یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه ادعای حقوق بشرخواهی به یک ابزار در دست استکبار برای محکوم کردم مخالفانش درآمده است، گفت: اگر در مسئله انرژی هسته ای بتوانیم با آن ها به توافق برسیم در مسئله حقوق بشر این توافق وجود ندارد.
کد خبر: ۶۲۹۵۹۷
نمی‌توانیم در زمینه حقوق بشر با غربی‌ها به توافق برسیم

آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در دیدار حجت الاسلام محمدجواد ارسطا که به منظور اهدای جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی به وی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: خیلی خوشبختیم که فعالیت‌های کمیسیون حقوق بشر ادامه یافته و ریشه کرده است، مسئله مهم این است که یکی از ابزارهای مهم در دست استکبار جهانی و ظالمان مسئله حقوق بشر است.

وی ادامه داد: این مسئله دستاویزی شده که بسیاری از برنامه‌های آنها پیش برود و در واقع وسیله‌ای برای محکوم کردن مخالفانشان شده است و تمامی ندارد و فردا هم می‌توانند با بهانه‌های مختلف از آن استفاده کنند.

استاد برجسته حوزه افزود: باید توجه کنیم که چگونه با آنها مذاکره می‌کنیم، ممکن است بعد از حل شدن مسئله انرژی هسته‌ای آنها بخواهند از طریق مسئله حقوق بشر مورد ادعای خود وارد مذاکرات شوند، اگر در مسئله انرژی اتمی با آنها بتوانیم توافق کنیم در اینگونه مسائل نمی‌توانیم.

وی تاکید کرد: آنها اصرار دارند که آن تعریف خود از حقوق بشر را برما تحمیل کنند، اگر آزادی بیان است پس ما هم آزادیم که حرف خود را بزنیم و چیزی نباید بر ما تحمیل شود، اصلا سئوال این است که چرا آنها باید تعریف خود را برما تحمیل کنند و ما نتوانیم این کار را انجام دهیم؟

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه آنها از اساس با اعتقادات ما مشکل دارند، گفت: اگر در زمینه حقوق بشر اسلامی کاری انجام می‌شود نباید تنها و تنها دفاعی باشد، باید تهاجمی هم صورت بگیرد و در پی صادر کردن آن باشیم، اگر ما بتوانیم در عین دفاع تهاجمی هم عمل کنیم می‌توانیم آثار آن را در جوامع امروز مشاهده کنیم.

وی اظهار داشت: باید از موضع قدرت و تهاجم و منطق و استدلال قوی اسلام وارد عمل شد، الحمدالله فرهنگ اسلامی و شیعه یک فرهنگ محکم و منطقی است، بنابراین باید با توکل به خدا و تکیه بر شیوه هایی که اهل بیت (ع) به ما آموختند وارد عمل شد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی هستند که کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند اما نتوانسته اند چندان رشد کنند، برخی از کشورها گمان می‌کنند باید تنها از فرهنگ غرب تغذیه شوند، ما باید این کشورها را در زمینه حقوق بشر با خود همراه کنیم.

وی افزود: باید این کشورها را تقویت کنیم، اگر آنها را همراه خود داشته باشیم می‌توانیم نسبت به زمانی که تنها هستیم بهتر عمل کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه این اهداف می‌تواند با برگزاری همایش و سمینار و دعوت از کشورهای دیگر پیش برود، گفت: چنین تشکیلاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی باید مستقل از حکومت‌ها و دولت‌ها عمل کند، در مرجعیت هم مراجع ما مستقل هستند و حمایت از نظام درکنار استقلال انجام می‌شود، اگر ما مستقل باشیم می‌توانیم در عین حمایت، حرف هم بزنیم ولی در مسیر حمایت از نظام و ولایت.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمدجواد ارسطا با بیان اینکه بیشترین استفاده علمی خود در مباحث حوزوی را از محضر آیت الله مکارم شیرازی برده است، گفت: خداوند را شاکریم توانستیم از نگاه شما که یک نگاه واضح و جامع و منطقی به فقه آل محمد(ع) و روایات است بهره مند شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس قم و برنده جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: با توجه به این سرمایه وجودی شما و پاسخگویی اسلام عزیز در همه ابعاد زندگی انسانی تصمیم گرفتیم وارد بحث حقوق بشر شویم.

وی با بیان اینکه علم ائمه اطهار(ع) علمی حقیقی است، گفت: با این اعتقاد جازم منابع دینی را بررسی کردیم تا بتوانیم دیگاه این منابع را پیرامون مسئله حقوق بشر استخراج کنیم و دیدم که مانند سایر زمینه‌ها در اینجا نیز سرمایه‌های دینی ما پاسخ مناسب داشتند.

گفتنی است در پایان این دیدار، جایزه کمیسیون حقوق بشر اسلامی توسط آیت الله مکارم شیرازی به حجت الاسلام ارسطا اهدا شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها