هوای سرد، پرکاری ویروس‌ها، روزهای ابری، تابش کم‌جان و در نتیجه ویتامین D کمتر در فصل سرما، خستگی و بی‌حالی را بیشتر می‌کند و سیستم ایمنی بدن نیاز به تقویت بیشتری دارد. برای همین لازم است به بدنتان برسید تا بهتر با خستگی مقابله کرده، تمام قد در برابر بیماری‌ها بایستید.
کد خبر: ۶۲۵۵۹۵

به گزارش جام جم سرا به نقل از آرمان، برای اینکه سرمای امسال را بی‌انرژی نباشید یا وقتتان را در مطب دکتر نگذرانید، بهتر است مواد غذایی مناسبی را مه‌مان بشقاب‌هایتان کنید و از چند دشمن انرژی مثل استرس دور بمانید.

حبوبات
عدس، لوبیا، نخود، لپه و غیره. این مواد غذایی سرشار از قندهای دیر جذب، پروتئین، فیبرهای غذایی و مواد معدنی بوده و خوشبختانه چندان گران هم نیستند. اگر دنبال فیبر، منیزیم و پتاسیم بیشتری هستید حبوبات را دریابید. توصیه می‌کنیم هفته‌ای حداقل دو مرتبه حبوبات میل کنید. اگر این مواد غذایی را با غلات میل کنید پروتئین زیاد و چربی کمی نصیبتان می‌شود. البته بعضی‌ها با این مواد غذایی مشکل دارند و بعد از مصرف دچار نفخ یا گاز معده می‌شوند. برای کاهش این اثرات نامطلوب، حبوبات را به مدت ۶ ساعت در آب نمک بخیسانید.

سیر
سیر یک مشکل بزرگ ایجاد می‌کند آن هم بوی نامطلوب است برای همین هم خیلی‌ها خودشان را از مصرف این ماده غذایی فوق‌العاده محروم می‌کنند. اما بدانید که سیر رفیق سلامتی زمستانه شماست. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و سرماخوردگی، بیماری‌های تنفسی و به دنبال آن خستگی و کسالت از شما دور شود سیر را دریابید.

قندهای تصفیه‌شده
قندهای تصفیه‌شده و سفید سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. این قند‌ها باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. توصیه می‌کنیم مصرف قندهای تصفیه‌شده را کاهش دهید.

ویتامین C
ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و دشمن شماره یک بیماری‌هاست. این ویتامین باعث جذب هر چه بیشتر آهن و کلسیم موجود در منابع غذایی گیاهی می‌شود و به بهبود زخم‌ها و جراحات کمک زیادی می‌کند. برای جذب هر چه بیشتر ویتامین C فقط به مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی، لیموترش) بسنده نکنید بلکه تا می‌توانید بروکلی، کیوی، فلفل دلمه‌ای قرمز، سیب‌زمینی شیرین، کلم سبز و قرمز و شلغم میل کنید. آب میوه‌ها نیز حاوی این ویتامین هستند. اما از آنجایی که ویتامین C به نور و گرما حساس است بهتر است مواد غذایی حاوی این ویتامین را به صورت تازه و خام میل کنید.
اگر احساس می‌کنید دچار کمبود ویتامین C هستید می‌توانید از مکمل آن استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم اول با پزشک مشورت کنید و هیچ‌وقت سرخود از مکمل‌های غذایی استفاده نکنید. به خاطر اینکه مصرف بیش از اندازه ویتامینC اثر برعکس دارد و باعث آسیب به سلول‌ها می‌شود.
توجه داشته باشید که سیگاری‌ها بیشتر به این ویتامین نیاز دارند و باید روزانه بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کنند. در روزهای سرد سال هر چقدر مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید بیشتر به نفعتان است. به خاطر اینکه ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را به خوبی تامین می‌کنند. حواستان باشد هرچه میوه و سبزیجات رنگی‌تر باشند ویتامینشان نیز بیشتر است.

غلات کامل
برنج قهوه‌ای، پاستا‌ها و نان تهیه‌شده از آرد کامل (سبوس‌دار) و غلات کامل بعد از مصرف شدن به قند دیر جذب تبدیل می‌شوند که به تامین انرژی بدن کمک و با خستگی و بی‌حالی مقابله می‌کنند. شاید برای شروع مصرف مثلاً پاستاهای کامل چندان خوشایندتان نباشد اما کم‌کم به طعم آن عادت می‌کنید. سعی کنید این جور غذا‌ها را با چاشنی‌های مختلف طعم‌دار و باب میل مصرف کنید. در این روزهای سرد اگر دنبال می‌ان‌وعده خوب می‌گردید یک لقمه نان سبوس‌دار، پنیر، گردو و سبزی بهترین و کامل‌ترین میان وعده است که انرژیتان را چند برابر می‌کند.

پیش به سوی پروتئین‌ها
دریافت پروتئین چه از طریق مصرف گوشت یا حبوبات، توفو و غیره برای ساخت آنتی‌کور‌ها (پادتن‌ها) لازم و ضروری است و به شما کمک می‌کند تا به راحتی با بیماری‌های عفونی این فصل مقابله کنید. گوشت حاوی آهن است که کم خونی و خستگی و کسالت را از شما دور می‌کند. خوشبختانه بدن ما آهن موجود در گوشت را خیلی سریع‌تر و بهتر از منابع غذایی دیگر جذب می‌کند.

استرس
امان از استرس! استرس و فشارهای روحی نقش زیادی در ابتلا به بیماری‌های زمستانی دارند. شاید خودتان هم تجربه کرده باشید. فشارهای روحی را از خود دور کنید و سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها