مسابقه «مشاعره ستارگان» به مناسبت نوروز و دهه فجر در شبکه آموزش تولید می‌شود

مسابقه‌ای برای ستارگان تلویزیون

برنامه مشاعره در 26 قسمت با نام «مسابقه مشاعره ستارگان» به صورت ویژه برای ایام دهه فجر و نوروز تولید می‌شود.
کد خبر: ۶۳۸۲۲۳

برنامه مشاعره که به رقابت علاقه‌مندان شعر فارسی اختصاص دارد و از جمله برنامه‌های پرمخاطب شبکه آموزش است، برای ایام دهه فجر و نوروز دو ویژه برنامه 13 قسمتی تدارک دیده که با حضور بازیگران تلویزیون اجرا می‌شود.

امیرحسین آذر، تهیه‌کننده این برنامه درباره ویژه‌برنامه‌های نوروز گفت: به منظور جذب مخاطبان بیشتر و جلب نظر عموم مخاطبان تصمیم گرفتیم در این دو ویژه‌برنامه هویت مسابقه‌ای را افزایش بدهیم و از حضور ستارگان نیز بهره بگیریم.

به گفته این تهیه‌کننده، در سری جدید در هر برنامه 20شرکت‌کننده حضور دارند که دو گروه را تشکیل می‌دهند و هر گروه را یکی از بازیگران مطرح هدایت و رهبری می‌کند. این رقابت تا جایی ادامه دارد که یکی از گروه‌ها برنده شود.

آذر توضیح داد: برای این دو ویژه برنامه دکور جدیدی طراحی شده است و این بار مشاعره با 9 دوربین تصویربرداری می‌شود که تقریبا در تلویزیون بی‌سابقه یا حداقل کم‌سابقه است. در این دوره هر برنامه با حضور دو گروه و دو بازیگر اجرا می‌شود که از آن جمله می‌توان به لاله و ستاره اسکندری، کامران تفتی و محسن افشانی، شبنم قلی‌خانی و گلاره عباسی، نرگس محمدی و حدیث میرامینی، محسن قاضی‌مرادی و مهوش وقاری و بازیگران برنامه جمعه ایرانی از جمعه منوچهر آذری، علیرضا جاویدنیا، عباس محبی، اصغر سمسارزاده، میرطاهر مظلومی و افشین ذی‌نوری اشاره کرد.

نرگس محمدی و حدیث میرامینی که در سریال ستایش نقش مادر و دختر را بازی می‌کنند از جمله شرکت‌کنندگان این برنامه هستند. محمدی که دکترای زبان فارسی دارد، درباره حضورش در برنامه مشاعره گفت: برایم جذاب بود در برنامه‌ای حضور داشته باشم که درباره ادبیات است و دو هنرمند خانم این امکان را دارند که دو تیم را هدایت کنند.

حدیث میر امینی نیز حضورش در این برنامه را یک اتفاق خوب دانست که قابل مقایسه با برنامه‌های زنده سرگرم‌کننده نیست و حضورش کمک می‌کند تا مخاطبان درباره ادبیات فارسی اطلاعاتی به دست بیاورند.

برنامه مشاعره ستارگان علاوه بر بخش‌های شعرخوانی، بخش‌هایی برای رقابت درباره ضرب‌المثل‌ها و چیستان‌ها نیز دارد. دکتر اسماعیل آذر که اجرای برنامه مشاعره را برعهده دارد، ترویج کتابخوانی، معرفی مضامینی چون دین، عشق، معرفت و حکمت در شعر فارسی و پیشگیری از آسیب به زبان فارسی را مهم‌ترین هدف این برنامه برشمرد.

وی درباره دو ویژه برنامه ایام دهه فجر و نوروز گفت: ضمن حفظ شاکله اصلی برنامه که بر شعر استوار است، سعی کرده‌ایم در این دوره کمی هویت مسابقه‌ای برنامه را پربارتر کنیم و بر شور و نشاط آن بیفزاییم، اما برنامه مشاعره با همان ترکیب همیشگی، بعد از این دو ویژه برنامه به کار خود ادامه خواهد داد.

 

حرکت 360 درجه‌ای دوربین‌ها

طرح این دو ویژه برنامه را علیرضا فرح‌جود، کارگردان برنامه ارائه کرده است و در آن به ارتباط چهره به چهره شرکت‌کنندگان و حفظ ساختار محفل‌گونه برنامه توجه شده است. از این رو دکور برنامه به شکل دایره ساخته شده و دوربین‌ها فضایی 360درجه‌ای را به تصویر می‌کشند.

فرح‌جود درباره این طرح گفت: می‌خواستم فضای محفل گونه مشاعره حفظ شود و شرکت‌کنندگان رو در روی هم قرار بگیرند چون واکنش‌های چهره‌ به چهره تاثیر زیادی در هیجان مسابقه دارد. این کارگردان درباره تصویربرداری برنامه با 9 دوربین توضیح داد: در یک مسابقه واکنش‌های افراد، احساساتی که در چهره دیده می‌شود مانند ترس، نگرانی، دستپاچگی و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دوست دارم این واکنش‌ها را به نمایش بگذارم. ضمن این‌که این شیوه تصویربرداری بر کیفیت بصری برنامه نیز می‌افزاید‌. البته در طرح اولیه فضایی بسیار بزرگ مد نظرمان بود و می‌خواستیم هر برنامه 40 شرکت‌کننده داشته باشد؛ اما امکانات فنی و فضاهای استودیویی این امکان را به ما نداد.

فرح‌جود درباره شیوه‌ تصویربرداری دوربین‌ها و ممانعت از ضبط تصویر یک دوربین توسط دوربین مقابل توضیح داد: درست است که این دوربین‌ها دورتا دور دکور و رو در روی هم قرار گرفته‌اند اما طوری در دکور جا نمایی شده‌اند و نمایی می‌گیرند که دوربین‌های دیگر در این نماها دیده نمی‌شود.

وی درباره امکانات و تجهیزاتی که بتواند نماهای ضبط شده توسط 9 دوربین داخل دکور و دوربین‌های متحرک را دریافت و ارائه کند، توضیح داد: این امکانات در کشورمان وجود ندارد اما حمیدرضا حکیم که از نیروهای فنی سازمان است با استفاده از دستگاه‌های رادیولوژی و تجیهزات الکترونیکی توانسته امکانی فراهم کند که بتوانیم تصویر همه دوربین‌ها را در یک مونیتور ببینیم. براساس اظهارات گروه تولید این برنامه، تلاش شده برنامه مشاعره ستاره‌ها یک برنامه آموزنده و مفرح باشد. این برنامه با ساختار، دکور و بخش‌های جدید در ایام دهه فجر و در ایام نوروز از شبکه آموزش به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها