وقتی پای پرپشتی مو‌ها به میان می‌آید، خیلی‌ها غصه‌هایشان یادشان می‌آید و نمی‌دانند از داروهای عجیب و غریب گرفته تا کاشتن مو و مصرف دارو‌ها کدام یک را امتحان کنند، ولی جالب است بدانید قبل از رویکرد به این امور، می‌توان با انجام یا ترک برخی عادت‌ها از کم پشت شدن مو‌ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۶۴۰۱۲۷

جام جم سرا: ریزش مو در خانم‌ها بیشتر تحت تاثیر ژنتیک بوده و اختلالات هورمونی نیز به این امر کمک می‌کنند. علل خاص دیگری مانند اختلالات هورمون‌های عادت ماهانه، استرس و هیجانات به شدت بر ریزش مو می‌افزایند.

شست و شوی موهای چرب

حمام کردن مرتب برای کسانی که موهای چربی دارند یا در محیطی کار می‌کنند که ممکن است آلودگی روی آن بنشیند از واجبات است. برای شستشوف شامپو از صابون بهتر است چرا که هم از نظر اسیدیتی PH با بدن و مو سازگار‌تر است و هم از نظر مواد تشکیل دهنده اثری از خود باقی نمی‌گذارد و شستشوی ساده تری هم دارد.

سیگار و مو

سیگار بر مویرگ‌های تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب گذاشته و باعث ریزش مو‌ها می‌شود. مواد سمی سیگار به ماده ژنتیک فولیکول مو آسیب می‌رساند و آن را تخریب می‌کند. سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدی به جا می‌گذارد.

تغذیه

برای داشتن موهای بهتر و زیبا‌تر تاکید بیشتر روی تغذیه افراد است، بنابراین مواد غذایی چون میوه‌ها و سبزیجات روی سلامت ریشه مو و پرهیز از استرس در شادابی و طراوت آن‌ها موثر است.
وسایلی که دشمن موهای شماست

لوازم آرایشی

لوازم و ابزارهای مرتبط با آرایش مو که به دو دسته تقسیم می‌شوند به خودی خود نمی‌توانند باعث ریزش مو شوند. انواع و اقسام فرآورده‌های کرمی و موضعی از جمله ژل و کرم‌های مو و انواع ماسک در صورتی که در افراد مستعد ایجاد آلرژی کنند و فرد دچار خارش و ناراحتی در قسمت پوست سر و حتی تارهای مو شود، می‌تواند ریزش و کم شدن مو‌ها را با خود همراه داشته باشید. اما در مورد دسته دوم که ابزار و تجهیزات آراستن و حالت دادن به مو‌ها هستند مثل سشوار و اتو و گاهی اوقات فرآورده شیمیایی مورد استفاده برای فر و گلد کردن مو‌ها می‌تواند دلیل بزرگی برای آسیب رساندن به ساختمان و ریشه موهای شما باشد و کم پشتی موقت، طولانی یا حتی همیشگی را به همراه داشته باشد چرا که در تمام این موارد با رعایت نشدن اصول و استاندارد‌ها آسیب جبران ناپذیری به ریشه مو وارد می‌شود.

صحیح شانه بزنید

بسته به جنس مو‌ها برخی شانه‌ها و برس‌ها برای شانه زدن مناسب‌تر هستند. افرادی که موهای صاف و لخت دارند شانه‌های دندانه ریز و معمولی می‌تواند گزینه خوبی برای آن‌ها باشد و کسانی که موهای مجعد یا فر دارند می‌توانند از شانه‌های دندانه درشت یا برس استفاده کنند. برس‌های مناسب هم برس‌های فلزی هستند که نوک هر دانه آن محافظ دارد و به پوست سر صدمه وارد نمی‌کنند. همیشه قبل از خرید برس آن را تست کنید، به این صورت که دندانه‌های برس را روی کف دست فشار داده و ببینید که هیچ جای آن حالت تیزی روی پوست نداشته باشد. برس یا شانه زدن مو‌ها باعث می‌شود چربی پوست سر به صورت یکنواخت روی سر پخش شود و ضمن اینکه باعث آراستگی مو‌ها می‌شود از تجمع چربی در یک نقطه از پوست سر و از خارش و کدر شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند. البته شانه زدن طولانی و زود به زود مو‌ها هم صدمه زننده است و توجه داشته باشید موهای خیستان را هم بعد از حمام شانه نزنید چون این کار هم ریزش موهای شما را بیشتر می‌کند و هم باعث شکنندگی و ایجاد موخوره می‌شود.

از شال مشترک استفاده نکنید

ریزش مو ارتباطی با حجاب خانم‌ها زیر روسری یا مقنعه ندارد چرا که ما این نوع ریزش مو و کم پشتی را در کشورهای اروپایی و آسیایی دیگر هم مشاهده می‌کنیم. اما خانم‌ها باید توجه داشته باشند که روسری‌هایی از جنس مصنوعی و پلاستیکی با ایجاد الکتریسیته در برخورد با اشیای فلزی موجب جدا شدن تعدادی از تارهای مو می‌شوند که البته مقدار آن قابل توجه نیست. در مورد کسانی که روسری‌های ضخیم استفاده می‌کنند و زمینه خارش و شوره سر را دارند، ممکن است در نتیجه گرما و تعریق حساسیت پیدا کنند که تعداد کمی از افراد این مورد را تجربه می‌کنند اما در ‌‌نهایت حجاب سر به تنهایی تاثیری در ریزش مو ندارد. به استثنا مواردی که از شال یا کلاه شخصی به طور مشترک استفاده شود که ممکن است فرد ناقل بیماری‌های پوستی و قارچ باشد.

حتماً به آهن فکر کنید

ریزش مو در خانم‌ها مهم‌ترین دلیلی است که می‌تواند داشته باشد کمبود آهن و کم خونی و بعد از آن مشکلات تیروئید است که هر سه این موارد می‌توانند به تدریج باعث نازک شدن و کم پشت شدن مو‌ها شوند. علت دیگری هم می‌توان نام برد که نسبت به گذشته از دلایل پررنگ ریزش موی خانم هاست. ریزش مو ژنتیکی است که شباهت زیادی به ریزش مو در مرد‌ها دارد. با این تفاوت در که در مورد خانم‌ها به دلیل نداشتن یا کمتر داشتن هورمون‌های مردانه، هیچ‌گاه خانم‌ها بر اثر این نوع ریزش دچار طاسی به شکل مردانه نمی‌شوند اما از آنجایی که همین کم پشتی مو‌ها هم برای خانم‌ها خوشایند نیست، بنابراین به سرعت برای درمان آن اقدام می‌کنند. در مورد خانم‌ها درمان نسبت به مرد‌ها موفق‌تر است ولی هیچ‌گاه نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام بیمار تا چه زمان به نتیجه مطلوب خواهد رسید تا جایی که در بعضی موارد تاثیر دارو تنها از ریزش بیشتر مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دلایل افزایش ریزش مو به ویژه در خانم‌ها در سال‌های اخیر، زندگی ماشینی و استرس‌های مزمن است. استرس‌های مزمن باعث ترشح هورمون‌های استرس شده و این هورمون‌ها از لحاظ ساختمان و ظاهر بسیار شبیه هورمون‌های مردانه هستند. جمعیت زیادی از خانم‌ها این هورمون‌ها را در بدن خود دارند که با کم پشت شدن مو‌ها، افزایش موهای زائد یا به صورت جوش‌های صورت خود را نشان می‌دهند. آلودگی هوا نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با ریزش مو داشته باشد اما اخیراً نتایجی به دست آمده که براساس آن کمبود ویتامین D را یکی از علل شیوع ریزش مو‌ها می‌دانند. به این دلیل که آلودگی هوا باعث می‌شود اشعه ماوراءبنفش کمتری به سطح زمین برسد و در نتیجه ویتامین D کاسته شده در این روند تاثیر خود را در بیشتر شدن این ریزش‌ها نشان می‌دهد.

شامپوهایی که تبلیغ و تجارتند

شامپو‌ها بجز جنبه تبلیغاتی که مشتری را به خرید آن‌ها ترغیب می‌کند، هیچ تاثیری روی رشد و پرپشتی مو‌ها ندارند. از دلایل اثبات این قضیه هم می‌توان به این مورد اشاره کرد که داروهای تجویزی برای رشد و پرپشتی افراد مراجعه کننده برای درمان ریزش مو‌هایشان، باید حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت روی سر بمانند و با توجه به این شرایط باز هم درصدی از مراجعه کنندگان به نتیجه مطلوب خود می‌رسند. در حالی که در مورد شامپو‌ها اگر فرض را بر این بگذاریم که کاملاً دارویی باشند چون حداکثر بیش از پنج دقیقه روی مو‌ها باقی نمی‌مانند و البته بیش از آن صلاح هم نیست روی سر بمانند، نمی‌توان توقع تاثیر از آن‌ها داشت، بنابراین کارخانه‌ها و شرکت‌ها برای توجیه و ترغیب مصرف کننده‌ها برای خرید و استفاده از محصولاتشان ترفندهای ویژه‌ای چون ترکیب انواع ویتامین و تقویت کننده‌ها یا عصاره‌های گیاهی با شامپو یا داشتن خواص گیاهی و دارویی را به کار می‌برند که طبق گفته قبلی تمام این‌ها جنبه تجارتی و تبلیغاتی دارند و تاثیری در رشد و بهتر شدن مو‌ها ندارند. البته باید مو‌ها را از لحاظ جنس آن‌ها به موهای چرب و خشک و شوره دار طبقه بندی و شامپوهای مخصوص‌‌ همان جنس را استفاده کرد. |افکارنیوز|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها