عادل فردوسی پور به خبرنگار جام جم که در پشت صحنه برنامه نود حاضر شده بود گفت: هر کاری که در نود انجام دهیم، حرف و حدیث با خودش می‌آورد. من اما اهمیتی به این حرف‌ها نمی‌دهم.
کد خبر: ۶۳۲۱۶۶
صداقت و سلامت رمز در اوج ماندن «نود» است

در یکی از دوشنبه‌های پاییزی رأس ساعت 10 شب به اتفاق عکاس روزنامه وارد استودیو شماره 11 ساختمان تولید سیما می‌شوم. سراغ محمدحسین فرجادیان، مدیر هماهنگی برنامه نود را می‌گیرم که برای تهیه گزارشی از پشت صحنه برنامه، طی چند روز گذشته بارها با او تلفنی صحبت کرده‌ام. شخصی می‌گوید: داخل استودیو است. بعد از کمی انتظار و پرس‌وجو، فرجادیان وارد اتاق فرمان می‌شود. خودم را معرفی می‌کنم و او ضمن خوشامدگویی، من و همکارم را به علیرضا بلوریان ناظر پخش برنامه معرفی می‌کند. سپس به داخل استودیو راهنمایی می‌شویم. مدیر صحنه و دیگر عوامل فنی منتظر عادل فردوسی‌پور و کارشناس برنامه هستند. کارگردان می‌گوید: گریم آنها تمام شده و همین دقایق است که وارد استودیو بشوند.

 

/Media/Image/1392/10/14/635244764683388433.jpg

 

 بیش از 30 نفر از عوامل اجرایی و فنی در استودیوی برنامه نود حضور دارند و هر کسی مشغول کاری است. فردوسی‌پور به محض ورود متوجه حضور من و همکارم می‌شود. به سمت ما می‌آید و می‌گوید: امشب مهمان پشت صحنه نود هستید، امیدوارم خسته نشوید و تا انتها با ما باشید.

مدیر صحنه از عوامل می‌خواهد که از دکور خارج شوند تا تست نهایی عادل و کارشناس برنامه گرفته شود. ابتدا تصویر بسته او را می‌گیرند. کارگردان می‌گوید: مهمان برنامه کمی به سمت چپ خودش برود تا وسط میز قرار گیرد. نور صورت او هم اشکال دارد. مدیر صحنه از همه می‌خواهد که استودیو را ترک کنند. چاوش هماوندی عکاس روزنامه آنجا می‌ماند.

در اتاق فرمان، منشی صحنه یک دقیقه زمان باقیمانده تا شروع برنامه را اعلام می‌کند. مدیر صحنه اعلام آمادگی می‌کند و شمارش معکوس شروع می‌شود. ساعت 22 و 28 دقیقه است. تیتراژ برنامه نود روی آنتن می‌رود. یکی از عوامل می‌گوید: کمربندها را محکم ببندید که رفتیم. بقیه می‌خندند. فرجادیان رو به من می‌کند و می‌گوید: برنامه زنده سختی‌های خودش را دارد. درباره برنامه نود این مسائل بیشتر است چون مدت زمان پخش برنامه طولانی است.

فردوسی‌پور پلاتوی آغاز خود را با جمله مشهورش شروع می‌کند: با سلام و شب بخیر. با برنامه نود در خدمت شما عزیزان هستیم و درباره اتفاقاتی که طی هفته قبل در لیگ فوتبال کشورمان افتاده، مفصل با شما صحبت می‌کنیم. در این لحظه یکی از عوامل فنی می‌گوید: تا صبح با شما هستیم. در همین ابتدا سوال پیامکی برنامه مطرح می‌شود.

عادل فردوسی‌پور می‌گوید: چون سال میلادی 2013 رو به پایان است، عملکرد برخی بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ‌های اروپایی را بررسی کرده‌ایم و سوال پیامکی برنامه امشب این است؛ بهترین بازیکن ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی به نظر شما کدام است؟ فردوسی‌پور توضیحی درباره انتخاب این افراد می‌دهد، چون تعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی بیش از این است. در ادامه اعلام می‌شود علیرضا فغانی پشت خط تلفن است. فردوسی‌پور درباره کارت قرمزی که فغانی در جام باشگاه‌های جهان به رونالدینیو داده، توضیحاتی می‌دهد؛ تصمیمی که بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشته است. فغانی در این باره صحبت می‌کند و همزمان تصاویری از آن صحنه پخش می‌شود.

در گوشه‌ای از اتاق فرمان شخصی ایستاده و چشم به لپ‌تاپ روی میز دوخته است. جلوتر می‌روم و حسن مختاریان، مسئول بخش مسابقه پیامکی را در حال بررسی آمار پیامک‌های ارسالی بینندگان برنامه نود می‌بینم. از او می‌خواهم اطلاعاتی درباره میزان پیامک‌هایی که تاکنون برای برنامه ارسال شده بدهد، می‌گوید: مسابقه پیامکی برنامه از سال 85 شروع شده و تاکنون 312 سوال پیامکی در این برنامه مطرح شده و حدود 500 میلیون پیامک دریافت کرده‌ایم. از آنجا که آمار افرادی که به دفعات در برنامه نود شرکت‌ کرده‌اند در سیستم رایانه‌ای برنامه محفوظ است و فردوسی‌پور هم بارها به اعضای باشگاه نودتایی‌ها اشاره کرده، از مختاریان می‌پرسم تا حالا شده کسی دوبار برنده برنامه شود؟ او می‌گوید: چنین اتفاقی نیفتاده است. می‌گویم بیشترین پیامک دریافتی در یک برنامه چه تعداد است؟ می‌گوید: شبی که مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2014 بود 5/6 میلیون پیامک برای برنامه ارسال شد که تعداد شرکت‌کنندگان در آن برنامه به تیتر رسانه‌ها بدل شد.

/Media/Image/1392/10/14/635244764391496833.jpg

مختاریان به پرسش من درباره شرکت‌کردن عوامل برنامه در مسابقه پیامکی نود هم این‌گونه پاسخ می‌دهد: عوامل برنامه نود نباید در مسابقه شرکت کنند.

در ادامه، فردوسی‌پور در استودیو، قرعه‌کشی مسابقه هفته قبل را انجام می‌دهد. محمود رفیعی، کارشناس برنامه امشب، عدد 1378 را انتخاب می‌کند. فردوسی‌پور به خاطره‌انگیزی این عدد اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه نود در این سال کار خود را شروع کرد. بقیه مراحل قرعه‌کشی به وسیله رایانه انجام می‌شود و فردوسی‌پور از طریق تلویزیون پلاسمای داخل استودیو شماره برندگان را اعلام می‌کند. از مختاریان درباره تغییرات و روزآمدی مدل قرعه‌کشی برنامه می‌پرسم که می‌گوید: در دوره اخیر نود، برنامه‌ای برای سیستم پیامکی برنامه نود طراحی شده که بر اساس عدد اول، اتوماتیک‌وار مراحل قرعه‌کشی انجام می‌شود. با این روش در زمان پخش این بخش برنامه صرفه‌جویی می‌شود. می‌پرسم تا حالا بیشترین تعداد پیامکی که از یک شماره برای برنامه ارسال شده چه تعداد است؟ او پس از جستجو در سامانه پیامکی برنامه می‌گوید: یک شماره 304 بار در مسابقه پیامکی برنامه شرکت کرده است.

بعد از قرعه‌کشی فردوسی‌پور می‌گوید: بخش نود درجه را با هم می‌بینیم، خودش روی آنتن می‌گوید، چقدر درجه را کشیدم و می‌خندد!

 

/Media/Image/1392/10/14/635244764241549633.jpg

 

فردوسی‌پور تا این آیتم پخش می‌شود، از استودیو بیرون می‌آید و در اتاق فرمان با عوامل برنامه صحبت می‌کند. در این فاصله مختاریان می‌گوید: بهتر است اسم مرا در گزارش نیاورید. فردوسی‌پور روبه من می‌گوید: حتما اسمش را بنویسید! تمام زحمت و کارهای پیامک‌های برنامه به عهده اوست. همین‌طور که عادل قدم می‌زند با عوامل برنامه صحبت می‌کند. منشی صحنه می‌گوید: عادل برو، 30 ثانیه دیگر روی آنتن هستیم! به فرجادیان می‌گویم: حال و هوای اینجا با برنامه‌های دیگر فرق می‌کند، دلیلش چیست؟ می‌گوید: جدا از عواملی که با عادل همکاری می‌کنند، اکثر عوامل فنی مثل صدابردار، منشی صحنه، کارگردان و حتی گریمور برنامه برخلاف برنامه‌های دیگر که چرخشی کار می‌کنند؛ ثابت هستند. دلیل اصلی آن، روراست بودن و صداقت عادل است، چون او در کار شیله پیله ندارد.

جدا از عواملی که با عادل همکاری می‌کنند، اکثر عوامل فنی مثل صدابردار، منشی صحنه، کارگردان و حتی گریمور برنامه برخلاف برنامه‌های دیگر که چرخشی کار می‌کنند؛ ثابت هستند. دلیل اصلی آن، روراست بودن و صداقت عادل است، چون او در کار شیله پیله ندارد.

سراغ یکی دیگر از عوامل تیم هماهنگ پشت صحنه برنامه می‌روم. فرهاد فاضلی می‌گوید: دوست عادل هستم و کار خاصی انجام نمی‌دهم! یکی از پشت سرش می‌گوید: او صحنه‌های بازی و داوری را بازبینی می‌کند. فاضلی با خنده ‌رو به نفر پشت سری می‌کند و می‌گوید: او ساسان نجات‌پور است که حواشی بازی‌ها را پوشش می‌دهد. از آنها می‌خواهم در حیطه کاری خود صحبت کنند تا خوانندگان قاب کوچک بیشتر با آنها آشنا شوند. ساسان نجات‌پور می‌گوید: الان اینجا از عوامل تیم برنامه ساز، حدود ده نفر حضور دارند، ولی عوامل فنی تولید محسن مهربان، مهدی مظاهری، ابراهیم کربلایی و کورش علی‌آبادی خیلی برای برنامه زحمت می‌کشند. حتما اسم بچه‌ها را بیاورید! فاضلی می‌گوید: تیم تدوین را هم بگو: بچه‌های تیم تدوین حمید حاجی نوروزی، فرید زرگری، حسن یاراحمدی، احمدرضا صالحی و حسین توکلی هستند. اینها تا صبح کار می‌کنند. رو به نجات‌پور می‌گویم شما چه کاری انجام می‌دهید؟ می‌گوید: تیم نود همچون دانه‌های تسبیح به هم متصل هستند و همه از جان و دل برای برنامه کار می‌کنند، چون عادل با بچه‌ها صادق است، بچه‌ها تمام هفته تلاش می‌کنند تا برنامه مطلوبی به اسم 90 روی آنتن برود. فاضلی هم وارد بحث می‌شود و می‌گوید: هر چه عادل بخواهد، همان می‌شود، چون با بچه‌ها همدل است. گزارشگران برنامه در سرما و گرما گزارش می‌گیرند و اینجا کسی برای پول کار نمی‌کند.

عادل می‌گوید: یک ریال، یک شاهی یا یک سنت از پول آگهی‌های بازرگانی و پیامک‌های تبلیغاتی که زیرنویس می‌شود به برنامه نود تعلق ندارد.

فردوسی‌پور که علاوه بر اجرا به دلیل تهیه‌کننده بودن بر کنداکتور و همه جزئیات برنامه نظارت می‌کند، بار دیگر بین بخش‌های زنده برنامه از استودیو بیرون می‌آید و همکارانش که در حال صحبت با من هستند، سر کار خود می‌روند. مهمان فوتبالی برنامه، گریم شده و آماده حضور در استودیوست. یکی از دیگر عوامل برنامه می‌گوید: این شخص گریمور برنامه نود است که از روز اول تا حالا با ماست. حسین ذوالفقاری گریموری که 23 سال سابقه دارد و از سال 78 با این برنامه همکاری می‌کند، می‌گوید: همکارانم به من می‌گویند چرا همیشه می‌خواهی گریمور ثابت برنامه نود باشی؟ حتی بعضی از دوستان به شوخی می‌گویند شاید پول بیشتری دارد! البته همه می‌دانند این طور نیست. صمیمیت عوامل برنامه و عشق به عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش مرا به اینجا می‌کشاند.

زمان اندکی مانده تا فردوسی‌پور بار دیگر وارد استودیو شود و روی صندلی معروف خود بنشیند. او در این فرصت، آخرین تذکرات خود را به عوامل فنی و اجرایی می‌دهد. منشی صحنه می‌گوید: 20 ثانیه زمان داریم. عادل می‌گوید: رفتم.

حمیدرضا کویز، صدابرداری است که هشت سال است با برنامه نود همکاری می‌کند. او درباره این برنامه و حضورش در نود می‌گوید: ریتم برنامه تند است، چون فردوسی‌پور می‌خواهد حق پاسخگویی افراد در برنامه رعایت شود. گاهی صدای چند مهمان تلفنی و عادل، همزمان پخش می‌شود و چون صدای افراد متفاوت است، باید همزمان صدای آنها تنظیم شود. کویز می‌گوید: عادل، سراسر انرژی مثبت است و به خاطر خودش سر برنامه می‌آیم.

/Media/Image/1392/10/14/635244763853905233.jpg

 

اعلام می‌شود مدت زمان پخش گزارش هفت دقیقه است. چای و شیرینی آماده است و همه عوامل حتی تصویربرداران هم از استودیو خارج می‌شوند و در راهرو به صرف چای و شیرینی می‌ایستند. همکارم از فرصت استفاده می‌کند. چند عکس در حالت‌های مختلف از عادل فردوسی‌پور می‌گیرد. عادل در میانه‌های کار عکاسی می‌گوید: تمام نشد؟ باید با بچه‌ها حرف بزنم... هنگامی که فردوسی‌پور در جمع همکارانش چای و شیرینی می‌خورد، درباره بخش‌های برنامه صحبت می‌کند. در این لحظه درباره پربیننده بودن برنامه با فردوسی‌پور صحبت می‌کنم و از او می‌پرسم با وجود این که می‌داند مردم نمی‌توانند نبودن نود را تحمل کنند، چرا وقتی لیگ فوتبال تعطیل می‌شود برنامه نود هم تعطیل می‌شود؟ فردوسی‌پور با خنده می‌گوید: بچه‌ها شنیدید چه می‌گوید!؟ و رو به من می‌کند، بگذارید بچه‌ها نفس بکشند و کمی استراحت کنند. اعلام می‌شود یک دقیقه دیگر برنامه روی آنتن می‌رود. تصویربردارها سریع‌تر از همه می‌روند. فردوسی‌پور به فرجادیان و منشی صحنه می‌گوید: از پخش زمان بگیرید. فرجادیان می‌گوید: بلوریان اینجاست، عادل با خنده می‌گوید: چقدر زمان می‌دهید؟ ناظر پخش می‌گوید: یک فکری می‌کنم!

در ادامه برنامه، فردوسی‌پور درباره غش کردن داورها، کشوی جادویی آقای نبی (دبیرکل فدراسیون فوتبال) و این که فدراسیون فوتبال ما اندر خم روابط است، صحبت می‌کند. علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال روی خط تلفنی برنامه می‌آید و درباره حکم صادر شده درباره علی دایی و دیگر مسائل صحبت می‌کند.

در پایان این گفت‌وگوی چالشی فردوسی‌پور می‌گوید: ‌اکنون مسابقه چلسی و آرسنال از شبکه ورزش پخش می‌شود، اگر گلی رد و بدل شود به اطلاع شما می‌رسانیم. آیتم دیگری پخش می‌شود، در این فاصله در دکور برنامه تغییری داده می‌شود تا مهمان فوتبالی امشب (شجاع خلیل‌زاده، مدافع تیم فوتبال سپاهان) در برنامه شرکت کند. در همین فاصله با مسعود رجبیان، تصویربرداری که از ابتدای برنامه نود با این برنامه همکاری می‌کند و نیز مرتضی کوشایی یکی دیگر از تصویربرداران برنامه که ده سال است با برنامه نود همراه است، صحبت می‌کنم. رجبیان در میان صحبت‌هایش به شخصیت فردوسی‌پور به عنوان دلیل ادامه همکاری بلندمدتش اشاره می‌کند و کوشایی نزدیکی و هماهنگی گروه به سلیقه فردوسی‌پور را دلیل این همکاری اعلام می‌کند. تصاویر برنامه نود با چهار دوربین گرفته می‌شود، در ضمن دوربین روی کرین هم نمای باز از فضای کلی استودیو را به تصویر می‌کشد.

کارگردان برنامه از اتاق فرمان می‌گوید: با دوربین شماره سه وارد می‌شویم. فردوسی‌پور با شجاع خلیل‌زاده گفت‌وگو می‌کند. او در بخشی از صحبت‌های خود می‌پرسد، اسم خودت شجاع است. اسم برادرانت چیست؟ می‌گوید: حمید و ابراهیم. یکی از عوامل برنامه در اتاق فرمان می‌گوید: عادل اسم پدر پسر شجاع را بپرس!

بخش‌های مختلف برنامه نود طبق جدولی که در دست فرجادیان و منشی صحنه است، پخش می‌شوند، ولی همه نگاه‌ها سمت علیرضا بلوریان، ناظر پخش برنامه است تا زمان برنامه بیشتر شود. بلوریان با رژی پخش شبکه سه صحبت می‌کند، زیرا او امشب ناظر پخش رژی شبکه سه تا ساعت شش بامداد نیز است. بلوریان می‌گوید: با توجه به اولویت برنامه‌ها و حدود اختیاری که دارم می‌توانم تغییراتی در جدول پخش بدهم. فرجادیان از او می‌پرسد چند دقیقه زمان می‌دهید؟ می‌گوید: اگر راه بدهد، ده دقیقه به زمان برنامه اضافه می‌کنم. فرجادیان می‌گوید: بحث داغ شده. بلوریان می‌گوید: اگر می‌شد، مدت زمان پخش برنامه را تا شش بامداد تمدید می‌کردم، چون برنامه نود ظرفیت بالایی دارد، اما خب، چه کنیم که این کار شدنی نیست! بلوریان می‌گوید: 15 سال پیش که این برنامه برای نخستین بار روی آنتن رفت، زمان آن نود دقیقه بود، ولی بتدریج وقت برنامه زیاد شد. عادل با داشتن 360 دقیقه زمان باز هم روی آنتن وقت می‌گیرد.

 

/Media/Image/1392/10/14/635244763684302033.jpg

 

آیتم دیگری از نود پخش می‌شود. فردوسی‌پور باردیگر وارد اتاق فرمان می‌شود. نکته جالب این که او امشب علاوه بر نود، دغدغه دیدن یک بازی اروپایی را هم دارد و این نشان می‌دهد فوتبال چقدر با دل و روح او عجین است. فردوسی‌پور را در این هنگام محو تماشای بازی چلسی و آرسنال می‌بینم در حالی که می‌گوید: چه توپی گل نشد! یاد همان حس و حال مشهوری می‌افتم که او زمان گزارش‌های فوتبالش دارد. صدای منشی صحنه به گوش می‌رسد که می‌گوید: 30 ثانیه! عادل برو، اما او همچنان بازی را نگاه می‌کند. منشی صحنه زمان را اعلام می‌کند و می‌گوید: عادل 20 ثانیه وقت داری! فردوسی‌پور با هیجان می‌گوید: نتیجه بازی صفر ـ صفر تمام شد و با این نتیجه لیورپول در صدر جدول می‌ماند! منشی صحنه می‌پرسد: عادل کجایی؟ رفتی؟ فردوسی‌پور شاد و خندان می‌گوید: رفتم!

فرهاد فاضلی رو به من می‌کند و می‌گوید: عادل طرفدار لیورپول است و حتی وسط برنامه نود هم این عشق و علاقه را کنار نمی‌گذارد.

در ادامه برنامه با بیژن جسور پدر آریا جسور هاسه گاوا ارتباط زنده تصویری برقرار می‌شود. او درباره وضع حضور پسرش در تیم ملی فوتبال ایران صحبت می‌کند. سپس گزارشی درباره استعفای مدیران استقلال و پرسپولیس پخش می‌شود. دوباره چای و شیرینی می‌آورند و در این فاصله با برخی عوامل فنی صحبت می‌کنم.

منشی صحنه در کنار کارگردان تلویزیونی نشسته، سمت چپ او اتاق صدا و سمت راست اتاق عوامل فنی است. این سه اتاق با دیوارهای شیشه‌ای از هم جدا شده‌اند. علی مهرگان، منشی صحنه برنامه نود حدود سه سال است با این برنامه به صورت ثابت همکاری می‌کند. او هم مثل همه به جایگاه فردوسی‌پور در همراهی همکارانش اشاره می‌کند و می‌گوید: فردوسی‌پور توانسته تیم خوبی را دور هم جمع کند و خوشحالم که عضوی کوچک از برنامه نود هستم.

منشی صحنه، در واقع پل ارتباطی بین همه و عادل فردوسی‌پور است. هر چیزی که منشی صحنه می‌گوید، کارگردان روی سیستم میز خودش انتخاب می‌کند. در واقع منشی صحنه چشم کارگردان است. بعد صدابردار خط صدا را باز می‌کند و در قسمت فنی هم نوارهای ضبط شده را طبق برنامه‌ای که به آنها داده می‌شود آماده پخش می‌کنند. جدول پخش برنامه امشب برای 50 آیتم بسته شده است و در کمتر برنامه‌ای، با این حجم آیتم طرف هستیم.

حمیدرضا نامدارمرادی یکی از کارگردانان تلویزیونی برنامه هم درباره حضور خودش صحبت می‌کند. او با اشاره به این که زحمت اصلی را دوستان می‌کشند، می‌گوید: از سال 83 با این برنامه همکاری می‌کنم.

او به علاقه‌ فوتبالی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته بیشتر بازی‌های فوتبال مهم استادیوم آزادی را من کارگردانی می‌کردم و خودم به فوتبال علاقه دارم، اما اینجا دوستی و محبت حرف اول را می‌زند تا علاقه به فوتبال.

فردوسی‌پور داخل اتاق فرمان به کمبود وقت اشاره می‌کند و می‌گوید: تازه امیر عابدینی که روی خط بیاید، یک عالمه حرف دارد و به همکارانش می‌گوید: بچه‌ها عابدینی اسم هر کسی را می‌آورد، شماره تلفن او را بگیرید. برنامه زنده نود با پخش گفت‌وگوی تلفنی عابدینی (مدیرعامل باشگاه داماش گیلان) ادامه می‌یابد و همزمان با صحبت‌های عابدینی، سعید مظفری‌زاده روی خط می‌آید. پس از اتمام این بخش، گزارشی از ورزشگاه نقش جهان اصفهان پخش می‌شود.

در اتاق فرمان اعلام می‌شود 35 دقیقه از پخش وقت گرفتیم، همه لبخند می‌زنند. فرجادیان می‌گوید: وقتی همدلی در کار باشد اضافه کاری با لبخند همراه است. راز موفقیت برنامه نود همین کار گروهی و انسجام تیمی است. غلامرضا بهروان، مسئول برگزاری مسابقات و در آخر هم مهدی تاج روی خط تلفن می‌آیند. تاج می‌گوید: فدراسیون این مسائل را پیگری می‌کند. منشی صحنه ثانیه‌ها را می‌شمرد تا برنامه راس ساعت 2 و 35 دقیقه بامداد تمام شود.

در آخر برنامه، عکس یادگاری گرفته می‌شود. ساسان نجات‌پور می‌گوید: در این عکس هر کسی به نمایندگی از چند نفر اینجا ایستاده است. فردوسی‌پور در پایان رو به من می‌کند و می‌گوید: می‌دانم نمی‌شود اسم تمام افرادی که با برنامه همکاری می‌کنند در گزارش بیاید، اما فقط می‌گویم برنامه نود حاصل زحمت حدود 150 نفر تیم برنامه ساز و حدود 30 نفر عوامل فنی حاضر در استودیو است و نه فقط من.

خیالم آسوده است

در فواصل برنامه، عادل فردوسی‌پور درباره ثبات قدم همکارانش صحبت می‌کند و می‌گوید: فرجادیان را می‌بینید. از اول برنامه ایستاده و جدول پخش برنامه در دستش است. از روز اولی که برنامه نود شروع شده نسبت به برنامه چنین احساس مسئولیتی دارد. وقتی برنامه را اجرا می‌کنم، خیالم آسوده است، چون می‌دانم همکارانم نسبت به برنامه تعصب دارند.

محمد حسین فرجادیان، سپهر الیاسی و کورش اسدی از دستیارانی هستند که از ابتدای برنامه با من همکاری می‌کنند. در این سال‌ها محسن سلطان‌زاده، حمید میرمحمدی، ساسان نجات‌پور و فرهاد فاضلی هم به جمع دستیاران برنامه نود اضافه شده‌اند.

از فردوسی‌پور می‌پرسم: براساس آنچه این سو و آن سو شنیده می‌شود، آیا بخشی از پول آگهی‌های بازرگانی که در فواصل برنامه پخش می‌شود، به برنامه تعلق دارد؟ عادل می‌گوید: یک ریال، یک شاهی یا یک سنت از پول آگهی‌های بازرگانی و پیامک‌های تبلیغاتی که زیرنویس می‌شود به برنامه نود تعلق ندارد.

از او می‌پرسم برخی می‌گویند تعداد زیاد پیامک‌های برنامه به دلیل دریافت جایزه با مبالغ بالاست چه نظری دارید؟ می‌گوید: شانس برنده شدن کم است. هر کاری که بکنیم، حرف و حدیث با خودش می‌آورد. من اما اهمیتی به این حرف‌ها نمی‌دهم.

می‌پرسم روزی که برنامه نود شروع شد، فکر می‌کردید برنامه اینچنین در اوج بماند؟ می‌گوید: راستش نه!

و رمز در اوج ماندن برنامه نود چیست؟ می‌گوید: شاید صداقت! در ضمن سلامت برنامه هم در این موضوع دخیل است.

و یک سوال ورزشی برای پایان: به نظر شما کدام تیم قهرمان جام جهانی 2014 می‌شود؟ می‌گوید اسپانیا، بعد کمی فکر می‌کند و با مکث می‌گوید: نه! برزیل، برزیل قهرمان جام جهانی خواهد شد.

سیما پویا/ قاب کوچک (ضمیمه هفتگی روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
قاسم
Australia
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
۰
۰
سلام
خوبین؟ شمایی كه انقدر از رك و راستی و صداقت برنامه 90 حرف می زنید
برید به عادل خان بگید لطفاً جواب سوالایی كه توی سایت برنامه 90 زدیم و بده
ضمناً عادل با كارایی كه توی برنامش میكنه داره مخاطبین برنامش و روز به روز كمتر می كنه
علی ورمزیار
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
چرادریكی ازبرنامهایتان یك نظرسنجی درباره ی فردوسی پور نمی گذارید تانظربیندگان رادرموردبرنامه ی خودتان بدانید

نیازمندی ها