نشست ژنو 2 درباره سوریه امروز در حالی برگزار می‌شود که از مسائل مهم و مطرح در آن را اقدام غیر مسئولانه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ( بخوانید عروسک خیمه شب بازی آمریکا) در بازپس گیری دعوت نامه حضور ایران در این نشست تشکیل می‌دهد. آمریکا تلاش داشت تا آنچه در ژنو 1 مبنی بر سلطه آمریکا بر سوریه و منطقه را تصویب کرده بود، به ایران تحمیل و در نهایت چنان وانمود سازد که ایران از منافع منطقه‌ای خود دست کشیده و همه چیز را به آمریکا واگذار کرده است.
کد خبر: ۶۳۸۰۳۱
ایران آمریکا را تحقیر کرد

رفتار آمریکایی‌ها در لوای اقدام بوش نشان می دهد که آنها به زعم خود سیاست تحقیر ملت ایران و القا انزوای منطقه‌ای ایران به دلیل عدم همراهی با آمریکا را در دستور کار داشته‌اند تا به واسطه آن ضمن ایجاد شکاف رسانه‌ای و سیاسی در کشور به باج‌گیری از ایران در مسائل هسته‌ای و معادلات منطقه‌ای بپردازند.

به رغم تحرکات گسترده آمریکا و البته خوش رقصی‌های بان کی مون برای اربابان آمریکایی‌اش روند تحولات بویژه مقاومت و ایستادگی ایران بر اصول خویش در مقابله با زیاده خواهی‌های آمریکا در قبال ژنو2 مولفه‌های دیگری را رقم زد. نخست آنکه مقاومت ایران در اجرای اصل عدم پذیرش شروط غرب برای حضور در ژنو2  باردیگر نام ایران را در سراسر جهان به عنوان کشوری که توان «نه» گفتن به آمریکا را دارد طنین انداز کرد حال آنکه آمریکا به زعم خود به دنبال انزوای ایران بود. جهان باردیگر دریافت که ادعای غرب مبنی بر تغییر سیاست‌های ایران با تغییر دولت ادعا و فریبی دروغین است و دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی ایران همچون دولت‌های گذشته حاضر به عقب نشینی از اصول و آرمان‌های ملت ایران در مقابله با نظام سلطه نمی‌باشد.

دوم واکنش جهانی به باز‌پس‌گیری دعوت ایران امری قابل توجه است. به جز آمریکا و معدود کشورهای عربی و اروپایی بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان با تاکید بر جایگاه ایران در معادلات منطقه و لزوم حضور آن در ژنو 2، اقدام آمریکا و سازمان ملل را به باند انتقاد گرفته و آنرا اقدامی غیر مسئولانه و فریبکارانه دانستند. واکنش‌های جهانی نشان داد که به رغم ادعای غرب ایران کشوری منزوی نمی باشد بلکه این آمریکا است که منفور جهانیان است حال آنکه ایران با فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا توانسته به جایگاهی جهانی دست یابد.

با توجه به این مولفه‌ها می توان گفت که به رغم فضاسازی رسانه‌ای غرب، این جمهوری اسلامی ایران بوده که با مقاومت و ایستادگی بر اصول خود و عدم تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی آمریکا، تحقیر جهانی آمریکا را رقم زده‌اند. تحقیری که می توان آن را دستاورد دیگر فرهنگ مقاومت ملت ایران در برابر نظام سلطه دانست که ارتقا بیشتر جایگاه جهانی ایران را به همراه  خواهد داشت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها