تامین آب مصرفی تهران را پنج سد لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان برعهده دارند که با توجه به میزان ورودی آب از ابتدای سال آبی و حجم موجود، سد لار کمترین ذخیره آب را دارا است.
کد خبر: ۶۳۸۱۳۳
سد لار پایین ترین ذخیره آب را دارد

آب موجود در مخازن سدهای پنجگانه تهران از جمله لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان به ترتیب 14، 155، 111، 97 و 35 میلیون مترمکعب است.

این در حالی است که آب ورودی به مخزن سدهای لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون به ترتیب 56، 40، 24، 46 و 60 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که آب ورودی به سدهای تهران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 14 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی قبل کاهش داشته است.

هم اکنون آب موجود در سدهای تهران حدود 412 میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که 624 میلیون مترمکعب بوده 34 درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش، آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، ماملو، کرج و لتیان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 71،41، 23 ، 15 و 38 درصد کاهش یافته است.

اگرچه به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون 87 میلیمتر بارندگی در سطح استان تهران رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد و نسبت به درازمدت 10 درصد رشد نشان می دهد ولی ازمهرماه سال جاری روان آب ها 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که همین موضوع میزان ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران را کاهش داده است.

به گفته وی، براساس آمار موجود میزان ذخایر سدهای استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 235 میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد که میزان آب شربی که برای استان تهران تأمین شده در حال حاضر بیش از 40 درصد آن از منابع چاه ها و 60 درصد منابع تامین کننده آب تهران از سدها بوده است.

این مقام مسئول می گوید: 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران وجود دارد که عمدتا برای مصارف کارواش، استخر و فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد که براساس سیاست گذاری های سال های اخیر، وزارت نیرو تصمیم گرفت این چاه ها را به رسمیت بشناسد و برای آنها پروانه بهره برداری صادر کند بنابراین با توجه به شرایط خشکسالی، کاهش ذخیره آب و منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها