گرانی موجب شده حتی بازار کالاهای فصلی مانند بخاری نیز مانند قبل گرم نباشد. به قول یکی از فروشندگان منطقه امین‌حضور؛ «مردم این روزها قدر پول را بیشتر می‌دانند» این حرف از آنجا صحت دارد که این روزها بیشتر مردم فقط در صورت نیاز ضروری، اقدام به خرید می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۲۴۴۲
بازار بخاری مثل زمستان یخ زده است

برای بررسی وضع بازار این روزهای بخاری و وسایل گرمایشی به سمت بازار امین‌حضور مهم‌ترین بازار لوازم خانگی (بیشتر محصولات داخلی) می‌رویم. میدان بهارستان را که به سمت جنوب سرازیر شویم، بعد از حدود 10 دقیقه یا کمی بیشتر پیاده‌روی به تقاطع خیابان امیرکبیر می‌رسیم. تقاطع را هم برای رسیدن به سه‌راه امین حضور به سمت چپ می‌پیچیم. خودروها بدون توقف، ولی آهسته خیابان یکطرفه سرچشمه را به سمت پایین می‌روند.

از همان اول سه‌راه انواع و اقسام مغازه‌های لوزام خانگی را می‌توان دید. مغازه‌هایی که نه برای فخرفروشی که برای جلب نظر مشتری بیشتر کالاهایشان را بیرون گذاشته‌اند. آنهایی که بخاری عرضه می‌کنند نیز چند تایی از آنها را بیرون مغازه به نمایش گذاشته‌اند. بیشتر مغازه‌دارها بیرون مغازه ایستاده‌اند، عده‌ای هم در سرما کنار بخاری مغازه در حال خواندن روزنامه‌ هستند. هیچ وقت فکر نمی‌کردیم سه‌راه امین‌حضور ـ قلب لوازم خانگی تهران ـ را این همه سوت و کور ببینیم. خلوتی بازار به چشم می‌آید و گاهی عبور گاری دستی شما را مجبور می‌کند به مسیر حرکت خود در این خیابان خلوت توجه بیشتری کنید.

خرید بر اساس وسع مالی

در روزهای سرد زمستان‏‌ و در بسیاری از نقاط کشور بخصوص شهرهای بزرگ که از نعمت داشتن گاز شهری برخوردارند، بخاری مهم‌ترین وسیله گرمایشی محسوب می‌شود و تقریبا همه بخاری‌های موجود در بازار ایرانی‌ است. با این‌که در تهران و برخی کلانشهرها شوفاژ و چیلر و وسایل گرمایشی مدرن وگرانقیمت چون ایرکاندیشنرهای دوکاره (سرما ـ گرما) رواج زیادی دارد، اما هنوز بخاری گازی جایگاه ویژه خود را در بازار لوازم گرمایشی حفظ کرده است.

بااین حال به گفته برخی فروشنده‌ها، گرانی پایدار قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی‏، روزهای سوت و کوری برای این بازار به ارمغان آورده است. این روزها آنچه بیش از همه چیز توجه را جلب می‌کند‏، خلوتی بازار لوازم خانگی است. در این میان نشانی از جنب و جوش در خرید بخاری به‌عنوان مهم‌ترین محصول لوازم خانگی فصلی نیز نیست.

این روزها به‌قدری مغازه‌ها خلوت است که فروشنده‌ها می‌توانند به اندازه کافی برای شما وقت بگذارند و حتی به شما پیشنهادهای خرید مناسبی با توجه به متراژ محل مورد نظر شما و تجربه خودشان برای خرید بخاری بدهند. مثلا اگر می‌خواهید فضای 70 تا 75 متری یک آپارتمان را کاملا گرم کنید، باید بخاری با تولید میزان حرارت 10 یا 12 هزار کالری خریداری کنید.

مغازه‌ای نه‌چندان بزرگ، اما با مدل‌های مختلف بخاری در همان ابتدای مسیر توجه ‌ما را جلب می‌کند. از فروشنده در مورد وضع بازار می‌پرسیم؛ می‌گوید: می‌بینید که مشتری زیادی نداریم. مردم چندان در مورد قیمت‌ها رضایت ندارند و هنوز هم منتظر ارزان‌شدن هستند. تا وقتی هم مجبور نباشند‏، اقدام به خرید نمی‌کنند.

وی در مورد کیفیت بخاری‌ها نیز می‌گوید: بخاری‌ها و شومینه‌‌های موجود در بازار ایرانی است، کیفیت برخی از آنها عالی است و ‏ برندهای معروف‌تری محسوب می‌شوند و مشتری‌ نیز از کیفیت و کارایی آنها راضی‌تر است. به گفته وی، آنقدر بازار خرید کم شده که فروشنده‌ها برای فروختن از سود قانونی خود هم کم می‌کنند تا جنس‌هایشان را بفروشند.

این فروشنده ادامه می‌دهد: انتخاب اول مردم برای گرم کردن منازلشان بخاری است، اما برخی که وضع مالی بهتری دارند از خرید «ای.سی»های دوکاره سرمایشی و گرمایشی هم استقبال می‌کنند. بخاری برقی نیز بر اساس نوع نیاز مشتری خریداری می‌شود، اما قیمت برق مانع از آن است که مردم براحتی آن را بخرند.

حضور چینی‌ها در بازار

راه خود را ادامه می‌دهیم و با پرسیدن قیمت‌ها خیابان امیرکبیر را طی می‌کنیم. وارد مغازه‌ای با انبوهی از لوازم گرمایشی برقی می‌شویم. فروشنده‌اش برایمان توضیحاتی درخصوص بازار این نوع لوازم برقی می‌دهد و می‌گوید: بیشتر لوازم برقی گرمایشی در بازار خارجی است و بسیاری تولید چین. محصول ایرانی نیز در بازار هست، اما مشتری چندان در خصوص کیفیت آن​ رضایت ندارد و حتی اگر جنس چینی باشد‏‌، آن را می‌خرد. وی با اشاره به یک مارک خاص می‌گوید: مثلا شباهت نام این کالا با یکی از نام‌های معروف اروپایی موجب شده مردم از خرید آن استقبال کنند در حالی که این جنس چینی است. بسیاری از چینی‌ها از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند و بسیاری از فروشندگان نیز این موضوع را برای خریدار توضیح نمی‌دهند و متاسفانه بسیاری از خریداران ما نیز هنگام خرید به اندازه لازم توجه نمی‌کنند.

تهویه‌های مطبوع گران

در مسیر خود وارد یک پاساژ می‌شویم. بیشتر محصولات گرمایشی عرضه شده در این پاساژ از نوع تهویه‌های مطبوع گرمایشی و سرمایشی است. یکی از فروشنده‌های این پاساژ که این نوع محصولات را عرضه می‌کند، می‌گوید: برخی مردم توان هزینه کردن برای خرید این نوع محصولات و پرداخت قبض‌های گران برق آن را دارند. وی ادامه می‌دهد: البته باید گفت میزان گرمایش تولید شده به وسیله این دستگاه‌ها در حد بخاری گازی نیست و بیشتر وسیله کمک گرمایشی محسوب می‌شود. وی ادامه می‌دهد: نوع ایستاده این محصولات نیز بیشتر برای فضاهای باز و وسیع مانند سالن‌های بانک و هتل مناسب است و به هیچ وجه به درد منازل نمی‌خورد.

به گفته او، بسیاری از محصولات عرضه شده در این بخش چینی است، حتی اگر مارک آنها یک مارک معروف باشد باز هم بیشتر در چین تولید می‌شود؛ چرا که تفاوت قیمت زیادی با قیمت مارک اصلی آن دارد. با خروج از پاساژ، قصد خارج شدن از بازار را می‌کنیم. باران می‌بارد و کف زمین آب‌‌چرک باران دیده می‌شود، خودروها همچنان بدون توقف ولی آهسته‌تر خیابان سرچشمه را به سمت پایین می‌روند. خط‌های عابر خاکستری چندان مطمئن نیست و لغزنده به نظر می‌آید و بیش از رد پای عابر پیاده، خط چرخ‌های گاری دستی را دارد. چند بار قیمت برخی دیگر از بخاری‌ها را سوال می‌کنیم و فروشنده‌ها همزمان با ارائه قیمت از تخفیفی که می‌دهند، می‌گویند تا ما را برای خرید راغب‌تر کنند.

چگونه بخاری بخریم

اگر از نعمت گاز خانگی بهره‌مند هستید به یاد داشته باشید که بخاری با توجه به قیمت آن ازجمله بهترین وسایل گرمایشی به حساب می‌آید که با توجه به قیمت گاز نیز استفاده از آن ارزنده است. هیترها و بخاری‌های برقی، اگرچه گرمای بالایی تولید می‌کنند، اما مصرف انرژی آنها نیز بالاست. به گفته فروشنده‌های فعال در این حوزه «گرمای هیچ وسیله‌ای مانند بخاری نمی‌شود.»

ـ در خرید بخاری آنقدر محو شکل و رنگ بخاری نشوید و به یاد داشته باشید داشتن استانداردهای لازم مهم‌تر از شکل ظاهری بخاری است؛ هرچند شکل و رنگ مناسب می‌تواند در انتخاب یک محصول استاندارد موثر باشد. به میزان مصرف انرژی بخاری‌ها از هر نوعی که باشد نیز توجه کنید.

ـ برای خرید بخاری به اندازه و متراژ محل موردنظر خود توجه کنید. مکان‌های زیر ۵۰ متر یا فضاهای بسته می‌توانند از بخاری‌های با دودکش با قدرت 5000 تا 6000 کیلوکالری استفاده کنند. برای مکان‌های بسته ۵۰ تا ۷۰ متری بهتر است بخاری‌های 7000 تا 9000 خریداری شود، بخاری‌های با قدرت بیش از 12000 نیز برای فضاهای بیشتر از 70 متر مناسب است.

ـ بخاری‌های شومینه بیشتر برای پذیرایی خانه مناسب است. آنچه شما در نمای شومینه در حال سوختن می‌بینید، سفال است که حرارت ایجاد شده از سوی بخاری را بالا می‌برد. بخاری‌های با طرح شومینه با قیمت ارزان‌تر هم وجود دارد که دارای سفال نیست.

ـ از خرید بخاری‌های بدون دودکش برای خانه، خودداری کنید. استفاده از این نوع بخاری‌ها در فضای بسته خطرناک بوده و برای مکان‌های باز طراحی شده است.

ـ اما گذشته از همه اینها به یاد باشید مهم‌ترین موضوع برای استفاده از بخاری‏ در زمستان حتی اگر به تمام نکات ایمنی هنگام خرید توجه کرده باشید‏، نصب درست شیلنگ رابط گاز و بخاری و لوله دودکش بخاری است.

مریم موسی‌پور‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها