چه جرایم و اتفاقات عجیبی با صندوق‌های صدقات رخ می‌دهد؟

خطر، معتادها در کمینند!

جرم یکی از نشانه‌های عدم تعادل اجتماعی است. این عدم تعادل به هیچ بخشی از جامعه رحم نمی‌کند و خود را در همه صحنه‌ها و جای‌جای شهر نشان می‌دهد پس بی‌دلیل نیست چند وقتی است از جرایمی می‌شنویم که در ارتباط با صندوق صدقات رخ می‌دهد.
کد خبر: ۶۲۴۵۵۹
خطر، معتادها در کمینند!

سرقت از صندوق صدقات یکی از تصاویر نسبتا شایع در این روزهاست. سرقت پول‌های درون صندوق معمولا توسط افراد معتاد صورت می‌گیرد. آنها دو روش برای این کار خود دارند؛ نخست استفاده از یک سیم مفتولی و بالا کشیدن پول از درون صندوق و دیگری آغشته‌شدن حفره ورود پول به شمع مذاب و در نتیجه استفاده از پول‌های چسبیده شده به این شمع مذاب. درباره این نوع جرم در کنار معتاد بودن اکثر مرتکبان دو نکته دیگر حائز اهمیت است؛ یکی این‌که اکثر مردم با بی‌توجهی از کنار این افراد رد می‌شوند و به نوعی از کار آنان چشم می‌پوشند و یکی دیگر این‌که به نظر افراد مجرم خود را یکی از مستحقان آن پول می‌دانند و برای ارتکاب این جرم به خود حق می‌دهند. غافل از این‌که این پول قرار است در یک روند ساماندهی شده و به مصارف معین و مشخص و البته مناسب برسد، نه خرید بسته‌های تریاک و شیشه. با این حال گاهی خبر دستگیری یک سارق صندوق صدقات منتشر می‌شود؛ سارقانی که حتی 70 و در یک مورد 150 صندوق را مورد دستبرد قرار داده‌اند.

از آن سو کار دیگری که معمولا توسط مجرمان یقه سفید و به صورت باندی انجام می‌شود نصب صندوق‌های صدقات تقلبی است. مسئولان کمیته امداد البته این ماجرا را تائید نمی‌کنند، اما در افواه عمومی حکایت‌هایی از این صندوق‌های تقلبی وجود دارد ضمن این‌که حقوقدانان به بحث در مورد چیستی و چرایی این جرم هم پرداخته‌اند. بسیاری از آنان معتقدند این کار مصداقی از جرم کلاهبرداری است. گستردگی شهرهای بزرگ و دشواری نظارت صحیح بر صندوق‌های صدقات دو دلیل روی دادن این جرائم هستند.

در عین ‌حال جالب است بدانید افرادی که صدقه هم می‌پردازند گاهی رویدادهای جالب ‌توجهی را می‌سازند. در یک نمونه در تهران، سکه‌هایی با قدمت دوران صفوی در صندوق صدقات کشف شد و از آن طرف، فردی که شغلش فروش پول خرد است در یک مصاحبه گفته گاهی مردم پول جعلی درون صندوق صدقه می‌اندازند.

به این ترتیب صندوق‌های صدقه به عنوان یک المان شهری که معمولا بدون دفاع (محافظت مناسب) است، پدیده جالبی برای انجام انواع تخلفات می‌شود. از خرج‌کردن پول خرد گرفته تا تحویل سکه‌هایی که احتمالا قاچاق بوده و از سرقت گرفته تا حتی تخریب و بردن صندوق و نصب صندوق‌های صدقات تقلبی. به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای مقابله با چنین مسائلی الکترونیکی‌کردن فرآیند صدقه‌دادن است تا پدیده‌های فیزیکی حذف شود و امکان انجام چنین جرایمی به حداقل برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها