذفی انگلیس به مصاف چلسی رفت.

البته شاگردان مانوئل پلگرینی به این بازی‌های دشوار عادت کرده‌اند. بازی با آرسنال، لیورپول، تاتنهام و چلسی (در لیگ برتر) دیگر بازی‌های سنگین آبی‌های شهر منچستر در همین دو ماه اخیر بوده‌اند و حالا هم باید دو بازی با بارسلونا را به این جمع اضافه کرد.

منچستری‌ها در لیگ برتر یک بازی عقب‌افتاده دارند که اگر ببرند بالاتر از چلسی و آرسنال در صدر قرار خواهند گرفت، اما موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا برای هواداران دوآتشه ورزشگاه الاتحاد طعم دیگری دارد. از آخرین قهرمانی و تنها قهرمانی منچسترسیتی در اروپا 44 سال می‌گذرد؛ تازه آن هم در جام در جام اروپا به دست آمد نه در جام قهرمانی یا همان لیگ قهرمانان.

در این شرایط باید دید سیتی با ستاره‌هایی همچون سرخیو اگوئرو، ادین ژکو، سمیر نصری، دیوید سیلوا و یحیی توره می‌تواند از سد بزرگی به نام بارسلونا عبور کند یا مرحله یک‌هشتم برای آنها آخر خط خواهد بود. شاگردان پلگرینی در 22 بازی گذشته خود در رقـــــابــت‌های اروپایی و داخلی صاحب 18 برد و 3 مساوی شده‌اند.

رویای لورکوزن با سامی

از آخرین قهرمانی بایرلورکوزن در رقابت‌های اروپایی 26 سال می‌گذرد. البته برای هواداران این تیم آلمانی تکرار روزهای شیرین 12 سال پیش، بزرگ‌ترین رویا خواهد بود.

لورکوزنی‌ها در فصل 2002 ـ 2001 با مربیگری کلوس تاپ مولر و درخشش بازیکنانی مانند یورگ بوت، ایلدیرای باشتورک، میشائیل بالاک، توماس برداریچ، اولیور نویل و دیمیتار برباتوف تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفتند، اما آنجا در دیداری نزدیک 2 بر یک مغلوب رئال مادرید شدند تا موفقیت فصل 88 ـ1987 که با قهرمانی در جام یوفا به دست آمده بود برای آنها تکرار نشود.

با این حال هواداران بلندپرواز لورکوزن، امسال که تیمشان در بوندس‌لیگا جدی‌ترین تعقیب‌کننده بایرن مونیخ است، امیدوارند در رقابت‌های اروپایی هم خوش بدرخشند.

لورکوزنی‌ها با سرمربی جوانشان سامی هیپیای فنلاندی بهترین نتایج این چند فصل اخیر را به دست آورده است. صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان و قرار گرفتن در رده دوم بوندس لیگا، بعد از بایرن مونیخ رویایی، گویای عملکرد خوب تیم سامی هیپیاست.

این مربی چهل ساله که دو سال پیش فوتبالش را در لورکوزن تمام کرد، در اولین سال حضورش به‌عنوان سرمربی حسابی دل هواداران این تیم را به دست آورده است. البته نتایج پرنوسان لورکوزن در این چند بازی اخیر هم نکته‌ای است که باید به آن اشاره کرد. لورکوزن در آخرین بازی خود در خانه مغلوب کایزرسلاترن شد تا از گردونه رقابت‌های جام حذفی آلمان کنار برود. آنها در پنج بازی اخیر خود در بوندس لیگا هم متحمل سه شکست متوالی شدند تا مشخص شود با روزهای آرمانی ابتدای فصل فاصله دارند.

بارسای همیشه مدعی

بارسلونا آن بارسلونای همیشگی نیست. با وجود داشتن لیونل مسی، سس فابرگاس، ژاوی، اینیستا، الکسیس سانچز و نیمار که هر کدام برای قهرمان کردن یک تیم کافی هستند، آبی و اناری‌پوشان در لالیگا به همان اندازه امتیاز جمع کرده‌اند که اتلتیکو مادرید دارد.

البته در این که اتلتیکو در این فصل فراتر از انتظار ظاهر شده بحثی نیست، اما بارسلونا هم با جراردو مارتینو آن بارسلونایی نیست که با پپ گواردیولا قدرت​نمایی می‌کرد. آنها به زیبایی گذشته بازی نمی‌کنند که البته یکی از دلایلش آسیب‌دیدگی‌های گاه و بیگاه مسی بوده است.

با این حال روی کاغذ نتایج بارسا، هنوز هم نتایج ارزشمندی هستند. آنها مرحله گروهی لیگ قهرمانان را فقط با یک شکست به‌عنوان سرگروه سپری کردند و در لالیگا نیز تا اینجای کار از 23 بازی فقط دو شکست داشتند.

در کنار این عملکرد، افتخارات این تیم در پنج سال اخیر کافی است تا تن هر حریفی را به لرزه دربیاورد. دو قهرمانی در لیگ قهرمانان (2009 و 2011)، یک قهرمانی در سوپرجام اروپا (2011) و دو قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان (2009 و 2001) عناوینی است که در این صد سال اخیر برای باشگاه منچسترسیتی به دست نیامده است. با این حال بارسایی‌ها هنوز هم تشنه قهرمانی هستند.

صعود به فینال جام حذفی اسپانیا، ایستادن در صدر جدول لالیگا و حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا نشان از این دارد که بارسلونا با ستاره‌هایش همچنان یکی از قدرتمندترین تیم‌های اروپاست.

زلاتان؛ ماشین گلزنی پاری​سن ژرمن

در فرانسه حالا دیگر همه تیم‌ها می‌دانند اگر می‌خواهند جلوی پاری​سن‌ ژرمن را بگیرند قبل از هر چیز باید زلاتان ابراهیموویچ را مهار کنند، اما چه فایده که این مهاجم سوئدی مهار شدنی نیست. پاری​سن ژرمن در 13 بازی گذشته خود فقط یک بازی را واگذار کرده و جالب آن‌که تعداد باخت‌های این تیم تا هفته بیست و پنجم لوشامپیونه بیش از یک باخت نیست. بدون شک لوران بلان، سرمربی پاری​سن ژرمن بخش زیادی از این موفقیت را مدیون زلاتان است که تا اینجای فصل 19 گل در لیگ فرانسه و هشت گل در لیگ قهرمانان اروپا زده است. در کنار زلاتان، ادینسون کاوانی هم قدرت دوچندانی به خط حمله پاری​سن ژرمن داده است. این مهاجم اروگوئه‌ای در این فصل 13 گل در لیگ فرانسه و چهار گل در لیگ قهرمانان برای تیمش زده تا زوج خط حمله پاری​سن ژرمن با وجود این دو مهاجم یکی از زهردارترین‌ها باشد. با وجود این افراد هواداران پاری​سن ژرمن امیدوارند برای نخستین بار تیمشان را در فینال لیگ قهرمانان ببینند. مهم‌ترین افتخار پاری​سن ژرمن 18 سال پیش به دست آمد که در جام در جام اروپا قهرمان شدند. تنها نماینده فوتبال فرانسه در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، از پنج بازی گذشته‌اش صاحب سه پیروزی و دو تساوی شده تا با روحیه‌ای مناسب به مصاف بایرلورکوزن برود.

تقابل‌های رودررو

منچسترسیتی ـ بارسلونا

دو تیم منچسترسیتی و بارسلونا تاکنون در رقابت‌های اروپایی با یکدیگر روبه‌رو نشده‌اند و امشب برای نخستین بار است که در مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.

البته بارسلونا تا قبل از این 60 بار با تیم‌های انگلیسی بازی کرده که حاصلش 24 پیروزی، 19 تساوی و 17 باخت بوده است. از تعداد 27 بازی بارسلونا در انگلیس این تیم 6 پیروزی، 8 تساوی و 13 باخت داشته است.

این بیست و سومین باری است که بارسلونایی‌ها در مراحل حذفی به تیم‌های انگلیسی برخورد می‌کنند. جالب آن‌که در 22 تقابل قبلی 11 بار بارسلونا و 11 بار تیم‌های انگلیسی برنده این رویارویی بوده‌اند.

آخرین تقابل بارسا با تیم‌های انگلیسی به نیمه نهایی فصل 12ـ2011 لیگ قهرمانان برمی‌گردد که چلسی در مجموع دو بازی رفت و برگشت، به لطف گل دقیقه 92 فرناندو تورس با نتایج 3 بر 2 بارسلونا را شکست داد و راهی فینال شد. یک فصل قبل از آن هم بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان منچستریونایتد را 3 بر یک شکست داده بود.

منچسترسیتی هم تاکنون 9 بار در رقابت‌های اروپایی با تیم‌های اسپانیایی روبه‌رو شده که حاصل آن 3 پیروزی، 3 تساوی و 3 باخت بوده است. از این تعداد فقط چهار رویارویی سیتی با تیم‌های اسپانیایی در مراحل حذفی بوده و آخرین آن به 42 سال پیش برمی‌گردد. سال 1972 منچسترسیتی در مرحله نخست جام یوفا در دو بازی رفت و برگشت به مصاف والنسیا رفت، اما در نهایت 4 بر 3 شکست خورد و حذف شد. سه سال قبل از آن در مرحله نخست جام در جام اروپا، منچسترسیتی با اتلتیک بیلبائو روبه‌رو شد که در آن بازی 6 بر 3 پیروز شد.

بایرلورکوزن ـ پاری​سن ژرمن

برای بایرلورکوزن و پاری​سن ژرمن هم بازی امشب نخستین رویارویی دو تیم در رقابت‌های اروپایی محسوب می‌شود. لورکوزن تاکنون 11 بار مقابل تیم‌های فرانسوی بازی کرده است، اما با تیم‌هایی نظیر تولوز، لن، لیون، موناکو و نانت.

تعداد بازی‌های پاری​سن ژرمن مقابل تیم‌های آلمانی هم تاکنون 11 بازی است، اما برای تیم فرانسوی هم تجربه‌های قبلی در مقابل بورسیادورتموند، وولفسبورگ، شالکه و بایرن مونیخ بوده است.

لورکوزن پنج پیروزی، سه تساوی و سه باخت مقابل فرانسوی‌ها به دست آورده و سهم پاری​سن ژرمن هم از رویارویی با آلمانی‌ها شش پیروزی، دو تساوی و سه باخت بوده است.

آخرین باری که لورکوزن در مرحله حذفی به مصاف یک تیم فرانسوی رفت به فصل 2007ـ2006 برمی‌گردد که لورکوزن در مرحله یک‌هشتم نهایی جام یوفا تیم لن را در مجموع دو بازی رفت و برگشت 4 بر 2 از پیش‌رو برداشت.

برای پاری​سن ژرمن هم آخرین رویایی این تیم با یک تیم آلمانی در مراحل حذفی، به فصل 2009ـ2008 برمی‌گردد که این تیم در یک شانزدهم نهایی جام یوفا به مصاف وولفسبورگ رفت و 5 بر یک پیروز شد. همان‌طور که برای پاری​سن ژرمن این نخستین تقابل با یک تیم آلمانی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود، برای بایرلورکوزن هم تاکنون سابقه نداشته که در مرحله حذفی این تورنمنت با یک تیم فرانسوی روبه‌رو شود.

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ـ دور رفت

سه‌شنبه 29 بهمن

بایرن لورکوزن (آلمان) ـ پاری​سن ژرمن (فرانسه) در ورزشگاه بای آره نا

منچستر سیتی (انگلیس) ـ بارسلونا (اسپانیا) در ورزشگاه الاتحاد

چهارشنبه 30 بهمن

میلان (ایتالیا) ـ اتلتیکو مادرید (اسپانیا) در ورزشگاه سن سیرو

آرسنال (انگلیس) ـ بایرن مونیخ (آلمان) در ورزشگاه امارات

سه‌شنبه 6 اسفند

زنیت سن​پترزبورگ (روسیه) ـ بورسیا دورتموند (آلمان) در ورزشگاه پتروفسکی

المپیاکو (یونان) ـ منچستریونایتد (انگلیس) در ورزشگاه گئورگیوس کائیسکاکیس

چهارشنبه 7 اسفند

گالاتاسرای (ترکیه) ـ چلسی (انگلیس) در ورزشگاه علی سامیئین

شالکه (آلمان) ـ رئال مادرید (اسپانیا) در ورزشگاه گلزن کرشن

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها