بازنشستگی پیش از موعد همچنان متوقف است

موضع تازه تامین اجتماعی برای عدم اجرای قانون

سازمان تامین اجتماعی با جلوگیری 11 ماهه از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصرح در قانون بودجه سال 92، متقاضیان بسیاری را سرگردان کرده و اکنون یک مقام ارشد این سازمان توپ این اقدام را که توسط رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان «تخلف از قانون» مورد انتقاد قرار گرفته، به زمین دولت انداخته است.
کد خبر: ۶۴۶۶۴۰
موضع تازه تامین اجتماعی برای عدم اجرای قانون

یک مقام ارشد این سازمان در مصاحبه با ایرنا، کمیسیون اجتماعی دولت را عامل عدم اجرای این قانون معرفی کرده، ولی این موضوع را نگفته که چرا تامین اجتماعی براساس وظایف خود در مقابل بیمه شدگان، تاکنون اقدامی برای اجرای قانون انجام نداده است.

«محمدحسن زدا» معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: آیین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد در سال 92 باید از سوی کمیسیون اجتماعی دولت به این سازمان ارایه شود تا این سازمان نیز نرم افزار اجرای قانون را در اختیار شعب قرار دهد.

زدا معتقد است: آیین نامه قانون بازنشستگی پیش از موعد سال 91 با سنوات ارفاقی بوده، ولی سال 92 از سوی مجلس بدون سنوات ارفاقی تصویب شده است، از این رو قانون توسط کمیسیون اجتماعی دولت مجددا اصلاح و ابلاغ شود.

مقام ارشد سازمان تامین اجتماعی در حالی اعلام می کند، آیین نامه قانون بازنشستگی پیش از موعد سال 91 با سنوات ارفاقی یوده که مدارک و مستندات قانونی و حتی بخشنامه سال 91 همین سازمان، چنین موضوعی را رد می کند.

براساس تاریخچه موجود و مصوبات نمایندگان، قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، ابتدا پنجم شهریور ماه 86 مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و 26 اسفند ماه همان سال توسط شورای نگهبان قانون اساسی تایید شد.

در متن قانون مصوب مجلس آمده است «به دولت اجازه داده می شود از تاریخ تصویب این قانون در مدت سه سال کارکنان رسمـی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه ها و موسسات دولتی را که حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند با حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته نمایـد».

آیین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت 26 اسفند ماه سال 86 در 12 ماده به تصویب رییس جمهوری وقت رسید و از همان سال اجرایی شد.

این قانون در سه سال نخست، در شعب سازمان تامین اجتماعی به استناد بخشنامه شماره 53 مستمری ها اجرا شد و بخشی از کارکنان دولت مشمول این قانون با بهره مندی از آن بازنشسته شدند.

این قانون 10 اسفند ماه 89 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مدت پنج سال دیگر تمدید شد که 24 اسفند ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

اما هنگام بررسی لایحه بودجه سال 90، دولت وقت برای اجرای این قانون پیشنهاد حذف سنوات ارفاقی و حذف پست سازمانی متقاضی استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد را در خواست کرد که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

بنا بر این، خلاف تاکید معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی که قانون بازنشستگی پیش از موعد در سال 91 شامل پنج سال سنوات ارفاقی بوده، این ارفاق با رای نمایندگان از سال 90 در قانون بودجه حذف شده است و سال 91 هم نمایندگان مردم همین رای را دادند.

در لایحه بودجه سال 91 همچنین شرط حذف پست سازمانی نیز برداشته شد و قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت بدون سنوات ارفاقی به تایید مجلس و شورای نگهبان قانون اساسی رسید و لازم الاجرا شد.

سعید مرتضوی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در سال 91 و پس از گذشت 11 ماه از تصویب و ابلاغ قانون بودجه و سرگردانی بیمه شدگان، با پیگیری های مستمر کارکنان متقاضی این قانون، سرانجام 28 بهمن ماه سال 91 بخشنامه 2/53 مستمری ها را به استناد بند 94 قانون بودجه همان سال برای اجرا به شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ کرد.

در بند ب این بخشنامه آمده است:

«مشمولین بند 94 قانون بودجه سال 1391 کل کشور»

«بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با موافقت بالاترین مقام اجرائی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد 52 و 53 قانون محاسبات عمومی و بدون سنوات ارفاقی و مشروط به حذف یک پست سازمانی به ازای هر بازنشسته پیش از موعد مجاز است».

«اجرای این حکم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی قابل پرداخت است، بنابراین وزارتخانه ها و موسسات دولتی می توانند ضمن ارسال درخواست متقاضی مبنی بر بازنشستگی بدون سنوات ارفاقی، موافقت خود در خصوص اجرای دقیق موارد مصرح در بند قانونی مذکور و آمادگی پرداخت هزینه های مربوطه را جهت بررسی سوابق و شرایط به شعب سازمان ارجاع نمایند».

«بدیهی است در صورت احراز شرایط لازم ، برخورداری این قبیل افراد از مستمری بازنشستگی براساس سنوات پرداخت حق بیمه و بدون احتساب سابقه ارفاقی خواهد بود».

این بند از بخشنامه 2/53 مستمری ها، سابقه وجود تاکید تامین اجتماعی بر نبود سنوات ارفاقی در قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در سال 91 می باشد که هنوز در سایت tamin.ir قرار دارد.

زدا در ادامه مصاحبه گفته است: در گذشته از سوی دولت گفته می شد که کارکنان با لحاظ سنوات ارفاقی می تواند بازنشسته شوند یعنی اگر کارمندی 25 سال خدمت کرده بود با پنج سال ارفاق می توانست با 30 سال و دریافت 30 روز حقوق بازنشسته شود.

وی اظهار داشت : در حالیکه مجلس در قانون بودجه 92 سنوات ارفاقی را حذف کرده است و ما نمی توانیم قانون بازنشستگی پیش از موعد بدون آیین نامه کمیسیون اجتماعی دولت اجرا کنیم .

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: باید آیین نامه جدیدی از سوی کمیسیون اجتماعی دولت در این زمینه تنظیم شود و به دست ما برسد تا اجرایی کنیم .

زدا گفت: هم اکنون نرم افزار این قانون آماده است و ما منتظر تدوین این آیین نامه هستیم.

با اعلام خبر توقف اجرای این قانون در ایستگاه تامین اجتماعی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرا نشدن قانون بازنشستگی پیش از موعد توسط سازمان تامین اجتماعی خلاف قانون است و این سازمان نمی تواند آن را اجرایی نکند.

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد این که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان نیازمند اصلاحات اساسی است و تا زمان اعمال این اصلاحات، اجرای آن منتفی است، اظهار داشت: آقای تقی نوربخش مدیر عامل این سازمان نمی تواند سلیقه ای عمل کند، زمانی که قانونی تصویب شده و شورای نگهبان آن را تصویب کرده باید به آن عمل شود.

عزیزی اظهار کرد: آقای نوربخش نمی تواند بگوید ما قانون را اجرایی نمی کنیم زیرا نیازمند اصلاح است.این قانون توسط مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صورت اجرا نشدن قانون بازنشستگی پیش از موعد، موضوع به قوه قضاییه ارجاع می شود.

ناصر کاشانی یکشنبه (امروز) در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: زمانی که قانونی را مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان می رسد دولت موظف به اجرای آن است.

وی اظهار کرد: هدف از تصویب این قانون ورود نیروهای جوان و فعال به دستگاه های دولتی و ایجاد اشتغال برای آنان است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز صندوق تامین اجتماعی اعلام کرده بود که بیمه کارگران و کارگزاران مخابرات روستایی را اجرایی نمی کند که مجلس این موضوع را به قوه قضاییه ارسال کرد تا رسیدگی های لازم در مورد این تخلف دولت انجام شود.

کاشانی یادآور شد: پس از بررسی های لازم صندوق تامین اجتماعی مکلف به تأمین بیمه کارگران و کارگزاران مخابرات روستایی شد.

وی ادامه داد: اگر دولت این قانون را نیز که به تصویب مجلس رسیده است، اجرایی نکند آن را به قوه قضاییه ارسال می کنیم تا رسیدگی لازم را انجام دهد.

جام جم آنلاین نیز در گزارشی با عنوان «سنگ اندازی در راه بازنشستگی پیش از موعد»، به نقل از یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نوشت: وزیر رفاه باید از سازمان تامین اجتماعی پیگیر اجرای صحیح و بدون اما و اگر قانون بازنشستگی پیش از موعد باشد و مدیرعامل این سازمان نیز باید پاسخگوی هرگونه کوتاهی در اجرای قانونی باشد که مصوبه صریح مجلس و شورای نگهبان را دارد.

عباس قائد رحمت دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با جام جم تاکید می کند: مسئولان تامین اجتماعی اگر هم اعتراضی به هر یک از بندهای مصوبه داشتند باید هنگامی که در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی بود و قبل از تصویب نهایی؛ موضوع ابهامات را مطرح می کردند که قطعا ما نیز در کمیسیون آن را بررسی می کردیم، اما حالا مصوبه ای که رای نهایی مجلس را دارد نباید روی زمین بماند و باید بدون حتی یک روز معطلی اجرا شود.

قائد رحمت تاکید می کند: وقتی قانونی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد و موفق می شود تائیدیه شورای نگهبان را نیز بگیرد، دیگر هیچ بهانه ای برای اجرا نکردن آن پذیرفته نیست و سازمان متولی موظف به اجرای بی چون و چرای آن قانون است.

وی با اشاره به موضوع متوقف شدن اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد می گوید: با همه احترامی که برای تلاش های وزیر رفاه قائلیم، اما وی باید از سازمان تامین اجتماعی پیگیر اجرای صحیح و بدون اما و اگر قانون بازنشستگی پیش از موعد باشد و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز باید پاسخگوی هرگونه کوتاهی در اجرای قانونی باشد که مصوبه صریح مجلس و شورای نگهبان را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۰
خسته نباشید ای كاش هیچ وقت بیمه خودمان را به تامین اجتماعی نمی اوردیم كه انقدر بلا به سرمان بیاره و حتی مجلس وشورای نگهبان را هم سر كار بگذارد
علی
United States
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
۰
۰
باسلام مثل اینكه برای تامین اجتماعی پول فقط مهم ومردم اصلا مهم نیستد وهر جوری كه بخواهد رفتار میكنه
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
با سلام و خسته نباشید تورا بخدا هر چه سریعتر وضعیت بازنشستگی پیش از موعد زنان را با 20 سال سابقه كار در قانون تامین اجتماعی مشخص كنید ما دیگر توان نداریم كار انجام دهیم و نمی دانیم طبق چه قانونی باید كار كنیم تا دیروز كه قراردادی نبودیم طبق قانون كار حداقل حقوق را می گرفتیم الان كه قراردادی شدیم از اینجا رانده و ازاینجا مانده شدیم می گویند شما طبق قانون كار نیستین یعنی آن كل سوابق 15 ساله ما چه می شود ، نه جز قانون كاریم نه خدمات كشوری ، معلق در میان زمین و آسمانیم

نیازمندی ها