سندرم «زیبای خفته» زندگی مرد انگلیسی را با مشکل مواجه کرده است

مردی درخواب، سقف خانه‌اش را رنگ کرد

مردی که به نوعی اختلال نادر دچار است، در خوابی که 60 ساعت طول کشید، سقف خانه‌اش را رنگ کرد و چند وعده نیز غذا پخت. این اتفاق شگفت‌انگیز تعجب همه را برانگیخته است.
کد خبر: ۶۲۷۴۲۳

استیو چاپمن، مرد پنجاه و هفت ساله انگلیسی به سندرمی موسوم به «زیبای خفته» مبتلاست. این بیماری KLS یا کلین لوین نیز نامیده می‌شود و از هر یک میلیون نفر، یک فرد به آن مبتلا می‌شود.

مبتلایان به این بیماری ممکن است یک ماه کامل بخوابند. چاپمن نشانه‌های این بیماری را به مدت 33 سال داشته اما نمی‌تواند هیچ‌کدام از کارهایی را که در دوره‌های طولانی خوابش انجام داده است، به یاد بیاورد. گاهی آثاری از کارهایی که او در خواب انجام می‌دهد، باقی می‌ماند و او متوجه می‌شود خوابش کاملا به بطالت نگذشته است.

برای بیشتر افراد رنگ کردن در و دیوار کاری کسل کننده است، اما استیو بدون این‌که پلک بزند، این کار را با دقت تمام در خواب انجام داده است. او در طول یکی از دوره‌های خوابش چهارپایه‌ای را وسط خانه گذاشت و کار سخت نقاشی با دست را آغاز کرد اما ماجرا به اینجا ختم نشد. او سپس تصمیم گرفت برای دو فرزندش غذایی خوشمزه تهیه کند. او پیش از بیدار شدن، غذا را پخته بود.

استیو می‌گوید: وقتی بیدار شدم تعجب کردم. نمی‌دانستم چه کسی سقف را رنگ کرده و چه کسی غذا پخته است؟ هیچ چیز را به یاد نمی‌آوردم. چون غیر از من کسی در خانه نبود، فهمیدم خودم این کارها را انجام داده‌ام. هیچ‌وقت کارهایی را که در خواب انجام می‌دهم، به یاد نمی‌آورم.

او ادامه می‌دهد: یک بار دیگر هم در خواب روی چهارپایه و مشغول نقاشی بودم که در یک لحظه همسرم آمد و چهارپایه را گرفت. داشتم دکور خانه را خراب می‌کردم که از خواب بیدار شدم.

چاپمن در یکی از دوره‌های خوابش به مدت 60 ساعت خواب بود. او می‌گوید: وقتی خواب هستم، خیلی شکلات می‌خورم. بار اول یک دوجین شکلات خورده بودم و فقط وقتی متوجه این موضوع شدم که جعبه‌های خالی شکلات را دیدم. همه‌اش کار اختلال «زیبای خفته» است.

مبتلایان به این سندرم که بیشتر مرد هستند، گاهی یک ماه کامل می‌خوابند. قبل از این‌که به دوره‌های طولانی خواب بروند، علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند.

مبتلایان در دوره‌های خوابشان بیش از حد غذا می‌خورند، دچار توهم می‌شوند و رفتارهای بی‌پرده و نابهنجار دارند. استیو که اهل اوورتن‌همشایر است، می‌گوید مدت‌هاست از مشکلات زیادی رنج می‌برد، اما نمی‌دانست بیمار است و تشخیص این بیماری برایش تسکین بزرگی بود.

او ادامه می‌دهد: این موضوع برای همسرم دورین بسیار پریشان‌کننده بود. مثلا او می‌گفت این همه غذا برای چه درست کرده‌ای اما من چیزی به یاد نمی‌آوردم. دورین جعبه‌های خالی شکلات را پیدا می‌کرد و من نمی‌دانستم با شکلات‌ها چکار کرده‌ام.

این مرد که تکنیسین دستگاه‌های چاپ است، می‌گوید موفق شده با مدیتیشن کنترل زندگی‌اش را در دست بگیرد و شغلش را حفظ کند: «من توانستم از طریق افزایش آگاهی درباره این بیماری، اطرافیانم را با شرایطم آشنا کنم هرچند پسرانم که اکنون بزرگ شده‌اند، با این شرایط کنار نمی‌آمدند. تشخیص این بیماری تفاوت بزرگی در زندگی من ایجاد کرد و فهمیدم همه این اتفاقات چرا می‌افتد.

یکی از اعضای انجمن KLS بریتانیا در این‌باره گفته است: این بیماری برای مبتلایانش بسیار رنج‌آور است. هر اندازه آگاهی درباره این بیماری بیشتر شود، زندگی مبتلایان راحت‌تر  خواهد شد.

مترجم: سارا لقایی

منبع: دیلی‌میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها