به نظر می‌رسد مقدمات و آماده‌سازی گروه‌ها و طرف‌های بین‌المللی برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 درباره آینده سوریه، کار ساده‌ای نباشد؛ موضوعی که شخصیت‌های بین‌المللی نیز بر آن صحه می‌گذارند.
کد خبر: ۶۲۹۳۱۹

در همین راستا، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی خبری با تاکید مجدد بر آمادگی سازمان ملل برای برگزاری نشست ژنو 2 در دوم بهمن ماه، اعلام کرد: مذاکرات ژنو 2 که در ارتباط با بحران سوریه صورت می‌گیرد، بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. به گزارش ایسنا، وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: از دولت سوریه و مخالفان این کشور انتظار می‌رود تمرکز خود را روی انتخاب نمایندگان اعزامی خود به ژنو 2 معطوف کنند. دبیرکل سازمان ملل همچنین استفاده از بشکه‌های حاوی مواد منفجره در حلب و خشونت‌ها در سوریه را محکوم کرد.

از سوی دیگر، نمایندگان ائتلاف مخالفان سوریه با تشدید درگیری‌ها در حلب و حومه آن، اعلام کردند درصورت ادامه این درگیری‌ها در مذاکرات ژنو 2 شرکت نخواهند کرد. بر همین اساس، بدر جاموس، دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه در این خصوص مدعی شد: کشورهایی که نتوانستند نظام سوریه را وادار به توقف درگیری‌ها کنند، چگونه می‌توانند بر نظام سوریه برای اجرای معاهده ژنو 1 فشار وارد کنند. دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه همچنین خاطرنشان کرد: هیات کل ائتلاف مخالفان در چهارم ژانویه (چهاردهم دی) تصمیم نهایی خود را در خصوص مشارکت در نشست ژنو 2 اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال، الکسی پشکوف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه با تاکید بر اهمیت حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ گفت: برگزاری این کنفرانس بدون حضور ایران مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. پشکوف تاکید کرد: کشورهای اروپایی با حضور ایران در ژنو۲ موافق هستند اما آمریکا درباره حضور ایران تردید دارد. وی عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نیز اسرائیل را مانع مشارکت ایران در ژنو۲ دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها