پسری ۲۹ ساله‌ام، به خواستگاری دختری رفتم که از نظر اخلاق و طرز فکر با هم تفاهم داریم ولی خانواده او می‌گویند استخاره گرفتیم بد آمده است. آیا برای ازدواج باید استخاره گرفت؟
کد خبر: ۶۳۱۲۲۷

درباره سوال شما و موارد مشابه باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم. اول اینکه درباره ازدواج و انتخاب همسر باید گفت‌و‌گو‌ها، تحقیقات و بررسی‌ها، مشورت‌های لازم و کافی انجام بگیرد. پس از این مراحل اگر همه ملاک‌ها و معیارهای ضروری و هم خوانی در دوطرف وجود داشت دیگر به استخاره نیاز نیست حالا چه از طرف خانواده پسر وچه از طرف خانواده دختر. استخاره در چنین مواردی اصلا جزو سنت‌های ما نبوده است.

کی استخاره کنیم؟

آن چیزی که ما داریم و در سنت و روایات ما برای آن استخاره جایز شمرده شده، یک مورد است و آن هم در مواقعی که شرایط به گونه‌ای مبهم است و قابل کشف و شفاف نیست و نمی‌توان از طرق متعارف و معقول به نتیجه قطعی رسید و فرد پس از همه بررسی‌ها باز هم در یک حالت شک و تردید باقی می‌ماند حالا یک راه برای خروج از این سردرگمی استخاره کردن است. به این طریق که دو رکعت نماز بخواند و هفتاد مرتبه استغفرا... بگوید یعنی طلب خیر از خداوند بکند تا ان شاءا... خداوند در این مسئله خیر او را قرار بدهد. اما در مواقعی که شک و تردیدی نباشد استخاره به طور کلی جایی ندارد؛ چرا که‌‌ همان طور که می‌بینیم در مورد شما خود این عمل مانعی برای ازدواج شده است. بنابراین اگر خانواده دختر تابع دین و شرع هستند باید بدانند که اگر تحقیقات لازم و کافی را انجام داده‌اند و از نظرآن‌ها شما ملاک و معیارهای لازم برای ازدواج را دارید دیگر استخاره کردن هیچ توجیهی ندارد.

استفاده ابزاری از استخاره ممنوع!

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که درباره ازدواج بعضی از خانواده‌های دختر یا پسر گاهی می‌خواهند بنا به دلیلی جواب منفی بدهند ولی استخاره را بهانه می‌کنند و به طرف مقابل می‌گویند که مشکل خاصی نیست اما چون استخاره گرفته‌ایم و بد آمده است پاسخمان منفی است. این خانواده‌ها باید بدانند که این شیوه برای ارائه پاسخ منفی به خواستگار روش درستی نیست و در حقیقت یک نوع توسل به کذب است. اگر واقعا این خانواده به این ازدواج تمایلی ندارند و برای آن مانعی می‌بینند به صورت روشن دلیل اصلی خود را بیان کنند ولی اینکه برای این کار متوسل به استخاره بشوند راه صحیحی نیست |خراسان|حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها