نایب رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه اگر کارگر سبد کالا نگیرد، دیگر چه گروهی حق دارد آن را بگیرد، گفت: تصمیم اخیر دولت برای حذف یکباره میلیون‌ها کارگر از دریافت سبد کالا، باعث ناراحتی و تماس‌های مکرر آنها با نمایندگان کارگری کشور شده است.
کد خبر: ۶۴۱۷۹۷

جام جم سرا: ابوالفضل فتح الهی با بیان اینکه کارگران از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند، گفت: تصمیم جدید دولت درباره حذف کارگران از دریافت سبد کالا باعث ناراحتی این قشر زحمتکش جامعه شده است، چرا که بسیاری از آنها، دریافتی بالای 500 هزار تومان دارند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: در یکی دو روز اخیر تماس‌های فراوانی از سوی کارگران با کانون های عالی کارگری گرفته می شود و آنها می خواهند تا نمایندگان کارگران در این باره با دولت رایزنی کنند.

فتح الهی با تاکید بر اینکه اقدام دولت باعث اعتراض کارگران شده است، خاطرنشان کرد: سئوالی که ذهن کارگران را به خود مشغول کرده، اینکه اگر کارگر به دلیل دریافت حقوق‌های پایین نتواند از کمک رایگان دولت برخوردار شود، پس دولت این حمایت‌ها را برای چه گروه هایی خواهد داشت؟

اگر به کارگران سبد نمی دهید، به چه کسانی خواهید داد؟

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: اگر دولت از ابتدا قصد واگذاری سبدهای حمایتی به شکل گسترده را نداشت، بهتر بود به صورت شفاف برنامه خود را عنوان می کرد. حال که این توقع برای بسیاری از گروه های اجتماعی به وجود آمده است، حذف یکباره میلیون‌ها کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی از لیست حمایتی دولت، کار درستی نیست و بهتر است دولت در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

وی افزود: متاسفانه در مدت اخیر آنقدر از سوی مقامات دولتی درباره سبد کالا تبلیغ شد و به میزانی مطالب ضد و نقیض مطرح کردند که باعث نارضایتی در جامعه شده است. یکبار مقامات دولت اعلام می کنند دستور داده شده است کارگران زیرزمینی و فاقد بیمه هم سبد کالا بگیرند و یکبار هم می گویند همه کارگران بیمه شده و نشده با حقوق بالای 500 هزارتومان حذف می شوند.

به گفته فتح الهی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از حقوق کارگران در دولت دفاع می کرد و اجازه حذف آنها از لیست سبد کالا داده نمی شد، همچنین این اقدام باید درباره بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام می شد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تاکید کرد: به نظر می رسد دولت در شرایط فعلی توان پوشش مالی واگذاری سبد کالا به گروه های مختلف اجتماعی را ندارد و از این رو در حال توجیه کردن حذف کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند.

ملاک 500 هزارتومان اشتباه است

این مقام مسئول کارگری کشور اظهارداشت: نمی توان حقوق 500 هزارتومانی را ملاکی برای واگذاری سبد کالای کارگران قرار داد، چرا که بسیاری از کارگران پایه حقوق های زیر 500 هزارتومان دارند اما برای تامین هزینه‌های خود مجبور می شوند روزانه تا 12 ساعت هم کار کنند، حال چگونه می توان این فرد را که تمام زندگی خود را تحت الشعاع کار قرار می دهد تا بتواند هزینه های خود را تامین نماید، سبد کالا نداد؟

فتح الهی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مسئله واگذاری سهام عدالت به کارگران نیز چنین اتفاقی افتاده بود و آنجا نیز کارگران بی نصیب ماندند. احتمالا دولت در اعلام سبد کالا عجله کرد و قبل از بررسی جوانب کار و کارشناسی دقیق، آن را مطرح کرد و اینگونه تغییر فراوان آن نشان دهنده نبود ساز و کار مشخص برای حمایت از اقشار آسیب پذیر است.

وی به این مطلب نیز اشاره کرد که متاسفانه چند سال است به کارگران وعده می دهند و آنها همچنان منتظر هستند تا دولت بتواند به عنوان شریک بزرگ اجتماعی، نقش موثری برای بهبود معیشت کارگران ایفا کند. البته درباره بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این سئوال مطرح است که چگونه فردی پس از 30 سال پرداخت حق بیمه نمی تواند از یک سبد کالای رایگان دولتی آن هم به قیمت 50 تا 80 هزارتومان برخوردار شود و باید از لیست حذف شود؟|مهر|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها