حاشیه خبر

یک شروع خوب

دیروز اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور اعلام کرد در نظر دارد وارد پروسه تنظیم بازار مواد غذایی شود و قیمت‌های این بازار مهم را باثبات کند.
کد خبر: ۶۳۹۱۵۲

این اتحادیه تصریح کرد که بازار مواد غذایی با وجود 2300 قلم کالا، بازاری مهم و تعیین‌کننده برای مردم محسوب می‌شود و بنابراین برای تنظیم آن باید تحلیل‌های قوی و جزئی از قیمت تمام شده کالاها در زنجیره تولید تا مصرف نهایی داشت. این اتحادیه افزود که چنین توان کارشناسی را در اختیار دارد و در انتظار این است که دولت با واگذاری بخشی از قدرت اجرایی خود به این اتحادیه، پروسه جدید تنظیم بازار مواد غذایی را کلید زده و جلوی رشد قیمت‌های غیرواقعی را بگیرد.

واقعیت این است که مردم، اصناف را در رده عوامل دامن‌زننده به گرانی به شمار می‌آورند، تلقی ای که اشتباه نیست، اما اطلاق و تعمیم آن به تنها عامل گرانی نیز منطقی به نظر نمی‌آید. با این حال در روی دیگر سکه، اصناف از توان کارشناسی خوبی برای نظارت برخوردارند. البته نظارتی که موضوع ضرب‌المثل «هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است»، قرار نگیرد. با وجود این اگر اصناف مهمی چون بنکداران مواد غذایی که نوع فعالیت‌شان مستقیما در سبد خرید و معیشت مردم تاثیرگذار است، عزمی جدی و صادقانه برای نظارت بر اعضای خود داشته و بتوانند در کاهش دو معضل کم‌فروشی و گرانفروشی مواد غذایی موثر باشند، می‌توان به اطلاعیه اتحادیه بنکداران مواد غذایی به عنوان یک شروع خوب نگاه کرد؛ شروعی که در صورت همیاری دولت و سنجیدن عاقلانه جوانب اجرایی آن، می‌تواند به الگویی برای دیگر اصناف موثر در زندگی مردم تبدیل شده و آنان را به سوی «نظارت بر خود» سوق دهد. به عبارت دیگر این امر ارزش بررسی و امتحان را دارد که دولت با استفاده بیشتر از توان کارشناسی اصناف ورود با احتیاط آنان به حیطه اجرا و اعمال میدانی نظارت، برخی بازارهای حیاتی کشور در شب عید 93 را تنظیم کند. قطعا اگر نتیجه یک چنین اعتمادی، ثبات و کاهش قیمت‌ها بود که هیچ، اما اگر نبود می‌توان در جستجوی بخشی از ریشه‌های گرانی در درون اصناف تلاش بیشتری به خرج داد.

بهمن موسوی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها