کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، سیستان و بلوچستان و گیلان بیشترین درصد بیکاری را دارا هستند

آمار بالای بیکاری در 6 استان

مرکز آمار ایران، شش استان کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، سیستان و بلوچستان و گیلان را دارای بیکارترین استان‌های کشور اعلام کرد که بالاترین درصد ازمجموع 2.4 میلیون بیکار فعلی را در خود جای داده‌اند.
کد خبر: ۶۳۴۵۸۰

این در حالی است که مشکلات بخش کشاورزی همچون خشکسالی و کمبود آب و به صرفه نبودن کشاورزی به دلیل واردات و دیگر مشکلات موجود در این زمینه در روستاها و نبود زیرساخت‌ها و زمینه‌های اشتغالزایی همچون وجود کارخانجات و صنایع و توسعه‌نیافتگی در شهرها از جمله دلایل بیکاری در این استان‌ها و دیگر استان‌های کشور عنوان‌می‌شود.

به گزارش مهر و براساس گزارش مرکز آمار، پایتخت نیز درحالی که جمعیت فوق‌العاده بالایی از شاغلان کل کشور را در بخش‌های مختلف در خود جای داده، تعداد زیادی از بیکاران را به خود اختصاص داده است و براساس همین آمار 13 استان کشور هم‌اکنون وضع بهتری نسبت به تهران در زمینه بازار کار دارند و دارای تعداد کمتری از متقاضیان کار هستند که البته بخش عمده‌ای از آن به بالا بودن تمرکز جمعیت در تهران و مهاجرت بخشی از جمعیت همان استان‌ها به پایتخت در پی‌کار و زندگی برمی‌گردد.

بیکاری، عمده‌ترین چالش کرمانشاهی‌ها

مرکز آمار ایران در حالی آمار بیکاری در کرمانشاه را 15.9 درصد اعلام می‌کند که مسئولان این استان و بسیاری از کارشناسان با یک تفاوت 20 درصدی معتقدند نرخ بیکاری کرمانشاه از مرز 35 درصد گذشته است. این در حالی است که این استان از زمین‌های حاصلخیز خوب و آب و هوای چهارفصل برخوردار و مسیر صادرات از ایران به عراق و دارای بیشترین مرز مشترک با این کشور است. این استان همچنین تبدیل به مسیر اصلی ترانزیت سوخت بین ایران و عراق شده و مسیر زوار عتبات عالیات است و آثار و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد،‌ با این همه جزو بیکارترین استان‌های ایران است. استاندار کرمانشاه چندی پیش با بیان این‌ که متاسفانه این دیار در شاخص‌های منفی، رتبه‌های بالای کشور را به خود اختصاص داده است، نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه(35درصد) را وحشتناک توصیف کرد و گفت: این میزان بیکاری به هیچ عنوان برای مردمی که هشت سال درگیر جنگ بوده و نزدیک به ده هزار شهید و بیش از 20 هزار جانباز و آزاده را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند، شایسته نیست.

ابراهیم رضایی‌بابادی در عین حال تلاش دسته جمعی تمام مدیران و مسئولان را برای کاهش نرخ بیکاری در استان ضروری برشمرد و افزود: برای این مهم نباید به چیزی جز کار و تلاش شبانه‌روزی فکر کرد و قطعا با همدلی و اتحاد است که می‌توان مشکلات را یکی پس از دیگری مرتفع و زمینه‌های پیشرفت استان را فراهم آورد.

روند رو به رشد بیکاری در گیلان

استان گیلان نیز در حالی پس از کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان، بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارد که پس از تهران و البرز، بالاترین تراکم جمعیت کشور را در خود جای داده است و این یعنی در مقیاسی به کوچکی مرزهای گیلان، بیشترین جمعیت بیکار در کنار هم قرار گرفته‌ که امری بسیار نگران‌کننده است.

اکنون بخش قابل توجهی از سرانه اشتغال گیلان، در بخش کشاورزی ثبت شده و اصلی‌ترین فعالیت کشاورزی گیلان حول دو محصول برنج و چای است، در حالی که امروزه این دو محصول بدترین روزهای تاریخ خود را تجربه می‌کند، به طوری که بخش وسیعی از باغ‌های چای که سال‌هاست با بی‌مهری مسئولان مواجه بود، یا به حال خود رها شده یا تغییر کاربری یافته است. برنج نیز با وجود کوشش بسیار کشاورزان و رنج بی‌شماری که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت آن صرف می‌شود، چنان با بی‌تدبیری مسئولان مواجه شده که سال گذشته کشورمان را بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در منطقه کرده است.

از این‌رو اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن نیز روزبه‌روز با افول و افزایش جامعه بیکار همراه شده است. این در حالی است که برخی کارشناسان، کشاورزی فصلی را شغل کامل محسوب نمی‌کنند و معتقدند در آمد بسیار پایین کشاورزان و زمان بیکاری فصلی آنان به‌گونه‌ای است که جامعه را با بیکاری پنهان مواجه ساخته است و متاسفانه بیکاری پنهان در بخش کشاورزی وجود دارد که باید به آن توجه شود. در شهرهای گیلان عمده محوریت اشتغال بر امور خدمات با بازده پایین، بازاریابی، دلالی و واسطه‌ای استوار است و کمبود مراکز و کارخانجات تولید و نبود مراکز صنعتی، شهروندان را به‌سوی اشتغال‌های کم‌درآمد و کاذب برده است.

آمارها نشان می‌دهد که میزان بیکاری باسوادان در استان بسیار بیشتر از بیکاری بی‌سوادان است، به طوری که حسن تامینی، نماینده مردم رشت نیز به این موضوع اشاره کرده و با بیان این‌ که بیشتر بیکاران استان دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند و ایجاد اشتغال برای این قشر در استان به سختی تامین می‌‌شود، تاکید می‌کند: تدوین راهکارهای نوین در ایجاد اشتغال در استان ضروری است.

گذران زندگی با یارانه

سیستان و بلوچستان نیز از استان‌هایی است که نرخ بالای بیکاری را به خود اختصاص داده است، به طوری که عباس نخعی، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار این استان معتقد است: با وجود اعتبارات زیادی که از سال 84 تاکنون برای ایجاد اشتغال به استان اختصاص یافته، اما همچنان شاهد روند رو‌به‌رشد بیکاری در استان هستیم.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس، با بیان این ‌که سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ نیروی جوان و بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد، معتقد است: با وجود آمارهایی که ذکر شده، نرخ بیکاری در این استان بالای 50 درصد است که مشکلات جدی را برای خانواده‌های استان به‌وجود آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها