سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: همانطور که از قبل نیز اعلام کرده‌ایم در این دور از گفتگوها با ۱+۵ صرفا درباره موضوعات هسته ای مذاکره خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۴۷۳۶۹
مذاکرات وین صرفاً در موضوع هسته‌ای است

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز سه شنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مکرر امریکایی‌ها درخصوص تعطیلی رآکتور آب سنگین در اراک و جلوگیری از برنامه موشک بالستیک ایران تصریح کرد: موضوعات نظامی هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و جایگاهی نیز در مذاکرات نخواهد داشت.

وی افزود: اینکه با تبلیغات و اظهارات متعدد، در صدد القای چنین موضوعی هستند از نظر ما مردود است و موضوعی که پیش از این به صراحت اعلام کرده‌ایم و با همین مواضع و رویکرد،گفتگوها در وین پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر این اساس مذاکرات را صرفا در چارچوب موضوعات هسته‌ای می‌دانیم و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز این موضع را با حساسیت پیگیری می‌کند.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در این دور از مذاکرات توافقی حاصل شود اظهار داشت: خیلی نمی‌توان در این باره قطعی سخن گفت، اما آنچه مسلم است در موضوعاتی که مورد نظر ماست و مقدمات آن در گفتگوهای دیشب خانم اشتون و آقای ظریف رایزنی شد، تنظیم چارچوب مذاکرات بحث نخست خواهد بود.

وی افزود: موضوع دیگر در گفتگوی دیشب آقای ظریف و خانم اشتون مربوط به ساز وکارهایی است که دو طرف پیشنهاد می‌کنند تا بتوان توافقات را در آن چارچوب پیش برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به نظر می رسد این دور از مذاکرات در همین مسیر ادامه یابد اما اینکه این مرحله چند روز طول می کشد پیش بینی اولیه این است که مذاکرات تا دو، سه روز آینده ادامه یابد.

افخم افزود: انتظار نداریم در یک دور گفتگو نتیجه‌ای حاصل شود ممکن است دو، سه دور مذاکره شود تا دو طرف به مقدمات و پیشنویس اولیه برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اجازه دهید قبل از پیش‌بینی و گمانه‌زنی درباره زمان مذاکرات، گفتگوهای امروز انجام شود تا ببینیم در این مذاکرات در چه قالبی و در چه موضوعاتی توافق حاصل خواهد شد و پس از این دور از مذاکرات و تنظیم چارچوب درباره چگونگی زمان‌بندی و مراحل بعدی مذاکرات دقیق‌تر مشخص می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در چارچوب گام نهایی توافق ژنو، امروز در وین آغاز می شود.

مرضیه افخم در ادامه افزود: مقدمه این مذاکرات دیدار و شام کاری دیشب آقای ظریف با خانم اشتون بود.

وی گفت: مذاکرات پیش رو، سلسله گفتگوهایی را در پی خواهد داشت و گفتگوهای متعددی را پیش رو داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در گام نخست برای این مرحله جدید از مذاکرات، تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کارهایی برای گفتگوها و توافقات مد نظر دو طرف در دستور کار است.

افخم گفت: بر این اساس، مسیر این دور از مذاکرات؛ مسیری طولانی، دشوار و پیچیده است که باید با دقت و هوشیاری لازم پیگیری شود.

وی افزود: اینکه در این دور از مذاکرات یا احیاناً مراحل بعدی منتظر نتیجه و توافقی باشیم طبعاً چنین نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعاً امروز گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان و گروه 1+5 درباره تنظیم چارچوب های مذاکراتی گفتگو خواهند کرد.

افخم ابراز امیدواری کرد: این مذاکرات به تدریج که طی می شود به نتایج مورد نظر ما بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هفت بند توافق ایران و آژانس، بندهایی است که در دور بعدی مذاکرات در اردیبهشت درباره جزئیاتش گفتگو خواهد شد.

خانم افخم گفت: آنچه مسلم است پیشرفت های خوبی در همکاری ها و ارتباطات میان ایران و آژانس حاصل شده است که دو طرف خشنودی خود را از این توافقات و رویکرد جدید همکاری ها اعلام کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها