واشنگتن پست بررسی کرد

شاهان عرب به اوباما چه می گویند

باراک اوباما، رئیس جمهوی آمریکا ماه آینده به عربستان می رود تا با ملک عبدالله دیدار کند. وی همچنین طی ماه آتی با ملک عبدالله دوم از اردن در کالیفرنیا ملاقات خواهد کرد. می توان پیش بینی کرد که این پادشاهان چه حرفی برای گفتن دارند.
کد خبر: ۶۴۳۷۲۳
شاهان عرب به اوباما چه می گویند

به گزارش واشنگتن پست، هر دو کشور عربستان و اردن به صورت علنی و انتقادی از آنچه که به نظرشان عقب نشینی آمریکا از منطقه و ضعف اوباما در تقابل با ایران و شریک کوچک تر آن، سوریه است، صحبت کرده اند. نگرانی های آنها با توافق موقت ایران و گروه 1+5 و از سوی دیگر روند کند سوریه در تحویل تسلیحات شیمیایی خود تشدید شده است.

جاناتان شانزر، معاون بخش تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی می گوید: «سعودی ها به اوباما همان چیزی را خواهند گفت که اوباما از پیش می داند: اینکه برخورد با ایران به عنوان یک شریک در خلع سلاح خود این کشور، باعث از بین رفتن اعتماد سعودی ها به سیاست خارجی آمریکا می شود؛ اینکه سعودی ها از فرار هسته ای ایران می ترسند؛ اینکه تصمیم آمریکا برای مشارکت ایران در کنار گذاشتن اسد به مذاقشان خوش نیامده؛ و اینکه بخش عمده بلوک خلیج فارس همین نگرانی ها و حساسیت ها را دارد.»

سوالی که باقی می ماند این است که آیا پاسخ اوباما می تواند نگرانی های آنها را کاهش دهد. متاسفانه تاثیر سکوتی که آمریکا طی پنج سال اخیر به کار گرفته و دوستان و دشمنان ما به طور یکسان شاهد آن بوده را نمی توان در مذاکرات خصوصی با دو پادشاه سنی از بین برد.

اردن هم مانند ترکیه مجبور به پرداخت هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ داخلی سوریه است. و مانند عربستان از ظرفیت هسته ای ایران احساس خطر می کند. اگر این نگرانی خود را صریحا با رئیس جمهوری آمریکا در میان نگذارند، بی شک از طریق مشاوران شان دولت آمریکا را متوجه خواهند.

خلاصه اینکه اوباما شنونده همان اظهاراتی خواهد بود که از سوی اسرائیلی ها می شنود. شاید برایش آزار دهنده باشد که تلقی «جهان عرب» از وی و سیاست هایش به تلقی اسرائیلی ها نزدیک است، اما وی گوش خواهد سپرد.

واکنش ها به اظهارات وندی شرمن

رادیو فردا با اشاره به واکنش های داخلی به اظهارات واهی وندی شرمن درباره توافق ژنو گفت: سخنان وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهایی اتمی با جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که از دیدگاه واشنگتن هیچ دلیلی برای فعالیت غنی سازی فردو وجود ندارد با واکنش دولت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو مورد تعطیلی تاسیسات فردو و راکتور آب سنگین اراک معطوف بوده است.

این رادیو افزود: خانم شرمن گفت که به عنوان بخشی از راه حل همه جانبه اتمی از دولت ایران خواسته شده است تا در سه مورد به خصوص مربوط به اقدامات گذشته خود از جمله فعالیت هایی که ابعاد احتمالی نظامی دارند و شامل سایت پارچین نیز می شود رفع ابهام کند در واکنش به این سخنان علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته است که اظهارات خانم شرمن اهمیتی ندارد.

همچنین روز پنج شنبه شبکه خبری ام اس ان بی سی در گزارشی با اشاره به سخنان معاون وزرات خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور که ریاست آن با سناتور دمکرات رابرت منندز است بر اختلاف ها و نفاق درونی حزب دمکرات در مورد گفتگوهای اتمی با ایران تا کید کرد.

اصلاح‌طلبان ‌به فکر پیروزی انتخابات مجلس ‌باشند

دستیار ارشد رئیس‌ جمهور گفت: پیروزی بعدی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تکمیل می‌شود تا یک مجلس شایسته دولت تدبیر و امید روی کار آمده و برای همیشه این گفتمان را پایدار کند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علی یونسی در همایش هم‌اندیشی جبهه اصلاح‌طلبان استان اصفهان اظهار کرد: دو جریان سیاسی اصیل به نام اصولگرایی و اصلاح‌طلبی از پیش از انقلاب تاکنون وجود داشته‌اند و در تمام این سه دهه با هم رقابت کرده و دعوای سیاسی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه همه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید مراقب افراطیون این دو جریان باشند گفت: از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌خواهیم که برای یک رقابت نفس‌گیر برای مجلس آینده آماده شوند.

تقابل آینده آمریکا و ایران

موسسه آمریکن اینترپرایز در گزارشی به به رقابت ایران و آمریکا بر سر آینده خاورمیانه پرداخته است. این گزارش توسط دو تن از استراتژیست‌های مشهور آمریکایی به نام‌های دانیال پلتکا و فردریک کاگان تدوین شده است.

نویسندگان اعتراف کرده‌اند که تفاوت‌های ایران و آمریکا بر اساس ارزیابی راهبردهای قدرت نرم آن دو در منطقه خاورمیانه و آفریقا در این است که ایران برای پیشبرد اهدافش دارای یک راهبرد منسجم (ولو در برخی مواقع بی‌اثر) است اما آمریکا فاقد چنین انسجامی است.

این گزارش با بررسی اجمالی فعالیت‌های ایران در حوزه‌هایی که دارای نفوذ است، شروع می‌شود. نویسندگان گزارش موسسه امریکن اینترپرایز ادعا کرده‌اند که ایران با هدف افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ آمریکا و رقبای عرب، اقدام به سرمایه‌گذاری مداوم در حوزه‌های قدرت نرم و سخت از خلیج فارس تا سواحل مدیترانه کرده است.

کاگان و پلتکا معتقدند سیاست‌های دولت آمریکا در خاورمیانه مجموعه‌ای از سیاست‌های نامنسجم، بی‌اثر و نامرتبط است. این گزارش، خروج نظامیان آمریکایی از عراق را اشتباه می‌داند زیرا با اقدامات جایگزینی همچون افزایش حضور دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی همراه نشد و نادیده گرفتن قدرت عراق، سبب بازگشت القاعده و گروه‌های تروریستی به این کشور شد.

گزارش موسسه امریکن اینترپرایز با ذکر سوریه به عنوان یکی از مهمترین متحدان ایران در جهان، دولت آمریکا را بابت عدم استفاده مناسب از فرصت شورش‌ها در سوریه شماتت می‌کند. نویسندگان معتقدند که عدم حمله نظامی اوباما به سوریه به روابط آمریکا با متحدانش در منطقه، آسیب زده است.

موسسه امریکن اینترپرایز، کشورهای محوری برای قدرت ایران در آینده خاورمیانه را سوریه،‌لبنان و عراق معرفی کرده و به طور مفصل به میزان نفوذ ایران در این کشورها و مقایسه آن با نفوذ آمریکا پرداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها