نگاهی به ابزارها و نرم‌افزارهای دیجیتالی که می‌تواند شب یلدای جالب‌تری را برایمان به ارمغان آورد

یلدای دیجیتالی

با چشم برهم‌زدنی فصل پاییز به انتهایش نزدیک شد و​به شب یلدا رسیدیم. شبی که بلندترین شب سال است و طی سنتی پسندیده، اقوام، فامیل، آشنایان و دوستان دورهم جمع می‌شوند تا اوقات خوشی در کنار هم داشته باشند. از آنجا که انواع وسایل دیجیتال به زندگی ما نفوذ کرده و تقریبا در هر جایی یکی از آنها پیدا می‌شود، این بار می‌خواهیم سراغ دستگاه‌های دیجیتالی‌مان برویم تا ببینیم این دستگاه چگونه می‌تواند شبی خاطره‌انگیزتر برایمان پدید آورد؟
کد خبر: ۶۲۷۹۲۷

شبکه را آماده کنید

قطعا در انواع دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه عکس و فیلم‌هایی ثبت و آنها را در هارددیسک کامپیوترتان ذخیره کرده‌اید، اما واقعا جمع‌کردن تمام افراد خانواده در اتاق و نمایش این عکس‌ها در صفحه نمایش نه‌چندان بزرگ کامپیوتر چندان جالب نیست. (کمبود جا برای نشستن در اتاق نیز مشکل دیگری است که نیاز به گفتن ندارد!) اینجاست که شبکه بیسیم خانگی شما به کمکتان خواهد آمد و این فرصت را فراهم می‌کند تا بتوانید عکس‌ها و فیلم‌هایتان را روی تلویزیون تماشا کنید.

در اینجا فناوری DLNA کمک حال شما خواهد بود و خوشبختانه به نرم‌افزار خاصی هم نیاز نخواهید داشت! نرم‌افزار Windows Media Player که همیشه از ظاهر نه‌چندان جالب و کاربر پسند آن ایراد می‌گیریم، می‌تواند نقش یک سرور نمایش فیلم و عکس را نیز ایفا کرده و فایل‌های چند رسانه‌ای شما را روی شبکه به اشتراک بگذارد. در سمت دیگر، می‌توانید نوت‌بوک خود یا یکی از دوستانتان را که به شبکه متصل است به تلویزیون وصل کرده و فایل‌ها را روی تلویزیون تماشا کنید.

همراه قدرتمند

گوشی موبایل و تبلت شما ابزاری بسیار قدرتمند است که می‌تواند یاری‌رسان خوبی برای سرگرمی خانوادگی شما باشد. اگر یکی از تولیدات جدید موبایل را در اختیار دارید، می‌توانید مطمئن باشید که از فناوری MHL پشتیبانی می‌کند. به کمک این فناوری می‌توانید گوشی را از طریق یک مبدل مخصوص و کابل HDMI به تلویزیون متصل کرده و محتویات موبایلتان را روی تلویزیون به نمایش بگذارید. در ضمن اگر گوشی را به شبکه بیسیم خانگی متصل کنید، می‌توانید از فناوری DLNA استفاده کرده و اینبار به جای نوت‌بوک، به کمک موبایلتان عکس‌ها و فیلم‌های ذخیره‌شده روی کامپیوتر را روی صفحه نمایش موبایل یا روی تلویزیون به نمایش بگذارید. خوبی این روش این است که می‌توانید فیلم‌ها و عکس‌هایی را که همین امشب از اعضای خانواده گرفته‌اید بدون فوت وقت برای آنها پخش کنید تا لذت ببرند.

Miracast دوست داشتنی

اینبار با روشی جالب و بسیار راحت در اتصال دستگاه‌های موبایل به تلویزیون آشنا خواهیم شد که دیگر نه به کابل نیاز دارد و نه به شبکه بیسیم خانگی. فناوری Miracast این امکان را فراهم می‌کند تا گوشی یا تبلت شما مستقیم و به صورت بیسیم به تلویزیون متصل شود. برای انجام این کار باید تلویزیونی داشته باشید که از این فناوری پشتیبانی کند. همچنین گیرنده‌های خاصی همچون D-Link DSM-260با اتصال به تلویزیون‌های فاقد Miracast امکان انتقال تصاویر از گوشی به تلویزیون را امکان‌پذیر می‌کنند. زیبایی انتقال فایل‌های تصویری و ویدئویی به تلویزیون، چهره‌های متعجب بزرگ‌ترهای فامیل است که حتما سری تکان خواهند داد و از پیشرفت تکنولوژی اظهار تعجب خواهند کرد. اگر کمی زرنگ باشید می‌توانید پدر و مادربزرگ‌ها را به حرف درآورده و از آنها بخواهید دنیای امروز را با جوانی‌های خودشان مقایسه کنند. شک نکنید که شنیدن این داستان‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

وقت بازی است

قرار است در شب یلدا سرگرم شویم و به همین دلیل بازی‌های مختلف نیز نقش مهمی در این میان خواهند داشت، اما قرار نیست با بازی‌های پیچیده حوصله همه را سر ببریم. به همین دلیل در چنین موقعیت‌هایی بازی‌های ساده که اغلب افراد قادر به انجام آن هستند، مفید واقع خواهند شد. اگر360 XBOX دارید و به خاطر درس و مشق آن را در کمد قایم کرده‌اید، بهتر است آن را برای چنین شبی آماده کنید و به صورت گروهی به انجام بازی‌هایKinect بپردازید.

کینکت یا همان حسگر معروف شرکت مایکروسافت که می‌تواند حرکات بدن شما را درک کرده و به کاراکترهای داخل بازی منتقل کند، موجب می‌شود همه اعضای خانواده در رقابت برای بردن یک بازی، ساعت‌ها با حرکات عجیب و غریب بدن موجب تفریح و خنده اطرافیان را فراهم آورند. بد نیست چند بازی ساده هم روی تبلت خود داشته باشید.

بازی‌هایی همچون Sheep Happens، Temple Run، Angry Birds، Subway Surfer، Tetris، Fruit Ninja و... همگی بازی‌های ساده‌ای هستند که هر کسی قادر به انجام آنهاست و می‌توان به طور نوبتی به انجام آنها و کسب امتیاز پرداخت. بازی‌های قدیمی‌تر گروهی همچون منچ و مار و پله نیز برای گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند وجود دارد؛ پس آنها را نیز از قلم نیندازید!

سرگرمی فقط به بازی‌ها خلاصه نمی‌شود و می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون Google Earth استفاده کرده و در نقاط مختلف دنیا سیر کنید یا سراغ نرم‌افزار‌های خنده‌دار دوربینی همچون Funny Cameraو Photo Wrap رفته و عکس‌های بامزه‌ای از اطرافیان تهیه کنید. برای تهیه این بازی‌ها روی تلفن همراهتان کافی است به برنامک بازار یا فروشگاه‌های مجازی فروش اپلیکیشن مراجعه کنید.

دورهم باشید

خوشبختانه پلتفرم‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند این امکان را فراهم کرده تا بتوان انواع و اقسام نرم‌افزارها را برای آن طرحی کرد. پس می‌توانید انتظار داشته باشید که یک دیوان اشعار مناسب برای شب یلدا در تبلت یا گوشی خود داشته باشید تا در زمان مناسب به کارتان بیاید. گاهی نیز پیش می‌آید برخی از اعضای خانواده در سفر هستند یا نتوانسته‌اند در مهمانی حضور یابند. نگران نباشید زیرا ابزارهای ارتباطی خوبی در اختیارمان قرار دارد که می‌تواند ارتباط تصویری مناسبی برقرار کند. نرم‌افزار‌های Viber، Line، Skype و Tango برخی از این موارد هستند، اما دقت کنید که پیش از شب یلدا آنها را راه‌اندازی کرده و در آن شب به سرعت تماس خود را برقرار کنید. نرم‌افزارهای دیگری که ممکن است برایتان مفید واقع شود، نرم‌افزار‌های اطلاعات عمومی است. جستجوی عبارات «اطلاعات عمومی» یا «Fun Facts» در مجموعه‌های نرم‌افزاری همچون بازار اندروید می‌تواند نتایج بسیاری برایتان فراهم کرده و بخش دیگری از زمان شما را صرف‌خواندن و در میان گذاشتن این اطلاعات با دیگر اعضای خانواده کند.

بابک ولی‌زاده / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها