گزارشی از پشت صحنه برنامه صبحگاهی «طلوع»

نشاط‌بخشی صبحگاهی به سبک شبکه 4

ده دقیقه تا شروع برنامه طلوع شبکه چهار زمان داریم. میلاد شیران، مجری ثابت برنامه طلوع متن را نگاه می‌کند. کارگردان برنامه از او می‌خواهد در جای خود مستقر شود. دوربین‌ها تست نهایی را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۶۲۸۲۰۷

کارگردان می‌گوید: «مجری حرکت نکند و جلوتر از این نیاید. آماده باشید با دوربین 3 شروع می‌کنیم و با دوربین 2 ادامه می‌دهیم.» میلاد شیران که سال‌ها چهره او را در برنامه «صبح بخیر ایران» دیده‌ایم این بار مجری برنامه صبحگاهی طلوع در شبکه چهار سیماست و شاهد اجرایی متفاوت از او هستیم. در این برنامه آهنگ صدای میلاد شیران در عین حال که شور و نشاط صبحگاهی دارد، کمی آرام‌تر است. با سلام و صبح بخیر برنامه شروع می‌شود. مجری برنامه می‌گوید: خوشحال هستم با طلوع خورشید یک بار دیگر با شما بینندگان عزیز صبح را آغاز می‌کنم. امیدوارم با طلوع خورشید امروز اتفاق‌های قشنگی در زندگی شما طلوع کند. یک موسیقی پخش و اولین مهمان برنامه وارد استودیو می‌شود.

***

سعید اسدی، مدیرکل تلویزیون تعاملی سازمان صدا و سیما به عنوان اولین مهمان برنامه توضیحاتی درباره آی‌پی مدیا (تلویزیون اینترنتی) و این که پنج استان کشور به این سیستم دسترسی دارند، صحبت می‌کند. یک گزارش تصویری پخش می‌شود و در همین فاصله، یقه لباس مهمان برنامه هم درست می‌شود.

اسدی همچنین می‌گوید: آی‌پی مدیا ویژگی‌های بسیاری دارد. یکی از آنها این است که زمان در اختیار مخاطب است و خودش تصمیم می‌گیرد در چه ساعت، چه برنامه‌ای را ببیند و براساس برنامه شخصی زمان را مدیریت می‌کند.

ساعت نزدیک به 8 صبح است. با همکاری روابط عمومی شبکه چهار و حراست، چاوش هماوندی عکاس روزنامه وارد رژی استودیو 12 می‌شود و بلافاصله کار خود را شروع می‌کند. وقتی وارد استودیو می‌شود مدیر صحنه از کارگردان برنامه سوال می‌کند این فرد کیست که عکس می‌گیرد. ناظر پخش و تهیه‌کننده می‌گویند: مشکلی نیست، عکاس روزنامه جام‌جم است.

بحث درباره آی‌پی‌مدیا ادامه می‌یابد. از اتاق فرمان به مجری برنامه می‌گویند: بحث طولانی شده. موضوع را جمع کن، پاس بده. اما بحث همچنان ادامه دارد. امیر عسگری، کارگردان هنری برنامه مرتب می‌گوید: میلاد خداحافظی کن. وقت نداریم. تهیه‌کننده می‌گوید: شاید نمی‌شنود. عوامل فنی داخل استودیو موضوع را به میلاد شیران انتقال می‌دهند و او سرانجام بحث را تمام می‌کند. بخش اول برنامه تمام می‌شود.

***

امیر عسگری می‌گوید: تیم برنامه‌ساز طلوع 20 نفر هستند که امروز با بخشی از آنها آشنا شدید؛ چهار گزارشگر که از سطح شهر گزارش تهیه می‌کنند و همکارانی که در تهیه کلیپ‌های برنامه فعالیت می‌کنند، در استودیو حضور نداشتند. یکی از کارهای من بررسی و تائید کارهایی است که این همکاران تولید می‌کنند.

میلاد شیران در فرصتی که دست می‌دهد درباره حضورش در برنامه طلوع صحبت می‌کند. او می‌گوید: یکی از ویژگی‌های برنامه‌های صبحگاهی، شادی، سرحال بودن و انرژی مثبت دادن به مخاطب است اما اجرای برنامه صبحگاهی در هر شبکه تلویزیونی براساس رویکرد، رسالت و اهداف هر شبکه فرق می‌کند. به همین دلیل اجرای من در برنامه طلوع با صبح بخیر ایران متفاوت است و اگر اجرای یکسانی داشته باشم، اشکال دارد.

در این فاصله با علیرضا علیا نیز صحبت می‌کنم. او می‌گوید: از سال 70 وارد عرصه بازیگری شدم و در این مدت اجرای برنامه‌های مختلفی را هم بر عهده داشته‌ام، اما این اولین بار است که برنامه صبحگاهی اجرا می‌کنم. می‌پرسم چه حس و حالی دارد که می‌گوید: سخت است. می‌گویم: پس چرا قبولش کردید؟ می‌گوید: می‌خواستم دچار روزمرگی نشوم و قابلیت‌های خودم را بیشتر کنم، زیرا با اجرای هر برنامه‌ای، بر دانش مجری افزوده می‌شود. از زمانی که با این برنامه همکاری خود را شروع کردم، هر روز که به استودیو می‌آیم، انرژی مضاعفی از همکاران می‌گیرم.

***

کد 99 عنوان یکی از بخش‌های برنامه طلوع است که روزهای زوج پخش می‌شود و کارشناس آن دکتر کامران فردوسی، متخصص قلب است. میلاد شیران درباره سلامت و بهداشت عمومی با او گفت‌وگو می‌کند. در همین فاصله، کارگردان هنری که حالا با گوشی دیگری با مجریان برنامه در ارتباط است، می‌گوید: میلاد به پشتی مبل تکیه بده! او طرز نشستن خود را تغییر می‌دهد. بخش کد 99 با صحبت‌های دکتر فردوسی ادامه می‌یابد. او در بخشی از صحبت‌هایش در این قسمت برنامه می‌گوید: مردم بیشتر به ظاهر خود فکر می‌کنند تا به سلامت، چون بهداشت و سلامت از اولویت‌های مهم جامعه نیست. اگر سلامت جسمی و روحی افراد جامعه ارتقا یابد، بازده کار مفید در جامعه نیز افزایش می‌یابد.

***

در حالی که گروه خود را برای بخش پایانی برنامه آماده می‌کند، اعظم کریمی یکی دیگر از مجریان برنامه را پیدا می‌کنم و از او درباره اجرا در طلوع می‌پرسم. او که اجرای بخش‌های گردشگری، میراث فرهنگی و گفت‌وگو با نخبگان را به عهده دارد، می‌گوید: اولین بار است در چنین ساعتی برنامه اجرا می‌کنم. اول فکر می‌کردم کار سختی است ولی پیامک‌های مخاطبان برنامه به من احساس و انرژی خوبی می‌دهد. آنها از طریق سامانه پیامکی 3000044 ضمن این که سوالات خود را بیان می‌کنند، با جملات زیبایی که درباره صبح، نشاط و زندگی ارسال می‌کنند، ما را شریک لحظات خوش زندگی خود کرده و از آنها انرژی می‌گیریم.

***

بخش پایانی برنامه است. میلاد شیران می‌گوید: فردا روز دیگری طلوع می‌کند. از این که ما را همراهی کردید متشکرم. خداوند یار و نگهدار شما باشد.

کارگردان برنامه به حسینی تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: نور آبی سمت چپ دکور زیاد است. مسئول فنی نور هر ترفندی که توانسته زده است. حسینی می‌گوید: تا آخر هفته این مشکل بر طرف می‌شود!

پس از اتمام برنامه عکس جمعی گرفته شد، اما به دلیل کمبود فضا بعضی همکاران در عکس حضور ندارند.

یک جنگ فرهنگی- علمی

سری جدید برنامه صبحگاهی طلوع با هدف ترویج خودباوری، غرور ملی، امید، نشاط و آگاهی‌بخشی به مردم در حوزه‌های مختلف تهیه و تولید می‌شود.

سیدمهدی حسینی تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: طلوع یک جنگ صبحگاهی فرهنگی - علمی با زبانی ساده و گویاست، چون مخاطب سرمایه اصلی است. به همین منظور جدول پخش برنامه از یک هفته قبل اعلام می‌شود تا مخاطبان با برنامه تعامل داشته باشند. تفاوت ما با دیگر برنامه‌های صبحگاهی این است که مخاطبان می‌دانند چه موضوعی با چه محتوایی از سوی کارشناس مطرح می‌شود و آنها می‌توانند سوالات خود را برای ما ارسال کنند. در هر برنامه حداقل چهار موضوع مختلف با حضور کارشناسان مربوط بررسی می‌شود. همچنین مجریان برنامه در روزهای مختلف تغییر می‌کنند تا برنامه جذاب‌تر و متنوع‌تر باشد. پخش کلیپ‌های مرتبط و گزارش‌های مردمی از دیگر بخش‌های برنامه است.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها