«پیشگیری بهتر از درمان است»؛ همه ما با این ضرب‌المثل یا گذاره آموزشی بخوبی آشنا هستیم، حال بماند که برخی از ما این اصل را در زندگی آویزه گوشمان کرده و آن را رعایت می‌کنیم و عده‌ای دیگر از ما فقط به چشم شعاری دهان پُرکن به این جمله نگریسته و به آسانی از کنار آن می‌گذریم. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، پیشگیری مهم‌ترین ابزار مقابله با انواع آسیب‌های اجتماعی و درواقع علاج بسیاری از دردهای جامعه است؛ اصلی که رعایت آن از سوی مردم، مانع شکل‌گیری و گسترش بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۴۷۲۴

اما به اعتقاد این کارشناسان، رعایت اصل پیشگیری توسط شهروندان یک جامعه پروسه‌ای بلند‌مدت بوده که بیش از هرچیز نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است. زمانی این اصل در شهروندان یک جامعه درونی می‌شود که در قالب جریانی پیوسته و مداوم از سوی نهادهای آموزشی و بخصوص رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود و این رویکردی است که تلویزیون با پخش برنامه «نگاه پیشگیری» در پیش گرفته است.

این برنامه با هدف آموزش، پیشگیری و کاهش اتفاقات مجرمانه که بر اثر غفلت‌های کوچک و بزرگ افراد جامعه پیش می‌آید تهیه شده و بیننده با تماشای آن می‌تواند از بروز اتفاقات ناگوار و دردسرساز در زندگی‌اش جلوگیری کند، اتفاقات بظاهر ساده‌ای که ممکن است در طول شبانه‌روز بارها و بارها برای همه ما رخ دهد و عواقب جبران‌ناپذیری هم به همراه داشته باشد، مشکلاتی که با کمی دقت و آگاهی می‌توان به آسانی مانع بروز آن شد. اما دامنه این اتفاقات بظاهر جزئی و بی‌اهمیت، تنها دامنگیر زندگی شخصی فرد نبوده و ممکن است ضررها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در جامعه به‌دنبال داشته باشد. مجموعه نگاه پیشگیری هم همین مساله را دنبال می‌کند و تلاش دارد تا درباره پیشگیری از جرائم و اتفاقاتی حرف بزند که مشکلات بعضا بزرگی را برای دیگران ایجاد می‌کند. در این برنامه علت وقوع یک اتفاق بدقت واکاوی و بررسی می‌شود تا بیننده بیاموزد که چگونه از وقوع حوادثی مشابه پیشگیری کرده یا در صورت روبه‌رو شدن با چنین موقعیتی چه واکنشی از خود نشان دهد.

بنابراین مخاطب درعین حال که با تماشای این برنامه سرگرم می‌شود، در فضایی واقعی و به دور از هرگونه شعارزدگی، نکات مختلفی را در حوزه‌های گوناگون می‌آموزد؛ آموزشی که نه در قالبی خشک، رسمی و یکطرفه که بر بستری از هیجان و جذابیت‌های گوناگون شکل می‌گیرد. اما سازندگان این برنامه به همین نکته نیز بسنده نکرده و با بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان انتظامی، وجهی کارشناسانه‌تر و تخصصی‌تر به آن بخشیده‌اند.

برنامه نگاه پیشگیری به تهیه‌کنندگی فرشاد شکیبی از شنبه تا سه‌شنبه، هر روز ساعت 18 و 30 دقیقه از شبکه سه پخش می‌شود.

عرفان جلالی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها