تصویربرداری سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار در خرمشهر ادامه دارد.« کیمیا» نخستین سریال صد قسمتی تلویزیون است که برای پخش از شبکه دو تولید می‌شود.
کد خبر: ۶۲۹۰۳۸
«کیمیا» به نخلستان‌های خرمشهر رسید

عوامل سریال «کیمیا» این روزها در حال تصویربرداری لوکیشن‌های مربوط به نخلستان در خرمشهر هستند. از دیگر لوکیشن‌های اصلی محل تصویربرداری این مجموعه، خانه فرخ (حسن پورشیرازی) و مهری (آزیتا حاجیان) پدر و مادر کیمیا (مهراوه شریفی‌نیا) است.

این مجموعه به نویسندگی مسعود بهبهانی‌نیا در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و زمان حال اتفاق می‌افتد و داستان دختری پرسشگر و معترض به نام کیمیاست که با پدر نظامی و منضبط خود دچار اختلاف می‌شود. سیر حوادثی که در زندگی این خانواده رخ می‌دهد آنها را درگیر توطئه و دسیسه‌ای بزرگ و شیطانی می‌کند و کیمیا با تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی‌آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می‌شود.

«کیمیا» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد و نقش شخصیت اصلی آن را مهراوه شریفی‌نیا بازی می‌کند.

از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سیدمهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کورش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیک، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم تقلابی، ابتسام بقلایی، نوید خدا‌شناس، میرفرخ هاشمیان و محسن مجلس‌آرا اشاره کرد.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سریال «کیمیا» درباره این مجموعه به جام‌جم گفت: سریال کیمیا، روایتگر زندگی دختر جوانی با همین نام است. داستان از سال ۵۶ آغاز می‌شود و به مقطع سقوط خرمشهر می‌رسد. در این مقطع با یک پرش زمانی ادامه داستان در زمان حال روایت می‌شود.

وی افزود: در این سریال زندگی کیمیا از هفده تا چهل و پنج سالگی بر بستر قصه‌ای جذاب روایت می‌شود. درواقع بینندگان حدود 25 سال از زندگی این شخصیت، خانواده، دوستان و اطرافیان وی و همچنین حوادث و اتفاقات مختلفی را که برای آنها روی می‌دهد تماشا خواهند کرد. به موازات این قصه شاهد مرور تاریخ کشور از سال 56 همزمان با وقوع انقلاب اسلامی و در ادامه دوران دفاع مقدس خواهیم بود.

شفیعی ادامه داد: انتخاب نام کیمیا برای این سریال چند دلیل دارد. کیمیا از یک سو درواقع نام شخصیت اصلی سریال است که قصه برمحور او تعریف می‌شود و از سوی دیگر استعاره‌ای است از این‌که گذشت زمان انسان‌ها را به کیمیا و طلا تبدیل می‌کند.

او درباره ایده شکل‌گیری این سریال اظهار کرد: طرح اولیه سریال «کیمیا» براساس سفارش و ایده‌ اولیه آقای دارابی، معاون سازمان صداوسیما در امور تلویزیون شکل گرفت. ایشان ایده نخست این سریال مبنی بر به تصویر کشیدن زندگی یک زن مسلمان ایرانی که دوره‌های مهم و مختلفی از تاریخ کشور از جمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از نزدیک دیده و تجربه کرده، حدود 3 سال پیش مطرح کردند. پس از جدی شدن ساخت این سریال، با آقای بهبهانی‌نیا برای نگارش قصه و فیلمنامه‌ای منسجم که تاریخ معاصر ایران را در دوره‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در بستر ملودرامی اجتماعی روایت کند، مشورت کردیم تا در نهایت «کیمیا» نوشته شد.

شفیعی درخصوص علت انتخاب بهبهانی‌نیا به عنوان نویسنده این مجموعه تصریح کرد: بهبهانی‌نیا تجربه بسیاری در نوشتن سریال‌های طولانی دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای این کار بود. او پیش از نیز سریال‌های زیادی را با این جنس و ژانر نوشته که از میان آنها می‌توان به سریال 80 قسمتی «نرگس»، 50 قسمتی «فاصله‌ها» و 40 قسمتی« ترانه مادری» اشاره کرد.

 

داستانی پرکشش در لوکیشن‌های متعدد

تهیه‌کننده «کیمیا» با اشاره به پیش تولید طولانی این مجموعه گفت: با توجه به این‌که این سریال بسیار پرلوکیشن و پربازیگر است، پیش تولید بسیار طولانی هم داشت. معمولا در دنیا این نوع کارهای طولانی برای ساخت سریال‌های آپارتمانی یا خانوادگی انتخاب می‌شود تا در لوکیشن‌های ثابت به روایت قصه‌های متنوع و متعدد بپردازد. اما خصوصیت و ویژگی متفاوت «کیمیا» این است که علاوه بر قصه‌ای پرکشش و پرفراز و نشیب، لوکیشن‌های بسیار زیاد و متنوع هم خواهد داشت.

شفیعی افزود: روایت تاریخ کشور در چند مقطع زمانی نیازمند درنظر گرفتن فضاهای مختلف و بازسازی مقاطعی از تاریخ است. ما باید در این سریال خرمشهر قبل و بعد از انقلاب و همچنین خرمشهر در دوران جنگ را به تصویر بکشیم. درباره تهران نیز همین طور است و این شهر را در سه مقطع مختلف نشان خواهیم داد که این کار بسیار دشواری است. بنابراین در این سریال علاوه بر سختی‌های پروداکشن، بازیگران و طراحی صحنه و گریم، به دلیل به تصویر کشیدن چند مقطع تاریخی مجبوریم از نشانه‌‌ها و المان‌های آن مقاطع استفاده کنیــــم که سختی کار را چند برابر می‌کند.

وی با اشاره به ترکیب بازیگران این سریال تصریح کرد: حدود 300 بازیگر در این سریال حضور دارند که تاکنون 70 نفرشان را من و آقای افشار (کارگردان) به صورت قطعی انتخاب کرده‌ایم. ملاک ما در انتخاب بازیگران این مجموعه هم استفاده از بازیگران پیشکسوت و با تجربه و هم چهره‌های جوان و کمتر دیده شده بود. من در سریال‌های قبلی‌ام از جمله «مادرانه» نیز همین رویکرد را داشتم، چرا که به نظرم یکی از ایرادهای سریال‌های فعلی تلویزیون استفاده از برخی بازیگران و چهره‌های تکراری است که برای مخاطب هم جذابیت ندارد. به همین دلیل در این سریال سعی کردیم از بازیگران کمتر دیده شده استفاده کنیم تا طراوت بیشتری را در سریال ایجاد کنیم.

17 ماه تصویربرداری برای 100 قسمت سریال

شفیعی با اشاره به پروسه تولید این مجموعه اظهار کرد: اکنون حدود یک ماه از تصویربرداری این سریال می‌گذرد و پیش‌بینی ما این است که تا آخر سال تصویربرداری فضاهای خارج از تهران را به طور کامل به پایان برسانیم. پس از آن نیز با آماده شدن دکورهای مربوط به لوکیشن‌های تهران، از اوایل سال آینده تصویربرداری را در تهران و حومه آن ادامه دهیم.

این تهیه‌کننده درباره زمان احتمالی پخش این مجموعه نیز گفت: با توجه به حجم و گستردگی این پروژه، درنظر گرفتن زمان دقیق پخش آن نیز چندان قابل برنامه‌ریزی نیست و نمی‌توان از حالا در این باره صحبت کرد. با این حال پیش‌بینی ما این است که حدود 17 ماه تصویربرداری داشته باشیم و فکر می‌کنم از چند ماه آخر سال 93 و یا هفته دفاع مقدس سال آینده می‌توان پخش سریال را آغاز کرد که البته این هم بستگی به نظر مدیران سازمان دارد. به هرحال بهتر است حداقل یکسال کار کنیم و بعد پخش آن آغاز شود. برخی عوامل سازنده این سریال عبارتند از: سرپرست گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی: فرید سجادی‌حسینی‌/‌ دستیاران کارگردان: حسین دیردار، مسعود حاتمی ‌/‌ برنامه‌ریز: هانیه بساتینی ‌/‌ مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران ‌/‌ صدابردار: فرشید احمدی ‌/‌ طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری ‌/‌ طراح گریم: امیر اسکندری ‌/‌ مدیر تولید: فرشید رئوفی ‌/‌ جلوه‌های ویژه میدانی: محمدرضا شریفی‌راد‌/ ‌جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: حسن ایزدی ‌/‌ عکاس: محمدحسن سعادت‌هندی.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها