یک متخصص کلیه و مجاری ادراری، عفونت حاد مثانه، بیماری‌های پروستات و افتادگی مثانه را از مهم‌ترین عوامل بروز بی‌اختیاری ادراری دانست.
کد خبر: ۶۳۱۸۶۸
ارتباط پروستات و عفونت مثانه با بی‌اختیاری ادرار

به گزارش جام جم سرا دکتر جعفرحیدرنژادیان، بی‌اختیاری ادرار را در چند دسته تقسیم بندی کرد و گفت: نوع اول بی‌اختیاری ادرار اورژانسی است که در این حالت فرد در وضعیتی قرار می‌گیرد که در صورتی که احساس پر شدن مثانه داشته باشد حتما باید جایی برای دستشویی رفتن پیدا کند، در غیر این صورت نمی‌تواند ادرار خود را کنترل کند.
به نوشته ایسنا، وی عفونیت مثانه شدید و بیماری‌های پروستات که موجب انسداد خروجی مثانه می‌شوند را از جمله دلایل بروز بی‌اختیار ادرار اورژانسی، و بی‌اختیاری به شکل نشت ادرار را نیز نوع دیگری از این دسته خواند و یادآوری کرد: بی‌اختیاری ادرار به شکل نشت ادرار معمولا در مردان با سن بالا که مبتلا به بیماری‌های پروستات هستند و دچار انسداد نسبی مجاری ادراری شده‌اند رخ می‌دهد که علت عمده آن نیز بزرگی خوش خیم پروستات است.
حیدرنژادیان افزود: نوع دیگر بی‌اختیاری ادراری در زنانی است که چند بار زایمان طبیعی و زایمان سخت داشته‌اند و به عبارتی دچار افتادگی مثانه شده‌اند و هنگام عطسه، سرفه، بلند کردن اجسام سنگین و... دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند که البته ممکن است خیلی شدید نباشد.
وی یادآوری کرد: نوع دیگری از بی‌اختیاری ادرار ناشی از اختلالت عصبی مثانه و آسیب رسیدن به سیستم عصبی مثانه است که عمدتا افرادی که ضایعات نخاعی دارند بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند.
این متخصص کلیه و مجاری ادراری اظهار داشت: در برخی از افراد نیز نوعی بیرون زدگی مننژ در انتهای ستون فقرات وجود دارد که باعث بروز بی‌اختیاری ادراری می‌شود که این مورد مادرزادی است و در سنین پایین رخ می‌دهد.
حیدرنژادیان با تاکید بر اینکه برای درمان بی‌اختیاری ادراری باید ابتدا بیماری زمینه‌ای آن رفع شود، ادامه داد: بی‌اختیاری ادراری ناشی از عفونت مثانه را می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها بهتر کرد.
وی معتقد است: برای افرادی که بی‌اختیاری ادرار آن‌ها ناشی از مشکلات پروستات است می‌توان با دارو انسداد نسبی مثانه را تا حدودی رفع کرد و اگر دارو جواب نداد می‌توان با عمل جراحی این کار را انجام داد.
به گفته این پزشک متخصص، برای خانم‌هایی که افتادگی مثانه دارند نیز با جراحی، بالا کشیدن مثانه انجام می‌شود.
حیدرنژادیان خاطرنشان کرد: در مواردی که بی‌اختیاری ادراری ناشی از اختلال عصبی مثانه است کار درمانی عمده‌ای انجام نمی‌شود، اما می‌توان از روش‌هایی از جمله انحراف سیستم ادراری استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها