چه جزو آن دسته زنان یا مردانی باشید که هنوز صاحب فرزند نشده‌اند، چه در شمار کسانی باشید که در آزمایشهای پزشکی متوجه کاهش کیفیت و کمیت توان جنسی خود شده‌اند، نوشتار پیش رو ممکن است کمک مفیدی باشد برای اطلاع از اهمیت تغذیه و افزایش قدرت باروری خود و همسرتان.
کد خبر: ۶۴۶۹۷۱
نقش تغذیه در باروری و ناباروری

جام جم سرا: پژوهش‌ها نشان می‌دهد‌‌ که تغذیه ناسالم علاوه بر آن که می‌تواند سبب بروز بیماری‌ در افراد شود، بر کیفیت و قدرت نطفه نیز اثر نامطلوب گذاشته، باعث ناباروری نیز می‌شود. توجه به تغذیه سالم نیز تنها مختص زنان نیست بلکه مردان هم باید عادت‌های نادرست تغذیه خود را اصلاح کنند.

باروری یا نازایی چه ربطی به مزاج دارد ؟

با وجود آنکه علل نازایی بسیار زیاد و حتی ناشناخته است ، اما یکی از عوامل آن را مربوط به زمینه های مزاجی زن و مرد می دانند . حکمای طب سنتی عقیده دارند در صورتی که رحم بسیار گرم یا بسیار سرد باشد نطفه مرد منعقد نمی شود و توان تولید جنین را ندارد . اما در صورتی که گرمی و سردی رحم در یک وضعیت تقریبا متعادل باشد قابلیت باروری نطفه بالا می رود .

حال اگر این اعتدال رو به گرمی باشد جنین مذکر و اگـــر رو به سردی باشد جنین مؤنث خواهد شد . در اکثر موارد وقتی مزاج کلی بدن گرم باشد مزاج اندام جنسی هم گرم است و وقتی مزاج کلی بدن سرد باشد مزاج اندام جنسی هم سرد خواهد بود . البته علاوه بر طبع سرد یا گرم عوامل دیگری هم در ایجاد جنسیت جنین دخیل است .

این را هم بدانید یکی از علل شایع نازایی ، شیوه غلط مقاربت است که طبق آمار موجود در مراکز درمانی طب سنتی ، تعدادی از نازاییها با اصلاح این شیوه حل شده است .

افزایش قدرت باروری با غذاهای بارور کننده !

اما سئوال اصلی اینکه چه غذاهایی می تواند بر کیفیت و قدرت باروری نطفه اثر گذار باشد و آیا غذاهایی هم وجود دارد که تیشه به ریشه باروری بزند ؟

مطالعات نشان داده است زنان و مردانی که میزان مصرف غذاهای سبوس دار ، میوه ، سبزی و حبوبات پرفیبر در برنامه غذایی روزانه شان بالا نیست کیفیت نطفه خوبی ندارند . تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای آمریکا نشان داده است احتمال غیرطبیعی بودن اسپرم در مردانی که رژیمی غنی از انواع غلات‌ دارند 20 تا 30 درصد کمتر است .

به همین دلیل پزشکان به مردان و زنان توصیه می ‌کنند از 3 ماه قبل از اقدام به بچه ‌دار شدن به تغذیه شان توجه بیشتری کرده و مصرف مواد غذایی حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ ، روی و اسید فولیک را در اولویت قرار دهند . لازم است بدانید مواد غذایی حاوی ویتامین C و E از نقص اسپرم جلوگیری کرده و تحرک آن را افزایش داده و از میزان استرس می کاهد . مغزهایی همچون بادام ، بادام زمینی ، گردو و کنجد بهترین منبع تامین کننده ویتامین E است و وجود این ویتامین به همراه ویتامین B ، A و منیزیم برای تولید سلول تخم ضروری است . اما در بین ریزمغذی ها روی از همه مهمتر است . رشد و نمو رحم ، تولید اسپرم ، افزایش مایع منی و هورمون مردانه تستوسترون (هورمونی که در تولید و حرکت اسپرم‌ها اثر گذاراست) به روی بستگی دارد . روی با حفظ ترکیبات ژنتیکی اسپرم و تولید انرژی لازم برای فعالیت اسپرم ، نقش مهمی در باروری دارد . منابع سرشار روی گوشت گاو ، لوبیا چیتی ، ران مرغ ، لبنیات و کلیه محصولات دریایی است . سلنیوم موجود در میگو ، ماهی و گوشت کم چرب قرمز هم می تواند از آثار تخریب کننده رادیکال های آزاد روی اسپرم ها جلوگیری کرده و تحرک آن را زیاد کند .

غذای پرچرب شما را بارور نمی کند

یک تحقیق در دانشگاه هاروارد نشان داده است کلسترول و چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز ، لبنیات پرچرب (کره ، روغن حیوانی ، خامه و سرشیر) ، انواع غذاهای رستورانی و آماده همچون همبرگر ، سیب زمینی سرخ شده ، سوسیس ، کالباس و... به احتمال زیاد می تواند تعداد اسپرم مردان و میزان فعالیت آن را کاهش دهد . درنتیجه برخلاف نظر عامه مردم مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری قبل از مقاربت سبب افزایش ریسک باروری نطفه نمی شود .

این گوشت های هورمونی ...

مصرف گوشت هایی که به دام آن هورمون های جنسی تزریق شده باشد و یا غذای آلوده به برخی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها و آفت کش ها می تواند در بروز ناباروری به خصوص در مردان دخیل باشد . همچنین احتمال دارد مصرف مقدار زیاد ماهی های آلوده به جیوه و گوشت های چرب حاوی آلاینده های شیمیایی به وسیله مادران باردار ، آثار نابجایی بر رشد بیضه جنین گذاشته و باعث ناباروری این نسل در آینده شود .

این را هم بدانید بسیاری از مکمل‌های نیروزا حاوی هورمون‌هایی است که با کاهش یا افزایش غیر طبیعی هورمون های جنسی و اختلال در کارکرد دستگاه تناسلی باعث عقیم‌ شدن مصرف‌ کننده می شود . به عنوان مثال در مردان مصرف غذاها یا داروهایی که هورمون استروژن یا تستوسترون بسیار بالایی دارد تولید اسپرم را کاهش داده و در زنان زیادی این هورمون ایجاد کیست های تخمدانی و رحمی می کند اما مقدار متعادل تستوسترن در مردان و استروژن در زنان برای باروری ضروری است .

ماهی اسپرم را بارور می کند

یک بررسی جدید نشان داده است ، اسیدهای چرب امگا-3 که درانواع ماهی ها به خصوص ماهی آبهای سرد اقیانوسیه و جلبک ها یافت می شود برای رشد طبیعی اسپرم ضروری است . DHA جزیی از اسید چرب امگا-3 بوده و بخش مهمی از غشای سلولی اسپرم را تشکیل می دهد و در ساختاری به نام آکروزوم نقش دارد . آکروزوم ساختاری در سر اسپرم است که درون آن آنزیم هایی وجود دارد که با تجزیه لایه های بیرونی تخمک امکان لقاح را فراهم می کند . از سوی دیگر این نوع چربی احتمال تولید هورمون های تناسلی را نیز تحریک می کند . روغن های گیاهی همچون روغن زیتون ، کانولا ، بادام زمینی ، آفتابگردان و کنجد و همچنین بسیاری از مغزها و تخمه های خوراکی و نیز میوه آوکادو می تواند تا حدود زیادی ریزمغذی های ضروری و امگا-3 مورد نیاز بدن را برای بارور شدن تامین کند .

ناباروری در اثر لاغری و چاقی مفرط

مطالعات نشان داده است لاغری مفرط باعث اختلال در عملکرد هیپوتالاموس ، غده هیپوفیز و تخمدان می ‌شود و در نهایت سیکل قاعدگی نامنظم می شود و بارداری ناموفق خواهد شد . البته وزن بالا نیز می تواند سلامت جنسی را مختل کرده و در رشد و سلامت تخمک ‌ها تاثیر سوء گذاشته و میل جنسی زنان را دستخوش تغییرات قرار دهد . چاقی شکمی در مردان هم می تواند اسپرم را بیش از حد گرم کرده و در کیفیت و تحرک آنها تاثیر منفی ‌گذارد .

نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد مشخص کرده است احتمال بروز اختلال نعوظ در مردان چاق و کم‌تحرک 5/2 برابر بیش از مردانی است که وزن متعادل دارند . در افراد چاق ، کاهش وزن حدود 10 کیلوگرم باعث تحریک هورمون‌ مردانه تستوسترون می ‌شود . همچنین تقویت عضلات لگن ، ران و باسن با فعالیت‌های ورزشی هوازی مانند پیاده روی تند باعث افزایش جریان خون در این نواحی شده و در کنار آن کنترل قند ، کلسترول و فشارخون در بازگشت میل جنسی و باروری تاثیر به سزایی دارد .

مراقب بسته بندی غذاها باشید

تحقیقات نشان داده است بیسفنول A ترکیبی شیمیایی است که در بسیاری از بسته بندی های پلاستیکی محصولات غذایی به کار می رود که این ماده از پوست هم می گذرد و می تواند سبب کاهش کیفیت اسپرم مردان شده و تمایلات را کاهش دهد . این ترکیب در بسیاری از بطری های آب ، شیشه های پلاستیکی شیر ، رزین داخل قوطی نوشابه و کنسرو وجود دارد . جالب است بدانید رد پای این ماده در رسیدهای چاپی عابر بانک ها و صندوق فروشگاه ها هم یافت شده است . این ماده به محض تماس با دست جذب پوست می شود و در حال حاضر به زنان باردار توصیه شده است تا حدامکان از دست زدن به این نوع رسیدها خودداری کنند .

الکل، قلیان و سیگار ممنوع

مصرف مشروبات الکلی با آسیب به کبد می تواند تنظیم ، تحریک و ترشح هورمون های جنسی را مختل کند . الکل تا 50 درصد باعث کاهش قابلیت باروری شده و تولید اسپرم های غیر عادی و ناهنجار را افزایش می دهد . قلیان نیز به دلیل دارا بودن آرسنیک ، کروم ، سرب و کبالت موجب تغییرات ژنتیکی در نطفه شده و تولید اسپرم را کاهش می دهد . اثر منفی سیگار هم به قدری زیاد است که به راحتی می توان ناباروری مردان را به آن نسبت داد.|جام جم سرا|فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حسین علی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
ممنون الان مشكل نازایی در تهران نسبت به شهرستان ها زیادتر ه. شهرستانی ها همه پرجمعیت ولی ما تهرانی ها نه . آنها شیر و گوشت تازه می خورن و خودشون دام پرورش می دن چاقی یا لاغری مفرط ندارن سرخ و سفیدن در شهر آلوده ای مث تهران باروری سخته . شهرستانا غذاهاشون محلیه و صنعتی نیست . موضوع شیوه غلط ارتباط زناشویی هم خیلی مهمه در نازایی!
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
۰
۰
سلام در رابطه با ارتباط مزاج با باروری و ناباروری مفصل تر بگید لطفا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها