می‌گویند نام «تاناکورا» از سریال «سالهای دور از خانه» با شخصیت معروفش «اوشین» که به همراه همسرش فروشگاهی با همین نام تأسیس کردند، در ایران جا افتاد. اما در آن سریال فروشگاه اوشین به علت ورشکستگی تعطیل شد، اما فروشگاه‌های تاناکورای ایران هنوز پابرجاست و همیشه هم مشتری‌های خود را داشته است.
کد خبر: ۶۲۷۳۸۳

ماجرا نه این است که این فروشگاه‌ها کالاهای خاص و شاید هم عالی می‌آورند، بلکه دلیل آن دقیقاً جای دیگری است. گرانی‌های سال 91 و 92، قیمت همه کالاهای موجود در بازار را چون نموداری بالا کشیده است. همین امر نیز سبب شده خیلی از مشتریان بازار سطح و توان خریدشان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و به سمت تاناکورا سوق پیدا کنند.
به گزارش جام جم سرا، قدس آنلاین نوشت: تعداد فروشگاه‌های تاناکورا در سطح برخی از شهرها به طور قارچ گونه در حال افزایش است، به طوری که حتی این فروشگاه‌ها در مناطق بالای شهر نسبت به پایین شهر بیشتر دیده می‌شود!
چرخی در این مغازه‌ها که می‌زنی، با خیلی چیزها آشنا می‌شوی، از ماجرای تجارت لباسهای دست دوم گرفته تا ماجرای کاهش قدرت خرید مردم در رهگذر پر شتاب تورم.

تجارت پرسود دست دومی‌ها
گویا در گذشته لباسهای دست دوم به طور رایگان و در قالب امور خیریه به کشورهای موسوم به جهان سوم وارد می‌شد و اکنون با سودآوری واردات یا به تعبیر بهتر قاچاق این کالاها، دیگر برای خودش تجارت پرسودی شده است.
وارد یکی از این فروشگاه‌ها می‌شوم، بوی تند مواد ضد عفونی کننده لباسها، مراجعان را متوجه محل خاصی که در آن پا گذاشته‌اند، می‌کند، با این حال پس از مدتی گشت و گذار به آن عادت می‌کنند.

مشتریان تاناکورا از هر قشر و گروهی هستند؛ از خانمهایی با تیپ‌های آن‌چنانی تا جوانان طبقه متوسط جامعه که گاه تا ساعتها کالاهای این مغازه‌ها را در پی یافتن لباسهای خاص و مورد نظرشان زیر و رو می‌کنند.
انواع تی شرت، گرمکن‌های ورزشی، بارانی و پالتو، کت و شلوار، کیف، کفش و حتی عروسکهای رنگارنگ به چشم می‌خورد. مهرداد که یکی از خریداران است و با عجله در حال جست‌وجو در میان کاپشن‌های عرضه شده در فروشگاه است، می‌گوید: در حالی که بازار پوشاک و کفش کشور را کالاهای بی‌کیفیت چینی فرا گرفته، خرید لباسهای تاناکورا، از لباسهای چینی موجود در بازار به صرفه‌تر است هر چند که قیمت آنها با قیمت کالاهای نو چینی نیز برابری می‌کند.
وی که تنوع و کیفیت بالای لباسهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها را دلیل خرید خود عنوان می‌کند، می‌گوید: قیمت نسبتاً مناسب و کیفیت خوب انواع کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها سبب شده تا مردم دست دوم بودن و یا به قولی غیربهداشتی بودن این کالاها را نادیده گرفته و پوشاک مورد نیاز خود را از آنجا خریداری کنند.اما این روزها، با کاهش قدرت خرید مردم گرایش به لباسهای تاناکورا بیشتر شده است، به طوری که می‌شود مفهوم اقتصادی گرایش به کهنگی را در وفور فروشگاههای تاناکورا در شهر دید.

از حامد که دانشجوست و به همراه دوستش برای خرید به یکی از این فروشگاه‌ها آمده است، می‌پرسم که خیلی وقت است از اینجا خرید می‌کنی؟ به نظر تو چرا اینقدر مغازه‌های فروش این لباسها زیاد شده؟ او می‌گوید: من زیاد برای خرید این لباسها اینجا می‌آیم. مردم زیادی را هم می‌بینم، بیشتر آنها از نداری برای خرید می‌آیند. دیگر کسی زورش نمی‌رسد لباسهای گران قیمت بخرد. اما دوست حامد با اشاره به قیمت برخی از کالاهای تاناکورا می‌گوید: کفشها و پالتوهای عرضه شده در برخی از این فروشگاه‌ها در برخی موارد حتی گران تر از اجناس نو عرضه شده در بازاراست. علی می‌افزاید: قیمت لباسهای دست دوم نیز در پی گرانیهای اخیر تکانهایی خورده و دیگر از قیمتهای مفت گذشته خبری نیست. به عنوان مثال کفشهای بوت ویتنامی یا برندهای معروف دیگر از 75 هزار تومان به بالاست و همین طور پالتوهای زنانه و مردانه از 100 هزار تومان به بالا عرضه می‌شود که این قیمتها برای این فروشگاه‌ها نامعقول و غیرمنطقی است.

مشتری‌های پیامکی
تاناکورا همیشه بیشترین فروش را در اوایل فصل سرد داشته است؛ این را «قدرت» یکی از فروشندگان لباسهای تاناکورا می‌گوید.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مشتری‌های ما خانم هستند، ادامه می‌دهد: بسیاری از مشتری‌های ما ثابت و دایمی هستند به طوری که شماره تلفن خود را به ما داده‌اند و به محض اینکه کالای تازه‌ای برای ما می‌رسد، بوسیله پیامک و یا تلفن به آنها خبر می‌دهیم.از او می‌پرسم تعداد مغازه‌های فروش این لباسها زیاد شده چرا؟ می‌گوید: وضع اقتصادی مردم و استقبال از این لباسها، عمده دلیل این مسأله است، البته بعضی هم علاقمند به لباسهای مارکدار با قیمتهای پایین هستند. اما لباسهای تاناکورا از کجا وارد کشور می‌شوند؟ این پرسشی است که احتمالاً در ذهن شما هم وجود دارد. منابع خبری موثقی در این زمینه وجود ندارد، اما برخی از گفته‌ها حاکی از آن است که هند و پاکستان از مهمترین صادرکنندگان لباس دست دوم به کشور ما هستند.
اما یک نظردیگر این است که لباسهای دست دوم از اروپا به کشورهای فقیر همچون هند و پاکستان و عراق رایگان و به عنوان کمک فرستاده می‌شود که این کشورها نیز آنها را به بعضی کشورهای دیگر از جمله ایران به صورت قاچاق می‌فروشند.
با این حال برخی پزشکان و مسؤولان وزارت بهداشت گفته‌اند، انواعی از میکروب لا به لای پرزهای لباس وجود دارد که با شستن هم از بین نمی‌رود و سبب بیماری می‌شود. همچنین ابتلا به آلرژی و بیماری‌های انگلی و قارچی را افزایش می‌دهد.
با این حال نه فروشندگان و نه مشتری‌های پرشمار تاناکورا گویا گوششان چندان بدهکار این حرفها نیست! البته بدهکار دانستن گوش به تنهایی شاید درست نباشد؛ زیرا در این وضعیت باید حال و روز جیب مردم را هم پرسید.
جیبهای خالی که خیلی‌ها را مجبور کرده با حسرت از کنار فروشگاه‌ها نو بگذرند با این حال به نظر می‌رسد، شیفتگان «مد» همچنان از مشتری‌های پرو پاقرص فروشگاه‌های تاناکورا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۰
۰
این لباسها مثل فرش دستبافت میمانند. میدانی یعنی چی.یعنی هرچیزی پا میخورند قشنگتر میشن

نیازمندی ها