کسی به حرفهایتان توجهی نشان نمی‌دهد؟

فوت و فن حرف زدن و میخکوب کردن دیگران

تاکنون زمانی که در حال گفت‌وگو، مشاجره یا برقراری ارتباط عاطفی با همسرتان هستید به حرکات غیرکلامی یا زبان بدن او توجه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید ارتباطات غیرکلامی چگونه صورت می‌گیرد و پاسخ منطقی به آن تا چه حد اثرات مطلوب بر روابط افراد بخصوص همسران می‌گذارد؟
کد خبر: ۶۳۷۵۹۸

آشنایی با این ارتباطات که اغلب بدون کلام و از تمام قسمت‌های بدن بویژه چشم‌ها صادر می‌شود تا حدود زیادی به شما کمک می‌کند تا به یک‌سری از پیام‌هایی که نشان دهنده حالات درونی همسرتان همچون هیجانات، احساسات، نیاز زناشویی، درخواست غیرمستقیم یا خشم و بی‌قراری اوست واقف شوید و مطابق با شرایط موجود در فضایی که آن را سکوت و خاموشی می‌نامیم، واکنش متناسب نشان دهید.
بتول جباریان، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در این باره می‌گوید: بدون تردید ارتباطات غیرکلامی همسران به اندازه ارتباطات کلامی آنها مهم است. او با اشاره به این‌که زبان حرکات بدن بیش از هر روش دیگر به صورت ناخودآگاه به کار گرفته شده اما بندرت به آن توجه می‌شود، می‌گوید: حرکات، بلندتر از واژه‌ها سخن می‌گویند و زبان بدن ترجمه کلامی این مفهوم است. نحوه نگاه کردن، نشستن، دست دادن و ژست بدن از جمله محمل‌های پیام‌های غیرکلامی است. او می‌افزاید: از نظر روانشناسی کلمات فقط 7 درصد ارتباطات ما را پوشش می‌دهد، 38 درصد مابقی مربوط به تن صدا و 55 درصد به زبان بدنی اختصاص دارد. به عقیده پژوهشگران ارتباط کلامی عمدتا برای تبادل اطلاعات و ارتباط غیرکلامی برای تبادل حالات میان افراد عنوان شده است.
زیباترین و نیرومندترین ابزار ارتباط غیر کلامی میان افراد بخصوص همسران ارتباط و تماس چشمی است. ارتباط چشمی شما چگونه است؟ آیا با چشمهایتان می‌توانید جذابیت، ملایمت و مهربانی درونی‌تان را به همسرتان ابراز کنید و شدت علاقه و صمیمت تان را به او نشان دهید؟
جباریان با اشاره به این‌که چشم آیینه روح است و می‌شود با نگاه خیلی حرف‌ها زد، می‌گوید: ارتباط چشمی، هنری است که به مهارت زیاد نیاز دارد. شما با برقراری ارتباط چشمی به همسرتان نشان می‌دهید به او علاقه دارید و مورد توجه شما واقع شده است و اگر ارتباط چشمی شما همزمان با ارتباط کلامی او باشد نشان می‌دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید و نظراتش را قبول می‌کنید.
روان​شناسان می‌گویند وقتی می‌خواهید همسر خویش را مجذوب کنید، می‌توانید با چشمانتان حرف بزنید و گاهی ابروهایتان را بالا ببرید و در مواقع مناسب لبخند بزنید. لبخند زدن نشانه اعتماد به نفس، دوستی و رفتار مثبت است. همچنین می‌توانید نگاهتان را به سمت نقاط دیگر صورت مثل لب‌ها، گونه‌ها و بینی و... معطوف کرده و دوباره به سمت چشم‌ها برگردانید. البته این شیوه مجذوب کردن باید به نحو طبیعی و مطابق با نیازتان باشد چرا که در غیر این صورت اگر ناشیانه عمل کنید با خنده‌های پی در پی همسرتان مواجه خواهید شد !
جباریان بیان می‌کند: نگاه ممتد، بی‌تردید نشانه گرایش جنسی است و شما با این نگاه می‌توانید از نظر جنسی توجه همسرتان را جلب کنید. در این زمان مردمک چشمان گشاد می‌شود و معمولا بیش از حد نرمال به همسرتان خیره می‌شوید. نگاه‌های خیره، پرعمق و طولانی همسران به یکدیگر بدون بر زبان آوردن حرفی بسیار تاثیر گذار است و با ایجاد تمرکز، باعث برانگیختگی و ترشح هورمون‌های جنسی شده و می‌تواند موجب شکل‌گیری ارتباط عمیق و عاشقانه بین همسران شود. در چنین موقعیت‌هایی برای عمق دادن به نگاه خود می‌توانید تصور کنید که به درون فرد مقابل رفته‌اید و روحتان به همدیگر عشق می‌ورزد. حس کنید که می‌خواهید روح او را لمس کنید.
جباریان با اشاره به این که همیشه نوع نگاه، عاشقانه نیست و حکایت از اسرار دیگری دارد، می‌گوید: اجتناب از نگاه کردن به چشمان طرف مقابل و تغییر ناگهانی مسیر آن حکایت از پنهان کاری و دروغگویی و نشانه شرم و نبود اعتماد به نفس دارد. نگاه‌هایی که بدون چشم به هم زدن به طرف مقابل دوخته شده می‌تواند به مفهوم بی‌علاقگی باشد. نگاه مختصر، ژستی خجالت‌گونه و عشوه‌گرایانه دارد. نگاه خیره شدید نشانه خلق تهاجمی، سلطه جویانه و تهدیدآمیز است و حکایت از این دارد که همسرتان از موضوعی خشمگین است.
به غیر از چشم‌ها دیگر اعضای بدن هم خیلی حرف‌ها برای گفتن دارند. به گفته جباریان با دست‌ها می‌توان ارتباط گرم، صمیمی و اعتماد به نفس بالا را نشان داد. مثلا در آغوش گرفتن، نوازش یا یک لمس کوچک و ساده، صمیمت، علاقه، محبت و دلبستگی زیاد همسران را به ارمغان می‌آورد، دریچه احساسات را باز می‌کند، اعتماد به نفس را بالا می‌برد، استرس و فشارهای روانی را کاهش می‌دهد و فرد را برای شروع یک رابطه زناشویی رضایتمند آماده می‌کند. همچنین گرفتن بسیار محکم دست یا بازوان همسر بر میزان شور و اشتیاق می‌افزاید. حتی موقع نشستن متمایل شدن به سمت همسر و خم کردن سر به طرف او نشانه علاقه‌مندی به گفتار و به اشتراک گذاشتن احساسات با یکدیگر است.
جباریان ادامه می‌دهد: بیشتر افراد به خصوص مردان زمانی که روی موضوعی متمرکز می‌شوند بی اختیار با انگشتان روی میز می‌نوازند و اگر موضوع برایشان جالب باشد وارد شش و هشت هم می‌شوند و اغلب همسران بخصوص زنان زمانی که سعی در ارائه تصویری زیبا و موفق از زندگی خانوادگی شان دارند غیرارادی حلقه خود را لمس می‌کنند اما لمس توام با اضطراب می‌تواند وجود بحران در زندگی خانوادگی را آشکار کند. ولی مردان به یاد داشته باشند اگر خدای ناکرده زن خانه را دست به کمر و لب‌ها را به هم فشرده و ابروان (سگرمه‌ها) را در هم فرو کشیده دیدند بدانند نشان‌دهنده آمادگی زن برای واکنش، مشاجره و حتی پرخاشگری است در نتیجه توصیه می‌شود صحنه را هر چه سریع‌تر ترک کرده و تا به آرامش رسیدن خانم خانه جلوی چشم او ظاهر نشوند. البته این خشم در اغلب مردان درونگرا به‌صورت نگاه‌های خیره، تهاجمی و تهدید آمیز جلوه می‌کند و در مردان برونگرا حرکات خشونت‌آمیز از طریق دست و پا نمایان می‌شود و ظرف و ظروفی است که به در و دیوار پرتاب می‌شود.
روان​شناسان می‌گویند شکل و شمایل ریش و سبیل مردان هم به نوعی نشان دهنده روحیات آنان است. ریش و سبیل نامرتب نشانه ویژگی‌هایی چون کاهلی، دلمردگی، اختلالات و عوارض روحی و فیزیکی و نقایص بهداشتی آنهاست و موی بلند، حالت دار و مرتب در زنان، جوانی، زیبایی و جذابیت جسمانی او را تعریف و تبیین می‌کند و به​ این شکل می‌تواند جذابیت جنسی محسوسی را نمایان کند.
|جام جم سرا|فاخره بهبهانی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها