«دلارها و پمپ بنزین‌های آمریکایی منتظر دختران ایرانی است، رویاهای شیرین، خانه‌های شکلاتی، درآمدهای آنچنانی، لباس‌های زیبا، جواهرات گران‌قیمت و... همه لیاقت شماست، باید به آن برسید.» اینها همه باغ‌های سبزی است که دختران ایرانی را به دام قاچاقچیان انسان انداخته و به جایی‌که تصور نمی‌کردند، می‌کشاند. موضوعی که تا مدت‌ها جزو مگوهای مسئولین بوده، اما انگار موضوع آن قدر جدی هست که بعد از مدتها یک مقام ارشد پلیس درباره آن موضع‌گیری کرده و تایید کند.
کد خبر: ۶۲۲۴۱۰

سردارعلی صادقی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی دیروز در حاشیه سومین کارگاه عملیاتی منطقه‌ای اینترپل در بحث مبارزه با قاچاق انسان که در محل هتل المپیک که با موضوع مبارزه با قاچاق انسان برگزار شد گفته است: قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی را نفی نمی‌کنیم، اما عدد آن قابل‌توجه نیست. به گفته این مقام پلیس عمده مقصد این دختران هم کشور امارات بوده است. البته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی هم یک هشدار جدی در این رابطه داده است: «با توجه به اینکه با کشورهای ترکیه و مالزی لغو روادید هستیم، این افراد به شکل قانونی از کشور خارج می‌شوند و ممکن است در آنجا به کشورهایی نظیر استرالیا و... بروند.»

نیاز به تغییر فرهنگ است
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مورد طریقه به دام انداختن دختران به تهران امروز می‌گوید: متاسفانه زیاده‌طلبی برخی، موجب صدمه و آسیب‌های جدی، خطرناک و گاهی جبران‌ناپذیر است. برخی به طمع تحصیل در شرایط بهتر به دام افراد سودجو می‌افتند و پس از آنکه به این کشورها می‌رسند متوجه می‌شوند که معامله شده‌اند. بعضی از دختران هم به طمع کار بهتر و درآمد بالا به تور این دام‌ها می‌افتند. این دخترها فکر می‌کنند که در شرکت‌های ایرانی یا شرکت‌های بین‌المللی واقع در کشورهای عربی استخدام خواهند شد ولی به محض ورود به کشورهای عربی درمی یابند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته و خرید و فروش شده‌اند. این باندها حتی به اسم گردش، مسافرت، نشست‌های علمی و... دختران را اغفال کرده و در خاک کشورهای عربی مشخص می‌شود که دختران گرفتار و باندهای قاچاق انسان پول خوبی به جیب زده‌اند.محمدعلی اسفنانی با بیان اینکه خیلی عدد این افراد ملاک نیست، می‌افزاید: اینکه خدای نکرده حتی یک دختر مسلمان شیعی ایرانی به دام این قاچاقچیان سودجو بیفتد، جای نگرانی دارد و باید حتما جلوی آن گرفته شود. نباید از یاد برد که دختران بی گناه ایرانی پس از آنکه در دام افراد سودجو گرفتار می‌شوند، روی برگشتن به کشور را هم ندارند و دچار مشکلات غیرقابل جبران می‌شوند.نماینده مردم فریدون‌شهر با اشاره به اینکه اینگونه مسائل اجتماعی یک علت خاص ندارند بلکه علل مختلفی دارند، ادامه می‌دهد: وضعیت شخصیتی افرادی که به این سبک مورد سوءاستفاده واقع می‌شود، خانواده و اطرافیان این دختران، محیط زندگی و کوتاهی مسئولین در بسیاری از موارد از جمله مباحث اقتصادی، شغلی، علمی و... را می‌توان دلیلی برای گرفتار شدن این دختران در دام قاچاقچیان انسان دانست.
وی با اشاره به اینکه باید در بخش فرهنگ نیز تلاش زیادی شود می‌افزاید: در حال حاضر فرهنگ غلطی بر جامعه حاکم است که کسانی که برای تحصیل، تفریح و... به کشورهای خارج سفر می‌کنند به افراد دیگر فخرفروشی و آن دسته از مردم که تا به حال از ایران خارج نشده‌اند احساس کمبود می‌کنند. به همین دلیل جرایم اینچنینی افزایش پیدا می‌کند. نهاد و اداره‌هایی که متصدی امر فرهنگی هستند کار را رها کرده‌اند. باید تلاش بیشتری برای تغییر فرهنگ انجام شود تا این دیدگاه از بین برود.
محمدعلی اسفنانی در ادامه با تشبیه این مسائل اجتماعی به بیماری‌های واگیردار خطرناک می‌گوید: ضمن اینکه مردم فکر می‌کنند دادگستری و نیروی انتظامی فعال هستند و متخلفان را دستگیر می‌کنند جای نگرانی نیست.این دیدگاه بسیار خطرناکی است که در جامعه حاکم می‌شود. زیرا مسائل اجتماعی مشابه بیماری‌های واگیردار هستند. اگر یک بیماری مرگ‌آوری در جامعه شایع شود و همه احساس بی‌تکلیفی کرده و بگویند افراد بیمار به بیمارستان بروند و درمان شوند بیماری‌های واگیرداری مانند تب کنگو، آنفلوانزای پرندگان و... ریشه‌کن نخواهد شد. در چنین شرایطی تمام جامعه به تکاپو می‌افتد و جلوی آن را می‌گیرد. تعداد کسانی که در اثر این جرایم لطمه‌های جسمی، روحی دیده و حتی به قتل می‌رسند، تعداد وحشتناکی است. عزم ملی باید در مبارزه صورت بگیرد و یک عده یا یک سازمان به تنهایی قادر نیست، این وضعیت را ساماندهی کند، عزم ملی باید در مبارزه صورت بگیرد.

یک عمر ندامت برای 3 روز رویایی!
دکتر مجید ابهری نیز در مورد انگیزه دخترانی که به دام باندهای قاچاق می‌افتند به تهران امروز می‌گوید: 90 درصد از دخترانی که در دام باندهای قاچاق انسان می‌افتند قصد پیدا کردن کار و اشتغال در خارج از کشور را دارند. طی صحبت با 15 نفر از آنها هیچ کدام از سرنوشت تلخی که در انتظارشان بوده خبرنداشتند قرار بوده در آرایشگاه یا مزون مشغول به کار شوند و با این نیت از کشور خارج شده و خانواده خود را راضی نموده‌اند. بعد از رفتن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تا سه روز میهمان رئیس باند بوده‌اند. در طول 3 روز با جواب منفی درباره کار روبه‌رو شده و به آنها گفته می‌شود که شروع به کار مدت زمانی طول می‌کشد و در این مدت شما باید هزینه‌های خود را پرداخت کنید یا به کشور خود برگردید. بخش اعظم این دختران رویی برای بازگشت ندارند، بنابراین اول به یک نفر معرفی می‌شوند و سپس 2 نفر و همین‌طور تا آخر که به دست کارگران بنگلادشی و پاکستانی می‌افتند.
به گفته این آسیب‌شناس متاسفانه شکارچیان اینگونه زنان و دختران در آرایشگاه‌های زنانه و در برخی مراکز ورزشی به‌دنبال طعمه می‌گردند و با آب و تاب درآمد سرشار آنجا را توضیح داده و با فریب دریافت اقامت در آمریکا و اروپا این زنان نگونبخت را به باتلاق فساد می‌کشند.
دکتر ابهری با بیان اینکه تعداد زیادی از دختران و زنانی که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تن‌فروشی می‌کنند، آلوده به‌ویروس ایدز شده و به عنوان مخزن متحرک ایدز به کشور بازمی گردند، می‌افزاید: دولت‌های این کشورها به محض شناسایی اینگونه زنان و اطلاع از آلودگی آنها، حتی یک ساعت اجازه اقامت نمی‌دهند. این دختران از نظر فکری و روانی دو گروه هستند؛ یک گروه از خانواده‌های متلاشی، کم درآمد، بیوه‌های جوان، فرزندان والدین معتاد یا زنانی که مسئولیت مالی خانواده را به عهده دارند. گروه دوم آنهایی که تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای به عشق دیدن مناظر زیبا و زندگی در یک کشور خارج در دام شیادان جنسی می‌افتند. این گروه نیاز مالی ندارند فقط فریب زندگی در خارج آنها را به باتلاق فساد می‌کشد.
وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از خودفروشی دخترانی که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برده شده‌اند را سرگروه‌ها می‌گیرند، ادامه می‌دهد: این سیاه بخت‌ها ناگهان متوجه می‌شوند یک سال است که تن‌فروشی می‌کنند و فقط بخور و نمیری به دست آورده‌اند. برخی به قصد بازگشت از گروه جدا می‌شوند، چون پولی ندارند در دام دلالان اعضای بدن می‌افتند. فروش کلیه اولین حرکتی است که آنها انجام می‌دهند. یک کلیه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار گران‌قیمت است یعنی حدود 150 میلیون تومان است. که البته میزان زیادی از پول آن را دلال‌های پاکستانی به جیب خود می‌گذارند. بعد از فروختن کلیه با هزار بدبختی بلیت بازگشت می‌گیرند و با روحی متلاشی، جسمی خسته و بیمار به کشور خود بازمی‌گردند. تبلیغات همین افراد نیز یکی از دلایل فریب برخی از زنان و دختران است. آنها برای اینکه مشت خود را باز نکنند، با آب و تاب از درآمد و موقعیت آنجا حرف می‌زنند. اگر کمی وجدان داشته باشند و حقایق را بگویند، دیگر هیچ‌کس در هیچ شرایطی حاضر نمی‌شود پایش را از کشور بیرون بگذارد.
این جامعه شناس می‌گوید: در عشرتکده‌های ترکیه به‌ویژه شهر استانبول تن‌فروشان ایرانی بدبخت‌ترین افراد هستند، زیرا به علت نداشتن اقامت قانونی اگر بخواهند اعتراضی بکنند یا به ضرب چاقو و اسلحه به قتل می‌رسند و جسد آنها به دریا می‌افتد یا زندانی می‌شوند و هر روز کتک می‌خورند. بنابراین به هر ذلت و خفتی تن می‌دهند.
به گفته دکتر ابهری در این زمینه با سفرهایی که به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مالزی داشتم به این نتیجه رسیده‌ام اولین مقصر رسانه‌های ما هستند. که اگر اطلاع‌رسانی درست کرده و حقایق را برای جامعه بازگو کنند قسمت اعظم این مشکل حل می‌شود. اگر صداوسیما فقط 10 دقیقه فیلمی از وضعیت برده‌های جنسی ایرانی در خارج از کشور نشان دهد، محال است هیچ زن یا دختری راضی شود که سرنوشت مشابهی پیدا کند. دوم باید یک کارگروه از ایران برای بررسی وضعیت پناهندگان در کمپ‌های پناهندگی و صحبت با این زنان نگون بخت به کشورهای یاد شده بروند و آنها را راضی به بازگشت نمایند. بسیاری از آنها چون پل‌های پشت سر خود را خراب شده می‌بینند حاضر به بازگشت نیستند. بنابراین همانطوری که در روزهای اول انتخاب آقای دکتر روحانی عرض کردم رسیدگی به وضعیت ایرانیان پناهنده و کارگران جنسی باید در اولویت کار قرار گیرد.
جای اطلاع‌رسانی مناسب خالی است
دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در باره این دختران به تهران امروز می‌گوید: دستگاه‌های مربوط، دولت و همه مسئولان باید راهکاری را پیدا کنند که این دختران را از آسیب‌های اینچنینی حفظ بکنند و باید زمینه‌ای فراهم گردد که یک نفر ایرانی (چه دختر و چه پسر) به صورت غیرقانونی از مرزها خارج نشود.
عباس قایید رحمت می‌افزاید: دختران نوامیس این مملکت هستند که با انگیزه‌های مختلف (برخی برای تحصیل و برخی برای کار) به دام قاچاقچیان می‌افتند به همین منظور باید بستر تحصیل آنها گسترده شود و اگر قرار باشد کسی برای تحصیل به خارج از کشور برود از طریق قانونی اقدام نماید. برخی از تحصیلکرده‌های ما به‌دنبال اشتغال هستند پس باید زمینه اشتغال درست آنها را در جامعه فراهم کنیم تا با دیدن درباغ سبز سوءاستفاده گران به دام نیفتند. در بحث‌های اجتماعی باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا جوانانمان مجبور نشوند برای کار، تحصیل و... به صورت قاچاق از ایران خارج شوند. قطعا این افراد با رسیدن به این کشورها پشیمان خواهند شد.
نماینده مردم درود و ازنا با اشاره به اینکه قاچاق پلیس، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه باید برخورد قاطعی در این مورد داشته باشند. زیرا سوءاستفاده از یک نفر ایرانی هم برای ما زیاد است. این را باید اطلاع‌رسانی کنیم که اگر جوانان به صورت غیرقانونی به کشور دیگری بروند، ممکن است هزار مسئله تهدیدآمیز و مشکل برسرراهشان باشد. اگر اطلاع‌رسانی مناسبی صورت بگیرد، این اتفاقات به حداقل می‌رسد.
>> تهران امروز/ پریسا هاشمی

*شما نظرتان چیست؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها