نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

صالحی: منتظر گزارش‌های مثبت آمانو بعد از اقدامات اعتمادساز ایران هستیم

ولایتی: مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد، گفت: گام‌های اولیه برای توافق برداشته شده است و مذاکره‌کنندگان از این روند مراقبت دارند، چرا که حریف ما ممکن است خلاف توافق ژنو که مورد تفاهم قرار گرفته است، عمل کند.
کد خبر: ۶۲۹۴۵۷

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی که ریاست بیمارستان مسیح دانشوری تهران را به عهده دارد در حاشیه بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی از مرکز پزشکی هسته‌ای این بیمارستان گفت: با توجه به سابقه‌ای که از دوستان مذاکره‌کنندگان‌مان داریم، امیدواریم در گام‌های بعدی هم موفق باشند و از حقوق مسلم هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی دفاع کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: ایجاد تفاهم با دنیا جزو کارهایی است که آقایان دنبال می‌کنند ضمن آن‌که ذره‌ای از حقوق هسته‌ای که داریم عقب‌نشینی نخواهند کرد.

ولایتی با اشاره به بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی از مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان مسیح دانشوری گفت: انرژی هسته‌ای بخش مهمی از زندگی امروز بشر است و نیازمندی‌های روزافزون ما به آن انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: ما در حوزه تشخیص دقیق بیماری‌های سرطانی، قلبی و مغزی نیاز به دستگاهی به نام پِت‌‌سی‌تی داریم که امکان تشخیص این بیماری‌ها را فراهم می‌کند. بیمارستان مسیح دانشوری اقدام به تهیه دستگاه تصویربرداری پِت‌‌سی‌تی کرده است. در گذشته که این دستگاه را نداشتیم بیماران برای تشخیص بیماری به دوبی، ابوظبی یا ترکیه می‌رفتند که هزینه‌های بسیار زیاد در بر داشت و از سویی تشخیص‌های درست هم بعضا داده نمی‌شد.

ولایتی گفت: ضرورت دارد در کشور از این نوع دستگاه‌ها به تعداد قابل توجه تهیه شود تا بیماران برای تشخیص بیماری‌ها بویژه سرطان‌ها مجبور به سفر به کشورهای دیگر نباشند، این دستگاه‌ها ذرات کوچک متاستاز را تشخیص می‌دهند و با توجه به تعداد قابل توجه بیماران سرطانی در کشور ما به این دستگاه نیاز داریم.

رئیس دانشگاه مسیح دانشوری با اشاره به بازدید علی‌اکبر صالحی از مرکز پزشکی هسته‌‌ای گفت: قرار است با یکدیگر بررسی کنیم که چه بخش‌هایی از دستگاه پِت‌‌سی‌تی و تجهیزات جانبی‌اش را می‌توانیم با توانمندی داخلی بسازیم.

او گفت: انرژی هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی می‌تواند با به‌کار گرفتن امکاناتش حدود 500 رشته را درگیر کند به عنوان مثال در زمینه تامین آب آشامیدنی بسیاری از شهرهای ما با کمبود آب مواجهند که سازمان انرژی اتمی می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن که با فناوری هسته‌ای کار می‌کنند آب آشامیدنی بخش‌های مختلفی از کشور را تامین کنند.

ولایتی ادامه داد: برخی برای این که اجازه ندهند در زمینه هسته‌ای کار کنیم اتهاماتی را به ما وارد کرده‌اند و با وجود تمام گزارش‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران داده است که نشان می‌دهد هیچ‌یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز خارج نشده است، اما باز هم بهانه‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: با فتوای رهبر معظم انقلاب و دقت همکاران ما و این که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما تحت نظارت آژانس است. اتهامات بی‌اساس درباره ایران بهانه‌گیری است.

ولایتی ادامه داد: مردم کشور مطمئن باشند ما توان و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را که به دست آورده‌ایم از دست نخواهیم داد ولو این‌که آمریکایی‌ها و دیگران فشار بیاورند. ضمن این‌که طالب مذاکره هستیم و حتما مذاکرات باید ادامه پیدا کند؛ اما در چارچوب حقوق مسلم هسته‌ای ایران با رعایت قواعد بین‌المللی، امیدواریم مذاکره‌کنندگان‌مان با این پشتیبانی که دارند بتوانند در قدم‌های بعدی در مذاکرات ژنو یا هر جای دیگر که صورت می‌گیرد با موفقیت این مشکل را حل کنند.

در مسیر تلطیف روابط ایران و آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در جمع خبرنگاران گفت: برای تلطیف فضای موجود شش مورد درخواستی آژانس را پذیرفتیم و امیدواریم که از این پس هر گزارش که از سوی آمانو به شورای حکام می‌رود، فضای مثبت‌تری داشته باشد.

به گزارش مهر، علی‌اکبر صالحی در این باره که اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقابل بازرسی بازرسان آژانس از کارخانه آب سنگین اراک چه خواهد بود و آژانس پس از پایان اجرای شش بند توافقی چه اقداماتی را در قبال ایران صورت خواهد داد، گفت: آژانس در ارتباط با تفاهم نامه‌ای که با آقای آمانو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم، آنها تقاضای شش مورد را داشتند که قبول کردیم برای تلطیف فضای موجود این شش خواسته را تامین کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از خواسته‌ها، بازدید از کارخانه آب سنگین اراک بود، بیان کرد: یکی دو هفته پیش بازرسان آژانس برای بازدید آمدند و خواسته دیگر آنها بازدید از معدن تولید اورانیوم گچین بندرعباس است که آن هم بزودی انجام خواهد شد.

صالحی ادامه داد: این رویکرد باعث شده که گزارش اخیر آمانو به شورای حکام گزارش مثبت‌تری نسبت به گزارش‌های سابق باشد و ان‌شاءالله با همین رویکرد به جلو می‌رویم تا اعتماد متقابل ایجاد شود و همکاری بین آژانس و سازمان انرژی اتمی مکمل گفت‌وگوی سیاسی که با 1+5 قرار می‌گیرد، باشد.

صالحی تاکید کرد: البته این دو، دو راه متفاوت هستند؛ ولی مکمل یکدیگر هستند و هر کدام می‌تواند تاثیر خود را بر دیگری داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره زمان بازدید از معدن گچین گفت: دقیق نمی‌دانم، ولی اول بهمن ماه قرار است کارشناسان با یکدیگر صحبت کنند، ولی تاریخ دقیق بازدید را هنوز نمی‌دانیم. اکنون در جریان نیستم که آیا تاریخ دقیقی مورد تفاهم قرار گرفته است یا خیر. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بازدیدی که از بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان مسیح دانشوری داشتیم، بسیار مفید بود. این دو مراکز مهمی هستند که با استفاده از تجهیزات پرتودرمانی چه برای تشخیص و چه برای درمان در حد وسیع استفاده می‌کنند و به عنوان مراکز مرجع در کشور شناخته شده‌اند.

وی افزود: یکی از عرصه‌هایی که سازمان انرژی اتمی در آن ورود دارد و فعالیت جدی انجام می‌دهد در ارتباط با استفاده از این فناوری هسته‌ای در امور پزشکی است یعنی تجهیزات تشخیصی، درمانی و تولید رادیوداروهای مختلف و تولید عناصر دیگری که نیاز است استفاده شود.

صالحی تصریح کرد: این بازدید شروعی است برای گسترده‌تر کردن همکاری‌ها با مراکز درمانی کشور که بتوانیم نیازهای درمانی و تشخیصی کشور را در بعد استفاده از تجهیزات پرتودرمانی گسترش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها