یک متخصص تغذیه نسبت به استفاده از برخی مواد و داروهای موسوم به چربی سوز هشدار داد و گفت: برخی از این مواد می تواند حتی منجر به ایست قلبی شود.
کد خبر: ۶۲۳۱۹۰
چربی سوزها ، قلب تان را می شکنند!

دکتر مسعود کیمیاگر، درباره تاثیر چربی سوزها در لاغر شدن افراد گفت: به طور کلی ما دارو یا موادی تحت عنوان چربی سوز نمی شناسیم، متاسفانه یک واژه جعلی به نام چربی سوز در میان مردم رایج شده که این چربی سوزها اصلا وجود خارجی ندارند.

وی به الکارنیتین به عنوان یکی از داروهایی که مشتریان فراوانی دارد، اشاره کرد و افزود: الکارنیتین ترکیبی است که در فرآیند بدن تولید می شود، اگر یک ورزشکار این مواد را مصرف کند، در دقایق آخر تمرینات استقامتی نیرویی به او می دهد و باعث می شود تا اسید لاکتیک که خستگی ایجاد می‌کند دیرتر ترشح شود، در غیر این صورت به هیچ وجه چربی سوز به شمار نمی رود چرا که قدرت لاغری و از میان بردن چربی را ندارد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از افراد از این مواد با تصور لاغری استفاده می کنند و به عنوان یک مواد چربی سوز در میان مردم و بویژه ورزشکاران رایج شده است.

به گفته کیمیاگر، استفاده از برخی چربی سوزی‌ها از جمله الکارنیتین، بیهوده است و تنها حواس افراد را پرت می کند، چرا که این تصور را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به لاغری شود، در حالی که استفاده از این مواد، آدرس را اشتباه رفتن است.

این متخصص تغذیه، زنیکال یا ونوستات را نوع دیگری از مواد به ظاهر چربی سوز معرفی کرد و افزود: زینکال یا ونوستال که به ارلیستات نیز معروف است، موادی است که آنزیم هضم یک بخشی از چربی را بلوکه می کند به طوری که ماهانه تنها 300 تا 400 گرم چربی از بین می برد، بنابراین اگر فردی رژیم غذایی بگیرد و این دارو را نیز مصرف کند، پس از دو سال حدودا 10 درصد لاغر می شود.

او ادامه داد: استفاده از این دارو نیز اهمیت فراوانی دارد، چرا که برخی آن را قبل از غذا مصرف می کنند، در حالیکه این قرص باید پس از هر وعده غذایی استفاده شود.

کیمیاگر معتقد است که افراد می خواهند با دارو وزن کم کنند، از این رو با صرف هزینه به دنبال استفاده از این داروها هستند، در حالیکه با ورزش و رژیم غذایی می توان لاغر شد نه دارو چرا که مصرف این داروها تنها می تواند 3 تا 4 درصد موثر باشد.

این متخصص تغذیه به روند فروش این داروها انتقاد کرد و گفت: برخی از این مواد و داروها در خارج از داروخانه‌ها عرضه می‌شوند که برخی از آنها حاوی ترکیبات خطرناکی مانند آمفتامین‌ها هستند، یکی از این مواد ریداکتیل است که به دلیل موارد ایست قلبی پس از مصرف این دارو، کارخانه سازنده تولید آن را متوقف کرد. آنهایی هم که در داروخانه‌ها به اسم چربی سوز فروخته می‌شوند، بی فایده هستند.

او به اصرار برخی افراد برای مصرف چربی سوزها اشاره و تاکید کرد: برخی افراد با مراجعه به متخصص تغذیه اصرار می کنند تا برایشان دارو یا موادی برای چربی سوزی تجویز کنند، چرا که فکر می کنند با این داروها نتیجه بیشتری می گیرند، در این حالت معمولا چای سبز و سفید توصیه می شود که البته در آخر هر ماه 30 تا 40 گرم وزن کم می کند، این مواد تنها 4 درصد متابولیسم پایه را بالا می برد.

کیمیاگر از وضعیت فروش و عرضه این داروها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در بازار دارویی کشور آشفتگی وجود دارد، افرادی بدون صلاحیت اقدام به تجویز دارو و رژیم های غذایی می‌کنند و این داروها نیز بدون نسخه فروخته می شوند.

این متخصص تغذیه برنامه های آموزشی را برای بالا بردن سطح آگاهی مردم بسیار موثر عنوان کرد و افزود: در برنامه های آموزشی مانند دکتر سلام شبکه آموزش می توان درباره پیامدهای این داروها به مردم اطلاع رسانی و آنها را نسبت به استفاده از داروها بدون تجویز پزشک آگاه کرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها