نشست هماهنگی برگزار شد

عکس یادگاری کروش و قلعه نویی

انتقاد سرمربی تیم ملی به تصمیمات اخیر در فوتبال

کروش: می خواهند لیگ را بخاطر قلعه نویی و فتح الله زاده تعطیل کنند

همه می‌دانند که تعویق لیگ به خاطر تیم علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی است!
کد خبر: ۶۴۱۰۴۷
کروش: می خواهند لیگ را بخاطر قلعه نویی و فتح الله زاده تعطیل کنند

سرمربی تیم ملی می‌گوید مسئولیت او تامین منافع 80 میلیون ایرانی است نه تامین منافع باشگاه‌های فولاد، استقلال و سپاهان. به گفته کارلوس کروش تعویق‌ لیگ به خاطر حفظ منافع یک باشگاه و یک شخص بود نه او: "همه می‌دانند که تعویق لیگ به خاطر تیم علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی است!"

 

 کارلوس کروش که صبح امروز به برنامه تلویزیونی ورزش و مردم آمده بود، درباره لغو اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی اظهار کرد: ابتدا باید بگویم که این اردو برای بازیکنان داخلی ایران طراحی شده بود تا توانایی‌های آنها را افزایش دهیم و سطح آنها ارتقا یابد. بالاخره تیم نیجریه در گروه ایران قرار دارد و خوب است که اردویی در آفریقا برگزار شود. ما قرار بود در این اردو با 4 تیم آفریقایی دیدار تدارکاتی داشته باشیم.

 

وی افزود: دلیل دوم طراحی اردوی آفریقای جنوبی این بود که من تجربه زیادی از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی به ویژه جام جهانی دارم و براساس این تجربه می‌گویم که توانایی و سطح تیم ایران در حال حاضر در حد حضور در جام جهانی نیست و باید سطح این تیم را افزایش داد.

کروش با اشاره به بازیکنان آرژانتین، نیجریه و بوسنی گفت: بازیکنان این تیم‌ها در فضایی بازی می‌کنند که میانگین دوندگی‌شان 10 تا 12 کیلومتر است. آنها در لیگ کشورهایی نظیر انگلیس، آلمان و اسپانیا بازی می‌کنند. میانگین بازی فعال آنها 64 دقیقه است، در حالی که این آمار در فوتبال آسیا و ایران تنها 50 تا 52 دقیقه است. این یعنی اینکه بازیکنان سه حریف ایران 12 دقیقه بیشتر بازی فعال دارند.

او ادامه داد: بنا بر آخرین آمار بازیکنان ایرانی 7 تا 8 کیلومتر می‌دوند و حریفان ما 10 تا 12 کیلومتر و این نشان می‌دهد بازیکنان ایرانی به آماده‌سازی بهتری نیاز دارند. سومین دلیلی که من این برنامه را برای حضور قدرتمند در جام جهانی آماده کردم این بود که من روی دوشم مسوولیت 80 میلیون ایرانی را بر عهده دارم. من بنا به منافع باشگاه‌های سپاهان، استقلال و فولاد صحبت نمی‌کنم بلکه به خاطر منافع 80 میلیون ایرانی چنین برنامه‌ای را در نظر گرفتم. برای همین اعتقاد داشتم که باید این برنامه اجرا شود. چیزی که در این بین اهمیت دارد این است که این برنامه من توسط رییس، هیات رییسه فدراسیون و سازمان لیگ به تایید رسیده بود و قرار شد اجرا شود.

کروش با اشاره به حضور بازیکنانی چون اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و ... در باشگاه‌های اروپایی گفت: این چهار، پنج بازیکن در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و درست در فضایی هستند که بازیکنان تیم‌های حریف‌مان حضور دارند اما سایر بازیکنان در ایران هستند.

 

کروش افزود: وقتی من دیدم 4 بازیکن از 6 بازیکن اصلی از ایران خارج شدند، پس عقلانیتی برای برگزاری اردو نبود. اصلا منطقی نیست بخواهید اردو تیم ملی را بدون پایه‌های اصلی تیم برگزار کنید.

 

سرمربی تیم ملی همچنین گفت: یکی دیگر از دلایل اصلی لغو این اردو مسایل مالی بود که متاسفانه ما هیچ حمایت مالی در این مدت نشدیم. من همیشه اعتقادم این بود که چون قرار است مقابل بهترین و خاص‌ترین تیم های دنیا بازی می‌کنیم، پس نیاز به تدارک خاص داریم. تدارکات خاص برای تیم ملی تصمیمی بود که از سوی علی کفاشیان و اعضای هیات رییسه فدراسیون گرفته شد. متاسفانه ما نه حمایت مالی داریم و نه قرار است بعضی بازیکنان اصلی را در اختیار داشته باشیم، پس برای همین بنده پیشنهاد لغو اردو را دادم.

 

کروش افزود: برای همین من موافقت کردم که با کفاشیان و نبی صحبت کنیم تا همچنان به کارمان ادامه دهیم و برنامه‌های آماده‌سازی متوقف نشود. البته خنده‌دار بود که گفته شد باید به کارمان ادامه دهیم حتی در حیاط منزل کی‌روش!

 

سرمربی تیم ملی با طرح یک سوال گفت: می‌خواهم از تمامی مسوولین کشور و همینطور کفاشیان بپرسم که برنامه تیم ملی چه خواهد بود؟ آیا فقط قرار است یک سفر توریستی داشته باشیم و شانسی برای موفقیت ایران در جام جهانی قائل نباشیم؟ یا این که از این فرصت استفاده کنیم تا با آماده‌سازی هرچه بیشتر تیم ملی و حضور خوب در جام جهانی به ایران یک شخصیت و پرستیژ دهیم.

 

 

وی در پاسخ به اینکه ظاهرا شما گفته‌اید زدن یک گل در جام جهانی مهمتر از موفقیت در لیگ قهرمانان آسیاست و آیا به برنامه‌ریزی‌ها در این باره انتقاد دارید، اظهار کرد: صحبت من دقیقا همانی است که بنده انجام دادم. اگر عده‌ای فکر می‌کنند برنامه‌ریزی لیگ با نظر من بوده، باید به آنها پاسخ دهم که خیر؛ نظر من نبوده است. (در همین حین تصاویر از خوشحالی مربیان و بازیکنان تیم ملی پس از بازی با کره‌جنوبی نشان داده شد که کی‌روش در اینجا گفت: معنای پخش این تصاویر چیست وقتی کسی به تیم ملی اهمیت نمی‌دهد!) بیاییم واقعا شرایط فعلی را توضیح دهیم. وقتی پرچم ایران را در این تصاویر می‌بینم وظیفه دارم بخاطر مردم از این پرچم حمایت کنم. باید از منافع میلیون‌ها ایرانی حمایت کرد. بیایید شفاف حرف بزنیم.

 

کروش تصریح کرد: به خاطر من نبود که لیگ در ابتدا و ادامه آن به تعویق افتاد. این تعویق‌ها بخاطر حفظ منافع یک باشگاه و یک شخص بود. برنامه‌ریزی کاملا بهم ریخته است. تعویق لیگ بخاطر من نبود بلکه بخاطر حفظ منافع تیم ملی و یک فرد خاص است. همه این را می‌دانند که تعویق لیگ بخاطر تیم علی فتح‌الله زاده و امیر قلعه‌نویی است! همان باشگاهی که الان شکایت هم دارد. باشگاهی که ابتدای لیگ را به تعویق انداخت. اینجا صحبت درباره شخص کی روش نیست. من قبلا از احمدی‌نژاد و بعدا از دکتر روحانی رییس‌جمهور فعلی و همینطور وزیر ورزش و مسوولان دیگر شنیدم که امسال اولویت فوتبال ایران باید تیم ملی باشد.

 

کروش افزود: در جلساتی که تاکنون داشته‌ایم همیشه گفته شده تیم ملی در اولویت است اما باید این را بگویم دلیل اینکه برنامه لیگ به هم ریخت فقط به خاطر حفظ منافع فتح‌الله‌زاده و قلعه‌نویی بود. لیگ در آینده به تاخیر می‌افتد تنها به خاطر حفظ منافع قلعه‌نویی و کرانچار در لیگ قهرمانان. سوال اصلی که من دارم و البته نباید به آن جواب بدهم این است که چرا در شرایطی که تیم ملی حمایت مالی نمی‌شود این باشگاه‌ها به راحتی منابع مالی‌شان را تامین می‌کنند و مشکلی برای رزرو هتل‌هایشان ندارند.

 

وی با اشاره به گلایه‌های قلعه‌نویی و کرانچار از فشردگی لیگ گفت: من می‌خواهم آنها بدانند که من هم موافق این نوع برنامه‌ریزی نبودم و اگر آنها گلایه‌ای دارند باید به سازمان لیگ بروند. کرانچار درباره قوانین فیفا گفته اما باید به او بگویم در این کشور هیچکس به خوبی من از قوانین فیفا اطلاع ندارد چرا که من جزو کسانی بودم که در نوشتن این برنامه و قانون حضور داشتم.

سرمربی تیم ملی خطاب به گودرزی و کفاشیان گفت: چالشی که من دارم این است که آیا فکر می‌کنید فیفا دغدغه‌ای برای موفقیت فوتبال ایران در جام جهانی دارد؟ آیا شما فکر می‌کنید کشورهایی که دوست نداشتند ایران به جام جهانی برود، برای موفقیت تیم ملی اهمیت قائلند؟ من با تجربه‌ی 33 ساله‌ام در فوتبال فقط به منافع 80 میلیون ایرانی فکر می‌کنم و نه به منافع تنها دو باشگاه. آقای کرانچار! خیلی شفاف جلوی 80 میلیون ایرانی به شما می‌گویم، به شمایی که از قوانین فیفا حرف می‌زنی. این قوانین طوری طراحی نشده که به سود فوتبال ایران باشد. وقتی ایشان فوتبال ایران با آلمان مقایسه می‌کند می‌خواهم جلوی 80 میلیون ایرانی از ایشان بپرسم در کجای فوتبال آلمان لیگ را به خاطر یک تیم 5 هفته تعطیل می‌کنند؟

 

کروش با نشان دادن فهرست بازی‌های دوستانه ژاپن و کره‌جنوبی گفت: کره‌جنوبی پس از پایان بازی با ایران تاکنون 15 بازی دوستانه داشته که 10 تیم آن از تیم‌هایی بودند که به جام جهانی صعود کردند، بعد در عوض ما با تیم‌هایی بازی کردیم که حتی نتوانسته‌اند به جام ملت‌های آسیا صعود کنند. حرفی که من می‌زنم بسیار ساده است. این تیم، تیم ملی کی‌روش نیست، تیم ملی 80 میلیون ایرانی است. سوالی که من از آقای وزیر دارم در کمال احترامی که برای ایشان قائل هستم این است که آیا ما باید برنامه‌ای برای حضور قدرتمند در جام‌جهانی داشته باشیم یا برنامه‌ای داشته باشیم که تنها منافع دو باشگاه را تامین کند؟ این صحبت و نظر من است. مرده یا زنده، این حرف کی‌روش است. تا زمانی که آقای کفاشیان به من بگوید، برو این حرف من است. من برای منافع 80 میلیون ایرانی می‌جنگم و به خاطر این منافع با افکار غلطی که ایجاد شده در جدال خواهم بود. وقتی قلعه‌نویی و کرانچار می‌گویند که بر اساس قوانین فیفا تنها بازیکنان‌شان را به تیم ملی می‌دهند، این تفکر اشتباه است.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که اگر تیموریان به قطر نرود احتمال دارد که اردوی آفریقای جنوبی برگزار شود، گفت: من وقتی جباری و منتظری به لیگ قطر رفتند خیلی ناراحت شدم اما اعتقاد داشتم که باید راهی پیدا کنیم که این بازیکنان را در اردوی تیم ملی داشته باشیم اما وقتی کاپیتان تیم به عنوان تاثیرگذارترین بازیکن تیم ملی از ایران رفت و کاپیتان دوم هم قصد رفتن کرد، دیگر این مساله غیر قابل‌تحمل بود و احساس کردم که دیگر کار اشتباهی در حال انجام است.

وی ادامه داد: از زمان حضورم در ایران همواره منافع تیم ملی و جایگاهش را مقدم بر منافع خودم قرار دادم. ما ابتدا توانستیم به جام جهانی صعود کنیم و بعد در رنکینگ فیفا بالاتر از سایر تیم‌های قدرتمند آسیایی همچون استرالیا قرار بگریم و الان این حق را داریم که بگوییم دیگر زمان ماست.

کروش تصریح کرد: من سعی کردم در ایران این را یاد بدهم که لباس مقدس تیم ملی جایگاه ارزشمندی دارد که متعلق به هیچ فرد خاصی نیست. هر کسی بخواهد آن را به تن کند باید سخت تلاش کند و در خدمت تیم باشد. همه بازیکنان باید در خدمت تیم باشند و به هیچ وجه نمی‌خواهیم بعد از صعود به جام جهانی، انتظارات 80 میلیون ایرانی را به مخاطره بیاندازیم.

 

وی بار دیگر خطاب به مدیرعامل باشگاه استقلال و سرمربیان تیم‌های استقلال و سپاهان، گفت: می‌خواهم بار دیگر به طور شفاف، چشم در چشم فتح‌الله‌زاده، قلعه‌نویی و کرانچار بگویم که این شرایط نباید جنگ درونی باشد. همه ما باید مقابل حریف بیرونی بجنگیم.

 

کروش در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیچیده‌ای که دارید و نه اردوی تدارکاتی مناسبی هست، نه توجه خاصی به تیم ملی می‌شود و نه بازیکنان خوبی در اختیار دارید، آیا مثل دیوید کاپرفیلد می‌توانید از این وضعیت عبور کنید، اظهار کرد: دقیقا همین اتفاقات در مسیر تیم ملی رخ داده است اما تا زمانی که کفاشیان نگوید برو، من می‌ایستم و با تمام وجودم برای تیم ملی ایران می‌جنگم.

 

وی در واکنش به اینکه اما کفاشیان همواره از شما حمایت می‌کنید نیز گفت: بله ما مشکلی با هم نداریم و شاهد حمایت‌های او هم بوده‌ام اما من نمی‌دهم در این کشور دلیلی برای سوءتفاهم‌ها باشم. من اینجا نیستم که بین خودم و باشگاه‌ها و افراد دیگر بخواهد درگیری باشد. من اینجا هستم چون فقط یک هدف را دنبال می‌کنم و آن هدف موفقیت تیم ملی ایران است و باید بهترین راه حل‌ها را برای رسیدن به این موفقیت پیدا کنم. بنابراین اگر مسوولان فکر می‌کنند مشکل کروش است، من می‌روم!

 

سرمربی تیم ملی همچنین با طرح دوباره این سوال که برنامه مسوولان برای تیم ملی چیست، ادامه داد: وقتی هیات رییسه فدراسیون برای انجام کاری دستور می‌دهد، بعد آن کار انجام نمی‌شود چه کسی مسوول است؟ بازیکنان در حال ترک ایران هستند! ما باید تا قبل از آنکه دیر شود کاری بکنیم! می‌توان با کشتی هم به برزیل رفت اما اگر با کشتی به آنجا سفر کنید، وقتی به برزیل می‌رسید که دیگر جام جهانی تمام شده است! چالش کنونی من این است که اگر مشکل من هستم، از کفاشیان خواهش می‌کنم با هم بنشینیم و صحبت کنیم و حاضرم با او دست بدهم و بروم! اگر چنین نگرشی نسبت به من وجود دارد، باید به من بگویند که چه کنم.

 

وی با انتقاد مهدی تاج رییس سازمان لیگ نیز گفت: به من گفته می‌شود، یک روز فلان کار انجام می‌شود اما روز بعد کرانچار می‌گوید نه! همانطور که گفتم من اینجا باید پاسخگوی 80 میلیون ایرانی باشم. شما فکر می‌کنید اگر آقای تاج به حرف‌های من درباره برنامه لیگ گوش می‌کرد، برنامه لیگ اینطور بهم ریخته بود؟ تکرار می‌کنم وظیفه من حفظ منافع 80 میلیون ایرانی است و اعتقاد دارم این یک اختلاف بین خود ما نیست، اما در هر حال اگر به این نتیجه می‌رسند که مشکل تیم ملی من هستم، بگویند تا بروم اما اگر غیر از این است دوباره عده‌ای نیایند در مطبوعات درباره قوانین فوتبال علیه تیم ملی صحبت کنند. نیایید قول حمایت بدهید بعد دوباره چنین اتفاقاتی بیافتد!

 

کروش تاکید کرد: متاسفانه پول دولت برای تیم ملی به سمت یک باشگاه رفت! از همه آنها خواهش می‌کنم من را در این شرایط قرار ندهید. امروز سی‌ام ژانویه است و جام جهانی در ماه ژوئن آغاز می‌شود و تیم ایران باید با بهترین تیم‌های دنیا بازی کند. باید بگویم 21 بازیکن تیم ملی آرژانتین در بهترین تیم‌های لیگ اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و آلمان بازی می‌کنند. تمام بازیکنان تیم بوسنی در بهترین لیگ‌های اروپا که نام آنها را بردم حضور دارند اما تیم ما 4، 5 بازیکن لژیونر بیشتر ندارد که تازه اکثر آنها هم فرصت بازی در تیم‌هایشان پیدا نمی‌کنند!

 

سرمربی تیم ملی با تکرار سوالش از وزیر ورزش و جوانان و رییس فدراسیون فوتبال، ادامه داد: بار دیگر این سوال را از مسوولان ورزش و فوتبال ایران می‌پرسم که برنامه شما برای حضور تیم ملی در جام جهانی برزیل چیست؟ آیا باید برای تیم ملی به دنبال نظرات قلعه‌نویی و کرانچار برویم یا به دنبال نظرات من؟! این را به تمام دوستان و همکارانم در تیم های باشگاهی می‌گویم که کارلوس کروش هیچ گاه به فدراسیون دیکته نکرده که برنامه آپشن 1 را اجرا کند یا برنامه آپشن 2 را. فقط به من بگویند چه برنامه‌ای باید انجام شود؟ تکرار می‌کنم که این موضوع برای من مهم است و انتقادها را به من وارد می‌کنند. من فقط از موضع دفاع از منافع 80 میلیون ایرانی وظیفه دارم پیشنهادم را برای برنامه آماده‌سازی تیم ملی اعلام کنم. فقط باید پاسخ این سوال تکراری را بدهند و این تنها یک جواب ساده دارد، بله یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها