گنجینه تصاویر آمل، جلد نخست از مجموعه‌ای است که با نام تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی آمل به بررسی تاریخ یکصد و بیست و دو ساله آمل (از ابتدای حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا انتهای سلسله پهلوی)‌ می‌پردازد. این کتاب روایتی مصور از این دوره زمانی و حاصل سال‌ها تلاش تدوینگر آن در کشف اسناد و مدارک تاریخی برای بازشناسی، ثبت و ماندگاری آثار و ابنیه تاریخی آمل و زنده نگه داشتن زوایایی از حضور پیشینیان که یادآور خاطرات قومی و هویت اجتماعی و فرهنگی مردم این شهر است.
کد خبر: ۶۳۸۱۶۱

تصاویر این کتاب، سکوت تاریخی را می‌شکند و زبان خاموش خاطرات و میراث تاریخی مردم آمل را به سخن وامی‌دارد تا در پرتو تاریخ و تاریخ‌نگری، با شیوه زندگی، پوشش و آرایش مردمی که طی 122 سال،از گذرگاه تاریخ عبور کرده‌اند آشنا شویم.

ورود به حوزه تاریخ محلی علاوه بر حساسیت‌ها و دقت نظرهایی که یک پژوهشگر ملزم به رعایت آنهاست، نیازمند احتیاطی بسیار دقیق در نغلتیدن به دام تعلقات قومی است؛ تعلقاتی که می‌تواند پژوهشگر را از واقعیت‌های تاریخی دور و دچار خودشیفتگی‌ها و تعصباتی کند که اعتبار اثرش را مخدوش کند و زیر سوال ببرد. تاریخ شفاهی در این بیش از اسناد مکتوب و متقن در اذهان عمومی جاخوش کرده و حتی به باور تبدیل شده و این دیگر چالشی است که شرایط پژوهشگر با آن روبه‌رو است، باورهای بعضا نادرست بسختی در اذهان عمومی شکل گرفته و به‌عنوان واقعیت‌ تاریخی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. به همین سبب در دیگر کتاب‌های تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی آمل ـ که به بررسی وقایع سیاسی و اجتماعی شهر می‌پردازد ـ کوشش شده است با اجتناب از این آفات، با ارائه تصویری هر چه نزدیک‌تر به واقعیت‌های تاریخی بر زوایای تاریک و مبهم تاریخ آمل پرتو افکنده شود.

کتاب با تحقیق قدرت‌الله حسن‌زاده تدوین و نگارش یافته و در 206 صفحه از سوی نشر سپنتا به بازار نشر عرضه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها