کاهش بارندگی در کشور نسبت به سال 91

تهرانی‌ها گول برف اخیر را نخورند

معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در شش سال گذشته میزان بارندگی‌ها از 15 تا 40 درصد، کاهش و حجم سد نیز به همین میزان کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۴۴۶۷۰
کاهش بی‌سابقه آب سد زاینده‌رود

حیدرپور امروز، یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رودخانه زاینده‌رود، آب منابع ملی و استانی را تامین می‌کند و صنایع بزرگ کشور از جمله فولادمبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه و 250 هزار هکتار زمین زراعی از طریق این رودخانه آبرسانی می‌شود.

وی افزود: مساحت حوضه زاینده‌رود 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که سه میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در کنار آن زندگی می‌کنند و از این تعداد سه میلیون و 500 هزار نفر ساکن اصفهان و 79 هزار نفر ساکنان استان چهارمحال و بختیاری هستند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: 98 درصد از حوضه زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد و تنها دو درصد این حوضه در استان چهارمحال و بختیاری است.

حیدرپور با بیان اینکه تامین آب استان اصفهان متکی به سد زاینده‌رود است، افزود: بیشتر پتانسیل آبی استان اصفهان در غرب استان واقع شده است، اما متاسفانه در چهار تا پنج سال گذشته وضعیت خشکسالی استان، شدید و بررسی میزان بارندگی ایستگاه‌های تامین کننده منابع آبی استان نیز نشان می‌دهد در این مدت بارندگی پایین‌تر از حد نرمال قرار داشته است.

وی گفت: سدی که باید یک میلیارد و 450 میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته باشد در پنج سال اخیر هر سال بین 20 تا 45 درصد از آب خود را از دست داده است و حتی در سال‌های زراعی 87-88 و 89-90 آب مورد نیاز کشاورزی استان تامین نشد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه میزان حجم آب پشت سد در سال 91-92 به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است و این نشان می‌دهد استان اصفهان در بدترین شرایط آبی بوده است، تاکید کرد: در سال 86-88 حجم آب ورودی به سد زاینده‌رود 33.6 درصد کاهش پیدا کرده و در سال 89-92 کاهش حجم ورودی به 50 درصد رسیده است و خشکسالی به شدت بر چاه‌های استان اصفهان تاثیر گذاشته است به طوری که در سه تا چهار سال اخیر چاه‌هایی که خشک شدنشان بعید به نظر می‌رسید خشک شد.

وی با اشاره به اینکه در 13 سال گذشته دو میلیارد و 666 میلیون متر مکعب آب در مخازن آبی استان وجود داشته است، ادامه داد: ذخایر آب استان به اتمام رسیده است و به دلیل مصرف این ذخایر زمین‌های دشت‌ها مخصوصا دشت‌های شرقی اصفهان نشست کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: میانگین آب در سد زاینده رود در سال جاری 135 میلیون متر مکعب بوده است که در 50 سال گذشته بی‌سابقه است و هم اکنون میزان آب پشت سد 113 میلیون متر مکعب است.

حیدرپور با اشاره به تاثیر بارش‌های سال جاری بر سرچشمه‌های زاینده‌رود خاطرنشان کرد: در ایستگاه چهلگرد بارش‌ها نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش و نسبت به بلند مدت چهار درصد کاهش داشته است، همچنین میزان بارش و آب برف در سال جاری 40 درصد و نسبت به بلندمدت 84 درصد کاهش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ای بابا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
۰
۰
خب آخه چه كاریه،كمترآب رو بفروشید!!!!!!!!!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
باسلام مابایدبتوانیم آب راباروشهای جدیدشیرین كرده وبه داخل كشورهدایت كنیم شیمی دانان كشورمیتوانند و باید تلاش كننداین مشكل كشورماست نه اروپا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها