رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نکوداشت کاظم معتمدنژاد ضمن بیان اینکه وی در تمام طول زندگی خود به دنبال تدوین چارچوب‌های اخلاق فعالیت رسانه‌ای بود از تاسیس و پایه‌گذاری جایزه‌ای علمی و بین‌المللی به نام وی استقبال کرد.
کد خبر: ۶۲۵۹۱۰
استقبال از تاسیس جایزه‌ بین‌المللی به نام پدر علم ارتباطات

به گزارش مهر مراسم بزرگداشت مرحوم کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران عصر امروز شنبه با حضور جمع کثیری از اساتید علوم ارتباطات کشور و نیز سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران از معتمدنژاد به عنوان فردی یاد کرد که حوزه تاثیرگذاری‌اش بسیار فراتر از یک معلم معمولی بود. وی گفت: رفتار، زندگی و نگرش معتمدنژاد از او شخصیتی تاثیرگذار و محوری ساخت که می‌شد طلبگی دانش را در بالاترین حد ممکن در او دید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: ادبیات خاص رشته روزنامه‌نگاری با برخی از تلاش‌های او رونق یافت، اما این همه کار او نبود بلکه همکاری‌اش با مطبوعات و پدیدآورندگان آن نیز تحسین برانگیز بود.

مسجدجامعی با اشاره به تدوین میثاق‌نامه حرفه‌ای مطبوعات توسط مرحوم معتمدنژاد گفت: او همه دانش و تجربه خودش را در آن میثاق‌نامه ارائه کرد و بخشی از آن را به قراردادهای جمعی اختصاص داد که دغدغه همیشگی‌اش بود و زمینه‌ای را برای ایجاد امنیت ملی و مقررات امنیتی صاحبان این حرفه فراهم می‌کرد. همچنین در فصلی دیگر از این میثاق نامه به سازمان حرفه‌ای مطبوعات اشاره کرد که دست کم از 150 سال پیش در ایران که تلگراف بوجود آمد ساختاری تا به امروز ساختاری حرفه‌ای برای بهره گیری از رسانه‌ها معنا نیافت و هیچ تشکل صنفی و فعالیت صنفی مستمری هم در این زمینه وجود نداشت. در همین سال‌ها هم حدود 10 سال قبل سندی برای بازگشایی و تاسیس دانشکده علوم ارتباطات امضا شد. در آن مراسم من هم حضور داشتم. لوح تاسیس دانشکده در محل آن نصب شد. حتی ما به محل تاسیس دانشکده رفتیم، اما الان بعد از 10 سال تازه می‌شنویم که باید تاسیس دانشکده دوباره بازخوانی شود و همه راه‌ها از نو رفته شود. این سرنوشت در یکصد سال اخیر به صورت مکرر برای نهادهای صنفی مرتبط با رشته ارتباطات رخ داده است و آقای معتمدنژاد در طول حیات خود تلاش می‌کرد تا به این موضوعات سامان دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تدوین سند اخلاق حرفه‌ای مطبوعات توسط مرحوم معتمدنژاد گفت: او پس از تدوین این سند از برخی از متخصصان و صاحبنظران رسانه خواست تا آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند. خودش هم فروتنانه در نشست‌های آنان شرکت می‌کرد و مانند یک عضو عادی به نظرات متخصصان توجه می‌کرد. آنچه او بدنبالش بود تعریف اخلاق رسانه‌ای بود که در نهایت منجر به این شد سند ارائه شده در این زمینه در نمایشگاه مطبوعات به امضا رئیس جمهور وقت (سیدمحمد خاتمی) برسد و به یاد دارم که در آن نمایشگاه هیچ فردی نبود که از احترام و اجرای این سند سر باز بزند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از ایجاد جایزه بین‌المللی به نام دکتر معتمدنژاد استقبال و اظهار امیدواری کرد: در دولت جدید این جایزه پایه‌گذاری و به شکل مناسبی ثبت شود و همچنین نهاد صنفی ماندگاری پیرامون آن شکل بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها