مدیریت غلط جشنواره‌ها چگونه آرزوی جوانان را بر باد می‌دهد

گذری به معنا در جشنواره‌ تئاتر فجر

حاشیه‌های هفتمین روز تئاتر فجر

مدیران هم به تماشای تئاتر نشستند

معاون هنری ارشاد، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و رییس شورای شهر تهران در هفتمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر به دیدن چند نمایش نشستند و از دیگر نکات حاشیه‌ای جشنواره حضور کودکان سه - چهار ساله در جایگاه ویژه سالن‌های نمایش است.
کد خبر: ۶۳۸۸۳۰
مدیران هم به تماشای تئاتر نشستند

در هفتمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر سالن‌های مختلف نمایشی شاهد استقبال مخاطبان تئاتر از نمایش های روی صحنه رفته بودند.

دومین اجرای نمایش لهستانی «pythian oratorio» به کارگردانی ولادیمیر استانیفسکی در حالی شب گذشته به صحنه رفت که باز هم تعداد زیادی از تماشاگران در تالار وحدت به دیدن این نمایش نشستند تا جایی که مانند شب قبل علاوه بر سالن اصلی سه بالکن تالار وحدت مملو از جمعیت بود.

این نمایش 45 دقیقه ای مبتنی بر آواز و حرکات موزون است و کارگردان در این اثر نمایشی جنبه های آئینی را فرم و شکل بخشیده است. با گذشت هفت روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر این اثر نمایشی را می توان محبوبترین نمایش بخش بین الملل جشنواره تلقی کرد تا جایی که اکثر مخاطبان بعد از پایان نمایش با خرسندی و رضایت تالار وحدت را ترک می کنند.

در مجموعه تئاتر شهر نیز نمایشهای «من تمامی مردگان بودم» به کارگردانی عبدالله برجسته که ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه به صحنه رفت و همچنین دو نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» به کارگردانی افسانه ماهیان در تالار چهارسو و «خانه پاکیزه» به کارگردانی مانلی حسین پور در تالار سایه با استقبال مخاطبان تئاتر روبرو شدند.

اجرای دوم نمایش «خانه پاکیزه» که ساعت 19 در تالار سایه میزبان علاقمندان بود با نیم ساعت تاخیر به صحنه رفت. مسئولان سالن با گذشت 10 دققیه از ساعت 19 هنوز اجازه ورود تماشاگران به سالن را نداده بودند و بعد از ورود نیز به دلیل کوچک بودن تالار سایه و اینکه به جمعیتی بیشتر از ظرفیت سالن بلیت فروخته شده بودند تعداد زیادی از تماشاگران مجبور شدند تا سه ردیف روی زمین نشسته و حدود 20 نفر هم ایستاده در گوشه سالن به تماشای نمایش بنشینند.

 جمعیت سالن سایه به اندازه ای بود که یک ردیف از تماشاگرانی که روی زمین نشsته بودند تا داخل صحنه نمایش هم پیشروی داشتند که البته برخی از آنها ترجیح دادند با این وضعیت از دیدن نمایش صرف نظر کنند البته بعد از گذشت نیمی از نمایش تعدادی از تماشاگران که از اثر خوششان نیامده بود سالن را ترک کردند. قطب الدین صادقی و لیندا کیانی مهمانان اجرای دوم این اثر نمایشی بودند.

نمایش کمدی «خانه پاکیزه» نوشته سارا رول است که در آن زندگی زوجی پزشک که دچار روزمرگی شده اند به تصویر کشیده می شود. اما اغراق در بازی ها و طراحی صحنه غیر جذاب و مسطح نمایش باعث شده بود که انتظار مخاطبان از دیدن این نمایش برآورده نشود. شیوا ابراهیمی،‌ امیرحسین رستمی، شبنم فرشادجو، آزاده مویدی فرد و فروغ قجابگلی بازیگران این اثر نمایشی بودند.

نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» نوشته نغمه ثمینی و کارگرانی افسانه ماهیان نیز در اولین شب اجرای خود میزبان مخاطبان زیادی بود. علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی به همراه هنرمندانی چون جهانبخش سلطانی، عبدالحی شماسی و شیرین یزدان بخش به دیدن این نمایش نشستند.

مرادخانی و طاهری شب گذشته از نمایش «من تمامی مردگان بودم» نیز دیدن کردند.

«سه جلسه تراپی و یک مهمانی» روایت زندگی زنی است که اتفاقی غیر منتظره در زندگی اش رخ می دهد و تصمیم می گیرد برای حل مشکلش به یک تراپیست مراجعه کند اما در ادامه داستان روند رئالیستی نمایش به هم می خورد و مخاطبان شاهد یک اتفاق جادویی در نمایش می شوند که اثر را به رئالیسم جادویی نزدیک می کند. این اثر نمایشی تصویرگر معضلات زندگی ماشینی امروز و تکرار و روزمرگی است که همه آدمها با آن در زندگی شان مواجه هستند.

 سعید چنگیزیان، الهام کردا، رامین سیار دشتی، نازگل نادریان و هومن کیایی بازیگران این نمایش بودند. «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» امروز نیز در دو نوبت 18 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

شب گذشته احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران و محمدرضا ورزی کارگردان تلویزیون و سینما نیز از مجموعه تئاتر شهر بازدید و نمایشهای خیابانی جشنواره را که در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می شود، دیدند.

نکته جالب توجهی که در روزهای گذشته در مجموعه تئاتر شهر دیده می شود حضور خردسالان و کودکان در سالن های نمایشی است. این بچه ها به همراه والدینشان که معمولا از مهمانان عوامل نمایش هستند به دیدن نمایش ها می نشینند و برخی از آنها در جایگاه VIP و خبرنگاران و عکاسان نیز جای می گیرند. این در حالی است که حضور یک کودک سه یا چهار ساله در بخش مهمانان ویژه جشنواره تئاتر فجر مناسب به نظر نمی رسد. البته حضور خردسالان در دوره قبلی جشنواره نیز مشاهده می شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها