دبیر سمینار بیماریهای روماتیسمی و حاملگی گفت: زنان و مردان مبتلا به بیماریهای روماتیسمی به شرط آنکه تحت نظر پزشک متخصص روماتولوژی باشند و بیماری آنها کنترل شود، منعی برای بارداری و باروری ندارند.
کد خبر: ۶۴۶۵۶۸

جام جم سرا: دکتر فرهاد شهرام در آستانه برپایی بیستمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی با عنوان بیماریهای روماتیسمی و حاملگی، افزود: به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است، برخی بیماریهای روماتیسمی مانند لوپوس تشدید و برعکس برخی دیگر از این بیماریها مانند بیماری آرتریت روماتوئید در این دوران بهبود یابند.
وی با اشاره به اینکه تشدید بیماری در برخی بیماریهای روماتیسمی همچون آرتریت روماتوئید پس از زایمان اتفاق می افتد بر کنترل بیماریهای روماتیسمی از سوی پزشک متخصص پس از زایمان نیز تاکید کرد.

پزشکان فقط در صورت فعال بودن بیماری لوپوس و درگیری اندامهای حیاتی از قبیل قلب، مغز و کلیه ها، بیمار را از بارداری منع می کنند

شهرام یاد آور شد: بیماری لوپوس که نوعی بیماری روماتیسمی است و طی آن پوست، کلیه، قلب، مغز و ریه فرد دچار می شود در خانمها 9 برابر آقایان است و بیشتر در سنین بارداری در زنان بروز می یابد ولی فقط در صورت فعال بودن بیماری لوپوس و درگیری اندامهای حیاتی از قبیل قلب، مغز و کلیه ها، پزشکان بیمار را از بارداری منع می کنند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، بارداری سبب تشدید علایم بیماری لوپوس و آسیب به مادر و جنین نمی شود به وی اجازه بارداری می دهد.
وی اضافه کرد: شایعترین بیماری روماتیسمی التهابی در آقایان، روماتیسم ستون فقرات است که اشکالی در باروری و صاحب فرزند شدن ایجاد نمی کند. به غیر از مبتلایان به بیماریهای روماتیسمی اکثر افراد باردار که حتی سابقه ابتلا به بیماریهای روماتیسمی را نیز ندارند از علایم مفصلی از قبیل زانو درد، کمر درد، خواب رفتگی و گزگز دستها شکایت دارند.
دبیر سمینار بیماریهای روماتیسمی و حاملگی یاد آور شد: افزایش انحنای ستون فقرات در دوران حاملگی به ویژه در اواخر این دوران که ناشی از وضعت جنین است و دردهای زانو که به دلیل افزایش وزن در این دوران ایجاد می شود، جزو شایع ترین مشکلات مفصلی دوران بارداری است.
وی با اشاره به اینکه طی یک پژوهش انجام شده 22 درصد زنان باردار از درد مفاصل لگن شکایت داشته اند، تصریح کرد: دردهای مربوط به سندرم کانال کارپ (خواب رفتگی و گزگز دست) به دلیل تورم ایجاد شده در این دوران در 20 تا 25 درصد خانمهای باردار گزارش شده است.|مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
الهام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
۰
۰
سلام من باردار هستم (4 ماهه) و دچار روماتیسم شدید شدم. درد در قسمت تحتانی و زانوها و ساق پاهام قرمز شده. درقسمت مچ دست و كمر هم از ماه دوم ب بعد دچار درد شدید و غیر قابل تحمل شدم . باید چكاركنم؟
راضیه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
من حدود یك ونیم ساله دچار لوپوس شدم درحاملگی دوم من عود كرد حالابهترم داروهام كم شده فقط كلیه ام پروتیین دفع می كنه لطفا منو راهنمایی كنید دكتر گفته نباید باردار شوم
مهصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
۰
۱
سلام من از سال 85 بیماری لوپوس دارم و شش ماه اصلا دكترا نفهمیدن من این بیماری رودارم و تا پای مرگ رفتم صورتم لك شد تب چهل درجه اعصابم خراب شد دهنم آفت می زد فلج شدم رو جا افتاده بودم و پلاكت خونم خیلی پایین افتاده بود بالاخره تشخیص دادن و پردنیزولون وهیدروكسی كلروكین شروع كردندالان هفت سال می گذره وبهترم اما بدنم درد می كنه استخوانهام بی قراری می كنن به اصطلاح بی خودی می كنن وهمیشه خسته هستم وبی حال ودلم می خواد بخوابم تازه سركار هم می رم دوازده سال سابقه كار دارم باید چیكار كنم تا بتوانم این درد ومهار كنم؟
مهناز جعفرزاده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
۰
۰
یادمه تو دوران بارداریم همیشه دستام گزگز وخواب داشت به دكترم گفتم .گفت به من ربطی نداره.وامروز بعد از 5 بارداری ناموفق وگدشتن سن
باروریم. متاسفم كه بجه ندارم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها