حکم زیر میزی گرفتن در احکام شرعی

حرام است

اگر کسی اسم « چاقو» را بگذارد « گل لاله عباسی » یا اسم « نارنجک» را بگذارد « قره قروت» به نظرتان از شدت آسیب رسانی این دو وسیله کم می‌شود؟ مثلا چاقو دیگر تنی را نمی‌شکافد و نارنجک هم منفجر نمی‌شود؟ مسلماً نه.
کد خبر: ۶۴۰۱۷۷
حرام است

این اصل درباره زیرمیزی پزشکان هم صدق می کند، یعنی هیچ تفاوتی ندارد به قول معاون درمان وزارت بهداشت به آن به جای نام کنونی اش بگوییم « دریافت غیر متعارف» یا به قول مردم همچنان به آن بگوییم « زیرمیزی»!

اگر کسی دزدی کند و بگوید « پول کم آورده بودم» و دیگری بگوید« دزدی کردم چون شغلم دزدی است » به نظرتان این دو نفر در نوع جرم با هم فرقی دارند؟ مسلماً نه؛ به هر حال هر دو یک جرم مرتکب شده اند. این اصل درباره بهانه پزشکان متخلف برای زیرمیزی گرفتن هم صادق است، یعنی زیر میزی به هر حال پول زور است، حتی اگر باز هم به قول معاون درمان وزیر بهداشت توجیه گرفتنش ناعادلانه بودن تعرفه های پزشکی باشد.

در پی واکنش مخاطبان جام جم آنلاین به اخبار مربوط به زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان، ما تصمیم گرفتیم این پدیده را از دیدگاه شرعی نیز بررسی کنیم.

دفتر مقام معظم رهبری رهبری

در گفتگوی تلفنی با دفتر : حرام است و پزشک باید بر اساس آنچه قانون و مقررات دستور داده است عمل کند و قانون شکنی جایز نیست.

در بخش استفتائات سایت ایشان به شکل خاص درباره مطالبه مبلغ اضافی از بیمار برای عمل جراحی نوشته شده است: پزشک اگر کارمند دولت در بیمارستان باشد که حقوق خود را از صندوق دولت دریافت می‌کند و یا عمل جراحی را بر اساس دریافت اجرت عمل از شرکت بیمه دریافت می‌نماید، حق مطالبه مبلغ اضافی از بیمار را ندارد.

دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی

در گفتگوی تلفنی با دفتر : حرام است حتی اگر پزشک گمان کند که تعرفه تعیین شده برای او ناعادلانه است.

همچنین در بخش استفتائات سایت ایشان  توضیحات مفصل تری در این باره داده شده است به طوری که درباره  مبلغ دریافتی خارج از تعرفه پزشکان در عمل جراحی  توضیح داده اند : در صورتی که طبیب استخدام دولت باشد، در برابر انجام وظیفه خود نمی تواند پول اضافی بگیرد، ولی اگر در استخدام نبوده باشد، هر قدر با بیمار توافق کند مانعی ندارد; ولی باید عدل و انصاف را رعایت کند.

دفتر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

در گفتگوی تلفنی با دفتر : اگر پزشک کاری اضافه بر آنچه جزو مسئولیت اوست برای بیمار انجام دهد حق دارد در ازای انجام آن کار اضافه دستمزدی اضافه طلب کند و در غیر این صورت باید به تعهدش عمل کند و گرفتن مبلغ اضافه و بر خلاف قانون از بیمار، حرام است .

دفتر آیت الله سید علی سیستانی

در گفتگوی تلفنی با دفتر: اگر پزشک به بیمارستان یا مراجع بالاتر برای گرفتن هزینه ای معین از بیمار متعهد شده، جایز نیست هزینه بیشتری از بیمار بگیرد و حرام است. اما اگر خدماتی اضافه تر از آنچه وظیفه اش بوده به بیمار ارائه داده حق دارد برای آن خدمات ، مبلغی اضافه طلب کند.

مریم یوشی زاده-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
somaye
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۰
۰
باوجودی كه حرام است گوششون به این حرفا پره بازم میگیرن
arash
Viet Nam
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۰
۰
اصل، نظر رهبرانقلاب است میفرمایندحرام است. نظر ایشان دوجهه كاملا بارز نسبت ّبه فتاوای سایر اعلام های مراجع دارد.ایشان هم رهبرسیاسی است هم رهبرمعنوی است واین رادولتیان بایدسرلوحه ودستورخودقراردهندباید مردانه همت كنند و آستین بالابزنند و ریشه فساد را بركنند خیلی ازمردم گرفتار فقط یك عده زیاده خواه شده اند وب قیه رانیز متاثركرده اند البته اگر مالیات واضحی براین عده ببندند هم خوب است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۰
۰
پس فكر كردید چرا دكترا اینقده پولدارن ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
۰
۰
آقابه خداپزشكان با مرام بسیاری نیز هستندكه حتی درصورت پیشنهاد زیرمیزی ازطرف بیمار و اطرافیان ,پیشنهاد را رد میكنند.من سراغ دارم
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
۰
۰
وظیفه ما ارشاد و راهنمایی است اما خدا می بیند بالاخره درس عبرت می گیرند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها