آیا می‌دانید تخمۀ سوخته سمی است؟ اگر در اثر حرارت بالا مغز تخمه قهوه‌ای سوخته با طعم و بوی تند شود مطمئن باشید که روغن آن تبدیل به روغن مضر و سمی شده و برای سلامتتان مخاطره‌آمیز است. اطلاعات دیگری را در این زمینه بخوانید تا بدانید.
کد خبر: ۶۲۷۸۶۳

شب یلدا هیچگاه فراموش نمی‌شود. می‌دانید چرا؟ چون در این شب انواع و اقسام خوراکی‌های هوس‌انگیز خورده می‌شود اما شاید بگویید این چه طرز فکری است ما شب یلدا را به دلیل آن که اولین شب زمستان و بلندترین شب سال است به خاطر سپرده‌ایم، اما در علم روان‌شناسی ثابت شده است هر چیزی که با یکی از نیازهای ما انسان‌ها در ارتباط باشد و آن را تامین کند، خاطره‌انگیز می‌شود.

در شب یلدا ، چون حس تنوع طلبی ما با دیدن و خوردن خوراکی های دلچسب و لذیذ اشباع می شود، به همین دلیل شبی به یاد ماندنی خواهد شد.

اما سوال اصلی این است که آجیل شب یلدا شامل چه ترکیباتی است و تخمه ای که در این شب تا نزدیکی های صبح شکسته و خورده می شود بهتر است از چه نوعی باشد تا کالری کمتری به بدن ما برساند؟

آجیل شب یلدا بر خلاف آجیل نوروز اغلب خام، بدون نمک و از نوع آجیل شیرین است. این آجیل شامل مغز گردو، پسته، فندق، بادام، بادام هندی، مویز، کشمش و توت خشک بوده و در آن تکه های باسلق دیده می شود.

این آجیل برای فشار خونی ها محدودیت مصرف ندارد و حاوی چربی های مفید است و مزه شیرین آن منهای باسلق از میوه های طبیعی همچون کشمش، مویز و توت خشک تامین می شود.

اما باید بدانید این آجیل در مقایسه با دیگر آجیل ها گرچه به دلیل دارا بودن میوه های طبیعی، مواد فیبری و مغذی بیشتری دارد و بتدریج قند خون را بالا می برد، اما کالری شیرینی این میوه ها با قند و شکر برابری می کند و به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات قندی که برای جذب نیاز به انسولین دارد مصرف آن برای افراد چاق و دیابتی محدودیت مصرف دارد.

هیچ تخمه ای کم کالری نیست

تخمه آفتابگردان، کدو و هندوانه از جمله تنقلاتی است که وقتی سرگرم تماشای تلویزیون یا مشغول صحبت کردن هستیم و حواس مان نیست نباید آن را بخوریم چرا که در هر صد گرم آن از 580 تا 600 کالری انرژی نهفته و فوق العاده چاق کننده است.

اما با وجود کالری بالا هر کدام از این تخمه ها مزیت زیادی دارد. تخمه آفتابگردان خاصیت ضدالتهابی دارد. از مشکلات قلبی ـ عروقی و آلزایمر پیشگیری کرده و از دفعات گرگرفتگی زنان یائسه کاسته و سلنیوم آن برای باروری مردان مفید است.

تخمه کدو تسکین دهنده اعصاب و خواب آور بوده و بسیار ملین و مدر است. این تخمه کلسیم بالایی دارد و به حفظ سلامت پروستات و کاهش التهابات مفصلی کمک می کند و تقویت کننده خوب حافظه است و از دیگر تخمه ها کالری بیشتری دارد.

تخمه جابانی نوعی تخمه هندوانه است که برای پوکی استخوان مفید و مصرف آن به افراد ضعیف توصیه می شود. تخمه خربزه هم طبیعت گرم داشته و افزایش دهنده میل جنسی است.

تخمه سوخته سمی است!

استفاده از حرارت بالا برای بو دادن آجیل بخصوص تخمه ها می تواند منجر به افت تغذیه ای و پایین آمدن کیفیت پروتئین تخمه شود و اگر در اثر حرارت بالا مغز تخمه قهوه ای سوخته با طعم و بوی تند شود مطمئن باشید که روغن آن تبدیل به روغن مضر و سمی شده و برای سلامت مخاطره آمیز است.

>> جام جم/ فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها