دادگاه جنایی قاهره، احمد شفیق و پسران مبارک را از اتهام فساد تبرئه کرد. به این ترتیب آخرین نخست‌وزیر دوره مبارک می‌تواند بار دیگر به مصر بازگردد. دادگاه این افراد را از اتهام‌هایی چون زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی زمین‌های متعلق به نیروی‌هوایی، تبرئه کرده است.
کد خبر: ۶۲۷۹۶۴

احمد شفیق، بعد از انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهور به دبی گریخت و هم اکنون آنجاست. با حکم دادگاه قاهره اکنون وی می‌تواند به مصر بازگردد و در انتخابات آتی شرکت کند.

در این دادگاه دو فرزند حسنی مبارک نیز از برخی اتهامات فساد علیه آنها تبرئه شدند. شفیق و فرزندان مبارک در زمان مرسی دادگاهی شده بودند. / ایسنا

تغییر موضع قطر نسبت به تحولات سوریه

وزیر خارجه قطر با تاکید بر این‌که جز توسل به راه حل سیاسی هیچ برون‌رفتی برای بحران سوریه وجود ندارد، بر حمایت کشورش از حل و فصل دیپلماتیک این بحران تاکید کرد.

خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه قطر در جریان کنفرانس خبری مشترک با رمطان لعمامره، همتای الجزایری خود تاکید کرد، قطر فقط از راه حل سیاسی در بحران سوریه حمایت خواهد کرد.

العطیه افزود: قطر و الجزایر بر اساس تصمیمات جامعه بین‌المللی در مورد سوریه عمل خواهند کرد و هیچ اختلافی بین این دو کشور در این باره وجود ندارد. از سوی دیگر، رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر حمایت کشورش را از اقدامات اخضر ابراهیمی نماینده بین‌المللی و عربی برای حل بحران سوریه به‌طور صلح‌آمیز اعلام کرد.قطر پیشتر از مخالفان دولت سوریه بود و حتی از حمله نظامی به این کشور حمایت می‌کرد؛ اما به نظر می‌رسد اخیرا با تغییر موضع از راه حل سیاسی در مورد بحران سوریه حمایت می‌کند./ ایرنا

شرایط امنیتی در پایتخت اکراین

کی‌یف، پایتخت اکراین از ساعات اولیه بامداد دیروز وضع امنیتی تازه‌ای پیدا کرد و صدها مامور ویژه ضدشورش در منطقه مرکزی این شهر مستقر شدند. نیروهای ویژه ضدشورش در میدان استقلال، میدان اروپا و چند خیابان مرکزی کی‌یف از جمله کرشاتیک استقرار یافتند.

هدف از حضور این نیروها پاکسازی منطقه مرکزی کی‌یف از موانع ایجاد شده از سوی معترضان عنوان شد. در همین حال به گزارش رسانه‌های خبری روسی، صدها تظاهرکننده مخالف دولت در پایتخت اکراین همچنان در میدان‌های استقلال و اروپا حضور پیدا کردند. اکراین و بویژه کی‌یف از بیست‌ویکم نوامبر گذشته و به دنبال خودداری رئیس‌جمهور این کشور از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه اعتراضات و تظاهرات گسترده بوده است./ ایرنا

پرونده عربستان دوباره به جریان افتاد

دادگاهی در آمریکا بار دیگر پرونده شکایت خانواده قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در مورد حمایت مالی عربستان از القاعده را به جریان انداخت.

قاضی این دادگاه اشاره کرد به جریان انداختن دوباره شکایت از عربستان ضروری است؛ زیرا این کار در سال 2011 در مورد افغانستان صورت گرفت و برخورد متفاوت با دو پرونده مشابه امر نادری خواهد بود. وکیلی که به نمایندگی از عربستان در جلسه دادگاه شرکت کرده بود، گفت: «جای بسی تاسف است، کشوری دارای حاکمیت و همپیمان آمریکا مجبور باشد، با گذشت ده سال از آن ماجرا در مورد این شکایت از خود دفاع کند.»

شاکیان این پرونده تعدادی از جمعیت‌های خیریه عربستانی را متهم کرده‌اند که از گروه‌های مرتبط با القاعده برای اجرای این حمله حمایت مالی کرده‌اند و خواستار میلیاردها دلار غرامت شده‌اند. در یازدهم سپتامبر 2001 افرادی ناشناس که تعدادی از آنها تبعه سعودی بودند، با دو هواپیما به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک آمریکا حمله کردند و هواپیماها را به ساختمان این دو برج کوبیدند که باعث تخریب کامل آنها و کشته شدن بیش از 3000 نفر شد./ فارس

هنیه، عباس را به تشکیل دولت وحدت ملی فراخواند

نخست وزیر دولت حماس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به برگزاری هرچه سریع‌تر نشستی سراسری به منظور تشکیل دولت وحدت ملی فراخواند.

اسماعیل هنیه، در جریان هفتمین اجلاس علمی قدس خاطرنشان کرد: باید همگی با تهدیدات پیش روی ملت فلسطین و طرح‌های شوم رژیم صهیونیستی به مقابله برخیزیم، زیرا مذاکرات بی‌نتیجه سازش هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین به همراه نخواهد داشت. هنیه گفت: ملت فلسطین شدیدا نیازمند یک طرح ملی منظم و هدفمند به منظور حمایت از قدس و کرانه باختری و جلوگیری از طرح‌های توسعه طلبانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی است که درنهایت به آزادسازی سرزمین فلسطین و آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی منجر شود.

وی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا هرچه سریع‌تر مذاکرات سراسری برای تشکیل دولت وحدت ملی و به جریان انداختن کمیته‌های مرتبط با آن را آغاز کند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها